Hej!
Vi genomförde SHN kuren på Oliver vår åtta månaders son med börjanden 2/12. Vi har nu gjort kuren och uppföljnings veckan. Äntligen behöver jag inte amma på nätterna och han somnar ofta på tjugo minuter själv! Tidigare bara ammade han sig till sömns i evigheter.
Problemet är inte nätterna utan dagarna. Jag insåg idag att vi lagt fm luren en halvtimme för tidigt vilket kan förklara att det tar honom en halvtimme att somna på fm och när han väl somnat måste jag väcka honom efter tjugo minuter för att inte schemat skall ruckas. Middagsluren somnar nästan direkt i alla fall inom tio minuter, men har bara två gånger sovit hela tiden. Em luren är den som fungerar bäst då sover han alltid och somnar nästan direkt (han är trött då han inte får sova tillräckligt tidigare under dagen). Samma sak händer på em att jag måste väcka honom och han är sååå sömnng att det nästan inte går. Känns inte bra att två gånger per dag väcka honom och att ha aldrig får tillräckligt med sömn pga detta, börjar bli lite gnällig.
Kan jag nu efter avslutad kur och uppföljningsvecka flytta fram fm luren en halvtimme utan att äventyra allt?
Olivers tider är:
07.30 frukost
09.00-9.45 sova ( borde varit 9.30)
11.00 lunch
12.30-14.00 sova
14.30 mellanmål
16.15-16.35 sova
18.00 middag
19.00 nattslurk
19.30 sova
I och med att jag väcker honom på fm blir han grinig och måste underhållas för att kunna klara sig till elva målet osm han hela tiden har fått ta kvart i.
Vi borde gjort schemat annorlunda dirket men det blev en miss, skall jag flytta fram luren en kvart i taget eller går det att flytta en halvtimme direkt?
/Annika
Flytta fram fm luren?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Så skönt för lilla älsklingen att få sova! För dig också, förstås. (Har du börjat gå in i zombie-perioden än
Visst kan du flytta. Jag skulle bestämma 9 och lägga honom inom marginalkvarten om jag såg att han sloknade.
Det kan verkligen göra hela skillnaden
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hej Anna!
Tack för ditt snabba svar
Jodå inte är jag pigg än så zombie är vi allt. Men jag räknar med att det blir bättre.
Jag såg att jag i min trötthet måste skrivit fel. Jag lägger Oliver för fm lur kl nio nu, men han somnar sällan före tjugo i tio, så tiderna vi har är just nu 09.00-09.45. Men jag förstod på ditt svar att det går att flytta och jag tror att det kommer bli mycket bättre. Idag tänkte jag prova att lägga honom 09.15 ( marginalkvart till 09.30 och se om han inte somnar snabbare och kan sova längre.
Tack för att du finns
/Annika
Tack för ditt snabba svar
Jag såg att jag i min trötthet måste skrivit fel. Jag lägger Oliver för fm lur kl nio nu, men han somnar sällan före tjugo i tio, så tiderna vi har är just nu 09.00-09.45. Men jag förstod på ditt svar att det går att flytta och jag tror att det kommer bli mycket bättre. Idag tänkte jag prova att lägga honom 09.15 ( marginalkvart till 09.30 och se om han inte somnar snabbare och kan sova längre.
Tack för att du finns
/Annika
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Hej igen!
Det fungerade riktigt bra att senare lägga fm luren och daglurarna fungerar bättre.
Vi har dock ett problem till, när ett löser sig som man tycker att jobbigt kommer andra fram. Oliver somnar bra på kvällen och de nätter han inte vaknar upp alls eller vaknar och somnar om utan att jag behöver ramsa mer än en gång, vaknar han alltid en timme för tidigt. Kan vara glad i början, men ofta ledsen. Jag ramsar direkt, men många mornar känns det som tortyr att ramsa, lägga tillrätta solfjädra, ramsa osv beroende på hans ledsenhetsgrad. Han kan bli riktigt ledsen, vilket inte är kul.
Jag har försökt att hålla ut till 07.30, men många gånger tat jag upp honom 07.15 för det blir för jobbigt att inte få honom lugn. Många gånger får jag rusa in när han tysnar mellan skrik.
Vi har snart gjort kuren och 3 veckor till i natt var det 19 natten och han har gjort så här sju mornar.
Är det så att han bara skall ha elva timmar på natten i och med att han sover så bra innan? Skall vi ändra och göra morgon då? Om vi fortsätter att försöker få honom att sova till 07.30 om han aldrig somnar om på morgonen kommer han att till slut sova hela sin tid? Hur länge kan det hålla på?
Det är jobbigt att höra honom ropa på mamma och vara ledsen.
När jag till slut tar upp honom och då är han glad och dagtid fungerar det.
Under de har veckorna har hans sammalagda sovtid aldrig varit med än 13,5 timmar, men han är underbart glad och nöjd.
Igår utforskade han vardagsrummet i 1,5 tim i ett streck och ville verkligen inte bli störd, det var underbart att se så kuren har ju varit fantastisk.
Men som sagt mornarna är inte kul, vad skall jag göra?
Mvh Annika
Det fungerade riktigt bra att senare lägga fm luren och daglurarna fungerar bättre.
Vi har dock ett problem till, när ett löser sig som man tycker att jobbigt kommer andra fram. Oliver somnar bra på kvällen och de nätter han inte vaknar upp alls eller vaknar och somnar om utan att jag behöver ramsa mer än en gång, vaknar han alltid en timme för tidigt. Kan vara glad i början, men ofta ledsen. Jag ramsar direkt, men många mornar känns det som tortyr att ramsa, lägga tillrätta solfjädra, ramsa osv beroende på hans ledsenhetsgrad. Han kan bli riktigt ledsen, vilket inte är kul.
Jag har försökt att hålla ut till 07.30, men många gånger tat jag upp honom 07.15 för det blir för jobbigt att inte få honom lugn. Många gånger får jag rusa in när han tysnar mellan skrik.
Vi har snart gjort kuren och 3 veckor till i natt var det 19 natten och han har gjort så här sju mornar.
Är det så att han bara skall ha elva timmar på natten i och med att han sover så bra innan? Skall vi ändra och göra morgon då? Om vi fortsätter att försöker få honom att sova till 07.30 om han aldrig somnar om på morgonen kommer han att till slut sova hela sin tid? Hur länge kan det hålla på?
Det är jobbigt att höra honom ropa på mamma och vara ledsen.
När jag till slut tar upp honom och då är han glad och dagtid fungerar det.
Under de har veckorna har hans sammalagda sovtid aldrig varit med än 13,5 timmar, men han är underbart glad och nöjd.
Igår utforskade han vardagsrummet i 1,5 tim i ett streck och ville verkligen inte bli störd, det var underbart att se så kuren har ju varit fantastisk.
Men som sagt mornarna är inte kul, vad skall jag göra?
Mvh Annika
Hej Annika!
Jag har själv varit där i omgångar med tidiga uppvak. Det är inte roligt för någon men jag lovar dig att det går över! För oss tog det en månad(inkl kuren) innan allt satt klockrent. Jag tycker att du ska gå via search och läsa om tidiga uppvak. Det finns flera olika sätt att tackla detta, läs, fundera och bestäm vad som passar er. Följ sedan det benhårt i en veckas tid så kommer han snart sova hela natten igenom utan uppvak. Tänk på att SHN-kuren är en process som måste få ta tid och det går 5 steg fram och 2 tillbaka ibland. Så läs, fundera, genomför och ha tålamod! Jag kan också råda dig att läsa om åttamånadersångesten i Barnboken. Sonen din är ju så gammal och det kan vara bra att vara förberedd även om inte alla påverkas av den.
Lycka till!
/Elle
Jag har själv varit där i omgångar med tidiga uppvak. Det är inte roligt för någon men jag lovar dig att det går över! För oss tog det en månad(inkl kuren) innan allt satt klockrent. Jag tycker att du ska gå via search och läsa om tidiga uppvak. Det finns flera olika sätt att tackla detta, läs, fundera och bestäm vad som passar er. Följ sedan det benhårt i en veckas tid så kommer han snart sova hela natten igenom utan uppvak. Tänk på att SHN-kuren är en process som måste få ta tid och det går 5 steg fram och 2 tillbaka ibland. Så läs, fundera, genomför och ha tålamod! Jag kan också råda dig att läsa om åttamånadersångesten i Barnboken. Sonen din är ju så gammal och det kan vara bra att vara förberedd även om inte alla påverkas av den.
Lycka till!
/Elle