FLYTTA ÖVER TILL SPJÄLSÄNG

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
IRR

FLYTTA ÖVER TILL SPJÄLSÄNG

Inlägg av IRR »

Hej :D
Har tidigare haft lite problem med att lägga min lilla Robin 7 1/2 månad.
Han blev kurad vid 6 månaders ålder och nätterna är 19-07 :lol:
Nu så äntligen så sover han inne utan att jag måste ut med vagnen hela tiden:)
Men jag vill att han ska sova i sin sp-säng också, har provat någon gång men han bara vänder sig hela tiden och jag går och lägger honom på mage och han vänder sig och så håller vi på genom hela sov-passet :x
Och när han vänder sig så börjar han att prata o vrida och vända sig...
På kvällarna är d inga problem i sängen men på dagarna, jag vet inte, han fattar inte att han ska sova då..
Hur skall jag gå till väga med detta??
För han får knappt någon plats i sin ligg-vagn, ska sätta in sittdelen...
kan man göra en mini kur på dagen om ja, hur ska jag gå till väga :?:

Skulle bli tacksam för svar, snart :)

Mamma till prinskorven
Irr
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Irr!

Bestäm vilket av sovpassen som du vill ha i spjälsängen och bestäm en dag när du ska starta mini-kuren. Se till att han får vara ute mycket, social delaktighet o dyl. Mörklägg så det är dunkelt i rummet, inte helt svart som på natten. Ha en filt på el dyl inte samma som på natten. Skratta och busa innan luren. Lägg tillrätta ordentligt, kort solfjäder och ut med ramsan. Låt sedan sonen vara, sysslsätt dig med annat, när du hör att sonen verkligen behöver hjälp ger du honom en betryggande ramsa. Fastnar han i klagande eller gråt, gå in EN gång och gör statisk solfjäder tills han blir sömntung och sedan ut med ramsan. Tänk på att det vikitgaste är inte att han sover exakt de minuter han ska utan att han har förutsättningarna. Kör benhårt ett par dagar så kommer snart polketten trilla ner att det även går att sova i sängen dagtid :sleep: .

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
3barn

Inlägg av 3barn »

Ett litet tips angående sängen: Jag la en långsmal kudde bredvid min unge i sängen, så att det inte finns så stor plats att rulla omkring på.
Sedan dess vänder han sig faktiskt inte.
Förut vände han sig på rygg ofta (han kan vända tillbaka, men ville inte) och jag liksom HÖRDE hur han förväntansfullt låg och väntade på att jag skulle kika fram och diskret :? putta över honom på mage.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
IRR

Inlägg av IRR »

Hej :D
Tack så mycket för era svar :D
Nu har jag verkligen tagit till mig alla era tips och lagt lill pojken nu,
Jag gick ut med honom tidigare på dagen där han fick sova sin långa pass på 1 1/2 timme.Vi kom hem o åt mellis, lekte o busade och sen la jag honom i SPJÄLSÄNGEN:)
Måste erkänna att jag var lite nervös :?
Fick solfjädra i 15 minuter :cry:
När han blev sten tung i kroppen så ramsade jag ut,
jag trodde att han sov och tänkte berätta för er hur det gått så hör jag honom prata för sig....
Hur ska jag göra nu då???
Ska jag gå o solfjädra igen :?:
Karm på er alla
Irr
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nej nej
prata får han väl göra?
Det låter ju bara trevligt!
Han somnar nog.
IRR

Inlägg av IRR »

Hej igen :D
Jo igår så lät jag honom vara, han ropade och jag gick och gjorde solfjäder och det tog typ 10 minuter :(
Så idag la jag han och föjde anvisningarna och nu tog solfjädern ca 5 minuter men den sista sovpasset tog 15 min igen....Han grät MYCKET :cry:
Hur längen ska jag hålla på med solfjädern alltså hur många dagar :?:
Vill ju inte fastna med det :?
Få se hur det går imorgon...
Om typ 10 dagar är han 8 månader, hur tycker ni hans sov schema ser ut?
natt 19-07
sova 8.45-9.30
sova 12.30-14
sova 16-16.30(16.45)ibland till 16.45
Ska jag ta bort det sista passet eller? Han verkar trött...
skulle bli tacksam om någon hade lust och ge mig lite tips :D
Irr
Elle

Inlägg av Elle »

Hej IRR!

Om han pratar/låter/bökar låt honom vara utan ramsa eller annat ingripande. Först när han verkligen ber om hjälp ger du en betryggande ramsa x4 som ska höras över hans klagan. Låt honom vara in i det längsta, men om han verkligen fastar i klagande eller blir ledsen går du in och gör EN solfjäder tills han lugnat ner sig.

Jag har tittat igenom schemat och om em-luren oftast blir 45 min så är sömnen lite väl tilltagen(15h). Jag skulle minska sista luren till en 20-minutare och på så sätt få ihop 14h 35 min. Lägg den förslagvis vid 16 om det passar er så den inte kommer för tätt in på natten.

Busa och skoja även på väg till dagslurarna. Ge honom sedan förutsättningarna för att kunna sova gott och BACKA sedan. Alla problem kan du inte lösa åt honom. Det kan vara lite 8-månadersångest i antågande och då kan det strula lite med sömnen. Så ge sonen förutsättningarna och vid behov betryggande svar på hans frågor. Det är precis vad han behöver just nu.

Kom igen, du/ni fixar det här!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"