Justera antal timmar på natten??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Willes mamma

Justera antal timmar på natten??

Inlägg av Willes mamma »

Wille lägger sig klockan 19.00 och det är tänkt att morgon är klockan 6.30, alltså 11,5 timmars nattsömn.

Nu är det så att han vaknar klockan 6.00 varenda morgon. Det har blivit ett mönster.
Jag går ut och ramsar och får ner honom något och tar inte upp honom förräns 6.30. Då har han legat och varit arg i en halvtimme.

Nu har jag två funderingar jag behöver hjälp med, ska jag....
1 - ....envisas med "mina" tider, låta honom protestera fram till 6.30 och sikta på att få honom att kunna vara vaken och roa sig själv mellan 6.00 och 6.30.
2 - ....gå på att han bara behöver 11 timmars sömn på natten och lägga honom klockan 19.30 istället. (Inbillar mig då att han sover sina 11 timmar och vaknar 6.30 istället :?: :roll: )
Om jag håller 11 timmar på natten och inte rör dagslurarna blir det 14 timmars sömn totalt. Det är ju vad det i praktiken blir idag redan, inte 14,5 som det är tänkt.

Allt är bra annars, det är just det här med morgonen. Klockan 6.00 är alldeles för tidigt att säga godmorgon, hade helst velat haft 7.00 men 6.30 är väl det mest idealiska om vi ska kompromissa.
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Mina tankar:

:arrow: Antingen förlänger du natten till 19-07 och ser till att få ett omsomnande där det strular på morgonkvisten. Utnyttja marginalkvarten +15 minuter och make it happen! På det viset kommer han att vakna till vid 06 och därefter somna om själv och sova till 07. Efter någon dag sover han utan att vakna (inte så att du märker det ialla fall :wink:) 19 till 07.

:idea: Som det är nu så fastnar han i mönstret "vakna-skrika-sedan upp". Han tror att det är det som "förväntas". Genom att se till att få ett omsomnande så bryter man trenden till "vakna-somna om-sova klart".

:arrow: Annars kan du ha natt 19-06 och lägga till den timman på dagslurarna!

:D Lycka till!
Senast redigerad av Gäst den lör 05 feb 2005, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Mammut Maria skrev: :arrow: Antingen förlänger du natten till 19-07 och ser till att få ett omsomnande där det strular på morgonkvisten. Utnyttja marginalkvarten +15 minuter och make it happen! På det viset kommer han att vakna till vid 06 och därefter somna om själv och sova till 07. Efter någon dag sover han utan att vakna (så att du märker det ialla fall :wink:) 19 till 07.
Hmmm, den varianten tänkte jag faktiskt inte på!
Det har känts som lite kort att få honom att somna om till 6.30. Självklart är det bättre idé då han kan få sova till 7.00!
Det ska jag pröva med.
Jag får kanske korta av morgonens 1,5 till 45 minuter då?

*tänk vad lite tänk man har ibland* :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tror att det snarare är tvärtom att det är risk att han vaknar ännu tidigare om du lägger honom senare.

Är han 7 månader så behöver han ha ett schema som ger 14,5 timmars sömn och inte förrän han närmar sig nio månader drar du ner till 14. Väljer du 11 timmar natt så ska han ha 3,5 timmar på dagen.

Jag tycker att du ska kämpa på med morgnarna. Ge honom EN ramsa (x4). Ordentligt punktsättande! Avvakta sedan rejält. Så länge han är arg hjälper ingen ramsa - låt honom vara. Blir han ledsen, så ramsar du igen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Japp, du får korta ner en av dagslurarna med 30 minuterså att antal timmar/dygn blir rätt!

:idea: Tänk på att utnyttja marginalen till 07.15 om det behövs! Det räcker med att få honom att sova i bara 5 minuter för att han ska få uppleva "känslan" att vakna i vargtimman och somna om själv. Han kan inte det nu!

:!: :idea: "Pröva" inte - genomför!

:D Lycka till!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Lyssna på mammut
Jag tog för lång tid påmig att svara...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Kan bara hålla Mammut. Funkade för oss!
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Willes mamma

Inlägg av Willes mamma »

Mammut Maria skrev: :!: :idea: "Pröva" inte - genomför!
Skulle bara kolla om du var vaken! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"