Vårdnadsbidrag & Skattereduktion

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Skriv svar
Gäst

Vårdnadsbidrag & Skattereduktion

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

:arrow: Någon som vet något om vårdnadsbidraget som nya regeringen pratade om innan valet? Har förstått att det är upp till varje kommun att införa - någon som vet något om Göteborg?

Ska försöka luska mera imorgon, men tänkte att någon här kanske sitter inne med grym info om ämnet?

:arrow: Dessutom undrar jag om den här 3000-kronors-skatteminskningen/bonusen som man skulle få om den med minst lön gick tillbaka och jobbade och den andre är hemma? Är det infört? Spelar det någon roll hur mycket mindre den med lägre inkomst tjänar?

Ja, jag vet, jag kan ringa till fk och kolla. Men jag drar mig lite för det. SÅ jag kollar om ni vet först 8) .

Jaha, det var mina frågor för nu. Om ingenhär vet, lovar jag att ta reda på svaren och meddela er. Kan ju vara fler som undrar :wink:
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Hejsan!

Jag vet tyvärr inget mer än du om detta.
Har mailat en politiker i kommunen som är med i barnomsorgsnämnden, eller vad det nu heter, och har inte fått något svar :evil:
Jag vill också veta hur det är med vårdnadsbidraget.

Den där 3000 kronors skatteminskningen lät intressant inför nästa höst då jag kommer gå ner till 60% och maken jobbar heltid, kan den gälla för oss då även om min grundlön om båda jobbar heltid är större än makens?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Ja, nu har jag också mailat en politiker i kommunfullmäktige och frågat, får se när svaret kommer :D .

En artikel från strax innan valet som kanske förtydligar ett och annat:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_13578915.asp

Ska luska vidare exakt NÄR jämställdhetsbonusen börjar gälla... 8)

to be continued!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Snabbt svar från kd-politiker i Göteborg:
Hej Jenny,

just nu är min motion om vårdnadsbidrag ute på remiss i kommunen. Jag vet inte hur länge remisstiden pågår men majoriteten håller i frågan innnan den kommer till kommunstyrelsen och fullmäktige. Socialdemokraterna och vänsterpartiet är helt emot det Jag hoppas att Miljöpartiet håller sin linje om familjens valfrihet, för då kanske vi kan få igenom, åtminstone ett kompromissbeslut.

Sedan är det en hållhake till och det är att regeringen måste lagmässigt öppna upp för möjligheten till vårdnadsbidrag. Det har dom sagt att dom ska, det finns med i alla förhandlingar men när exakt det sker, vet jag inte ännu.

Vi håller tummarna!

Carina Liljesand
Så här står det på regeringens hemsida:
Kommer regeringen att införa vårdnadsbidrag?
Regeringen kommer att utreda de närmare förutsättningarna för att genomföra en familjepolitisk reform under mandatperioden. De bärande utgångspunkterna för reformen blir införandet av barnomsorgspeng, jämställdhetsbonus, ett frivilligt kommunalt vårdnadsbidrag och ökat pedagogiskt inslag i förskolan.
Så - jämställdhetsbonusen verkar dröja ett tag, liksom vårdnadsbidraget.

:!: Om någon vet något mer, så skriv!!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Detta svar fick jag från min kommun:
Hej Sophie,

Trosa kommun har i dagsläget inget vårdnadsbidrag. Regeringen har dock sagt att man tänker öppna för möjligheten till kommunala vårdnadsbidrag. När så sker och när frågan om hur det skall finansieras är tydliggjord så kommer vi att ta ställning till om vi skall införa det hos oss.

Med vänlig hälsning

Daniel Portnoff (m)
Kommunstyrelsens ordförande
Ingen kul läsning direkt... bara hoppas att regeringen öppnar för möjligheten och att min kommun tar ställning osv. Vilket i praktiken innebär att dottern säkert kommer vara tonåring innan allt är bestämt och klart och då har de säkert kommit på något annat än vårdnadsbidrag... :roll: :( :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, det verkar dröja ett tag till :?

Har även mailat mp-politiker, dvs vågmästarna här i Göteborg, för att fråga hur de kommer ställa sig. Dock inte fått något svar.

Vi pusslar för fullt nu för att få ihop hösten. Det lutar åt att Antons farmor och moster kommer hjälpa oss, och ett vårdnandsbidrag hade verkligen varit ett välkommet tillskott för detta. Annars får vi väl betala dom svart... :twisted: . Ersättning måste dom ju få, mostern skulle göra det istället för extrajobb vid sidan om stuider och farmor är hjälplärarvikariepools-tjohej.

Undrar om man kan maila mågon i regeringen och fråga/visa att vi är INTRESSERADE...

/J
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev:
Undrar om man kan maila mågon i regeringen och fråga/visa att vi är INTRESSERADE...

/J
KLART man kan!

Go girl :!:

/Fjällmor
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Jajamen! Visst kan man mejla regeringen! Det har jag gjort många gånger..mejlat och skrivit brev. Har faktiskt fått svar på både brev och mejl..bara en gång vardera..men ändå! :lol: Då vet man ju iallafall att dom läser det man skickar. Jag har mest skickat ang. ökad valmöjlighet inom barnomsorg osv.
Svaren har väl dock varit ganska iriterande..."Alla föräldrar vill ha sina barn på dagis" " Barn bör vara på dagis tidigt för att utvecklas till sin fulla potensial" :roll:
Så, bara skriv! :thumbsup:
Det är bara bra att trycka till dom ibland! :lol:
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"