Ska nu i helgen börja studera och ta in vad shn-kuren är o hur den fungerar och hoppas den kan hjälpa min 6 månader gamla son att sova ännu bättre (de flesta nätter somnar och sover han rofyllt redan nu, men jag börjar ana en förändring i sovmönstret nu när han utvecklas så mycket).
Han har dock napp och det har även jag, som aw-novis, förstått inte är bra. Jag förutsätter att jag kommer få svar på varför, när jag läser boken, men min fråga är om det finns undantag till regeln?
Anledningen till att jag frågar är att min son har en cp-skada och har utvecklat problem med att suga (han kan det rent fysiskt men han får en del av sin mat via en sond). Därför har jag (på inrådan av läkare) "uppmuntrat" användandet av napp, för att han ska behålla en del av sin sugförmåga.
Finns det någon som vet? Kan napp användas i hans fall?
Nappfråga
Har ingen aning, det far nog forfattaren sjalv svara pa... Problemet som nappen utgjorde i mitt fall var att da de vaknade till sa kunde de ju inte somna om utan napp vilket ju innebar att man maste ga in och stoppa in nappen stup i kvarten och det i sig e ju ett problem da de skall kuras. Har inte din son behov av nappen i den bemarkelsen att han ber om den for att somna om sa kan inte jag se varfor det skulle vara ett problem att ha den kvar...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hej.
Det är precis det som Anna tycker att nappen ska användas till - sugnapp. Normalt så minskar sugbehovet rejält mellan 4 och 6 månadersålder och då behövs inte heller nappen. I ditt fall behövs den, då använder du den.
Det Anna - och jag också förden delen - är emot är när nappen trycks ini munnen så fort en unge säger pip.
Nu vet jag inte något om din sons cp-skada, men jag hoppas att du läser om hjälpen till barn med hjärnskador här på hemsidan och FRAMFÖR ALLT har honom mestadels liggande på plana ytor på mage.
/LO
Det är precis det som Anna tycker att nappen ska användas till - sugnapp. Normalt så minskar sugbehovet rejält mellan 4 och 6 månadersålder och då behövs inte heller nappen. I ditt fall behövs den, då använder du den.
Det Anna - och jag också förden delen - är emot är när nappen trycks ini munnen så fort en unge säger pip.
Nu vet jag inte något om din sons cp-skada, men jag hoppas att du läser om hjälpen till barn med hjärnskador här på hemsidan och FRAMFÖR ALLT har honom mestadels liggande på plana ytor på mage.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Gäst
Re: Nappfråga
*ulrica* skrev: Han har dock napp och det har även jag
Tack för era svar! Nu har jag inte läst allt som står här, men jag har skummat och tagit till mig tankegångar som fungerat alldeles utmärkt ikväll! Ser fram emot att läsa mer imorgon!
Mammut Maria: ja, kommateringen skulle visst in två ord tidigare...
/Ulrica
Mammut Maria: ja, kommateringen skulle visst in två ord tidigare...
/Ulrica
stolt mamma till Liam f?dd 040719
stolt mamma till Liam f?dd 040719