Föräldrapenningsfråga

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
vilsa

Föräldrapenningsfråga

Inlägg av vilsa »

Jag misstänker att jag är gravid och ska testa ikväll.

Men innan dess en krass fråga: någon som vet om 1- år-och -niomånadersregeln för föräldrapenningen kommer att finnas kvar?

Det är kanske inte är rätt forum...men jag provar :wink:
mamma till två barnaboksbarn, födda 04 och 05
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Har inte hört nåt annat, så den regeln finns nog kvar :!:
Men OJ vad spännande med testet - lova att hålla oss alla underrättade :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Vilsa!

JA den ska vara kvar. I de förslag som kommit försäkringskassan till del finns inget förslag om att ändra det i nuläget enligt den trevlige man jag pratade med för någon månad sedan. Han konsulterade också några kollegor för att vara helt säker. Däremot kunde han naturligtvis inget lova om framtiden...

Vad spännande! Hoppas det är en bebi!

Kram Jannika
vilsa

Inlägg av vilsa »

Tack så mycket! Åh, vad bra det lät :D

Jag ska testa nu...
vilsa

Inlägg av vilsa »

Jag skulle egentligen ha väntat med att testa tills maken kom hem från sena kvällsjobbet. Men jag kunde inte...

Känns lite konstigt dock att inte kunna dela det här just nu. För jaaaa, jag ÄR gravid :D
Även om det naturligtvis är sådär talatystomtidigt. Men ändå!!
Jannika

Inlägg av Jannika »

:D GRATTIS! :D Jättekul! En till liten människa till världen. Sköt om dig!

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

grattis!!! \:D/

/Fjällmor
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Shit pommes frites.... :D

Grattis :heart:

/Åsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Men vad roligt :D Ett litet gryn :heart:
Grattis, grattis :!:
Kram från Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jippie! Jag blir så glad!
Och Jannika- varför kollar du upp sånt?? :wink:
Vad sa mannen?
vilsa

Inlägg av vilsa »

Åh, vad snälla ni är. Tack!

Undrar också varför Jannika kollat upp informationen. Dags för lilla fyran? :wink:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Har ni helt missat min affirmationstråd som nu tyvärr har dött ut? :lol:

Även om jag kanske verkar vara en flummig astro-newage:are så kan jag komplettera bilden av mig själv. Jag har järnkoll på regler och pengar och div annat som rör det ekonomiska. Gillar inte att sitta med skägget i brevlådan och vill vara förberedd.

Så insinuera ni, bara! Nyfikna i en strut.... :wink: :heart:

Kram Jannika
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Grattis till trean!

Men ÄR det verkligen så med regeln om ett år och nio månader? Jag ringde försäkringskassan för ett tag sen och damen där sa att det blir inga ändringar nu vid årsskiftet men i juli kan det mycket väl bli så att den regeln bara försvinner. Hon lät i och för sig inte så insatt...

Vi önskar oss en trea men eftersom jag mest varit föräldraledig senaste åren så vet jag inte om vi ekonomiskt vågar försöka. Fast det här verkade ju lite mer hoppfullt än det besked jag fick.

/L
Hampus 0408, Adrian 0512
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej!

Jo, det är sant. Regeln kan försvinna till sommaren. F-kassan kan ju bara svara på vad som finns i det förslag som ligger på bordet nu. Men de ändringar som skulle börja gälla vid årsskiftet innehåller ingen sån ändring och de var dessutom försenade. Vad som händer till sommaren är ju inte f-kassans sak att sia om, de ska ju bara genomföra det som politikerna beslutar.

Jag antar att nästa steg är att ringa nån insatt lokal politiker och höra vad de tror, och hur fort det i så fall kan komma att genomföras. Krångligt och svårt...

Nu blev du nog inget klokare tyvärr.

Kram Jannika
LisaLiten

Inlägg av LisaLiten »

Hej Jannika! Nej, det är klart att FK inte kan veta vad som kommer att hända om ett halvår. Å andra sidan lät det ju lite betryggande att ändring av regeln inte alls funnits med som förslag nu till årsskiftet :)

Regeln gäller ju nu. Frågan är om den kan ändras om man går efter den och blir gravid innan juli. Maken påstår att det fortfarande måste gälla då. Men han är i och för sig väldigt angelägen om en liten till- så han kanske önsketänker.

Tack för sitt svar. Jag kanske ska fortsätta med efterforskningarna :wink:
Hampus 0408, Adrian 0512
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"