Bekräftelseramsa under uppföljningsveckan

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

Bekräftelseramsa under uppföljningsveckan

Inlägg av mammajenny »

Go'midda kära forumnister!

Jag och sonen är inne på uppföljningsveckans fjärde dag. Hittills har kuren fungerat jättebra, för tidigt att utvärdera men SO FAR SO GOOD!! Vi har haft två hela nätter nu, eller tre om jag ska räkna denna senaste, och det tror jag att jag gör :) Se mer nedan.

Jag har kommit på mig själv med att vara lite inkonsekvent med bekräftelseramsan och detta måste rätas ut direkt! Vad gäller tror ni?

Inatt alltså. Sonen somnade och sov jättebra, men runt 04 skrek han till några ggr, ganska högt. Tystnade dock innan jag hunnit upp ut sängen och var fortsatt helt tyst. Jag beslutade att inte ge ngn bekräftelseramsa eftersom jag var ganska säker på att han egentligen sov och "bara" drömde. Ville inte riskera att störa och väcka honom om han nu sov, resonerade jag. Gick in och tittade efter ngn minut och han sov så gott. Sov vidare till väckning.

Men idag till fm-luren, då tog det honom lite tid att somna. Han var lugn efter tillrättaläggande och ramsa och jag gav första bekr.ramsan strax därefter, men han forstatte att stånka o smågnälla en stund. Det blev då två bekr.ramsor till innan den fick sista ordet och han somnade. Nyss vaknade han, före marginalkvart, och grät - jag påminnelseramsade x 8 tills den tog, och sen blev det två bekr.ramsor innan helt tyst.

:?: Ska jag fortsätta att vara ihärdig med bekr.ramsan även under uppföljningsveckan? Eller ska jag tro honom om att han kan lugna sig själv mer nu, och alltså redan vet vad som gäller? Skulle i praktiken innebära en bekr.ramsa när han lugnat sig men inte sen, även om han stånkar och gnäller och inte somnar. Känner spontant för att fortsätta ramsa, vill verkligen att det ska sätta sig fortsatt fint, men vill inte heller störa. Vad tror ni?
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
camilla

Inlägg av camilla »

Jag bekraftelseramsar inte da de, som du beskriver det, pratar i somnen om jag inte varit tvungen att paminnelseramsa innan. Vad det galler att ramsa x flera efter lugnet sa gor du nog ratt i att ga pa kann, bekraftelseramsan talar ju om att han gor ratt och det kan val inte vara skadligt att hora flera ganger sa han e riktigt saker pa att han e duktig :D Jag bekraftelseramsar da det ar tyst men borjas det boka igen sa ramsar jag om nasta gang det blivit tyst och sa haller jag pa tills det ar TYST. Tycker det verkar som du har klam pa detta och da ar dt ju ofta intuitionen man far ga pa
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej camilla,
jamen precis! Det verkar som om du resonerar som jag och då måste det ju vara rätt :wink: :D Jag kör vidare med så många bekräftelseramsor som behövs nu under uppföljningsveckan och sen får vi se hur vi går vidare. Jag menar, bara faktum att jag kan diskutera bekr.ramsa vid detta stadium känns som en stor framgång!! :)

Jag är beredd på återfall och har ju som sagt verktygen för det, men ju bättre allt kan sätta sig under denna vecka desto mindre borde ju risken vara för dylik cirkus, eller hur?

Usch vill inte bli övermodig, har det gått för lätt för oss?? Jag ska verkligen ge detta en månad och ha det perspektivet, annars finns ju risken att man blir besviken när dessa ljuvliga hela nätter ev. bryts igen. Samtidigt vill jag ju fortsätta med attityden detta går och ska fortsätta att gå JÄTTEBRA! Det är ju så ljuvligt skönt för min älskade son att sova tryggt och sammanhängande, jag är så tacksam såhär långt.
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härliga resonemang - bra tänkt av båda och då låter inte resultataet vänta på sig! Bra gjort :thumbsup: !
camilla

Inlägg av camilla »

Mina fick faktiskt inget aterfall, stod dar beradd med alla mina verktyg men icke :o ...och nu 4 veckor senare e allt sa mkt battre an jag ens kunnat dromma om. Och latt gick det, fattar inte att jag inte tog tag i det hela innan jag blev zombie... Klart att de forsta natterna var lite struliga men det kandes anda meningsfullt det man holl pa med om du fattar vad jag menar, alltsa innan sa holl jag ju pa att stoppa in nappar 10-20ggr/natt inte sarkilt meningsfullt da man vet att 20 min senre sa aker de ut igen och man har inte lyckats gora nagot for att forbattra kommande natts somnn, snarare tvartom, det gick verkligen UTFÖR, kande mig som en curlingmorsa (om man kan vara det till 6 manaders...)
God fortsattning pa Kurandet :lol: :) :D
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"