morgnar strular länge ,men hur länge är det?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: omsomning????

Inlägg av annawahlgren »

Pepparkakan skrev: För att få till omsomningar har jag förstått att vissa väntar in den om det så skall ta hela fm. Men vad händer med maten då :?: Han är ju hungrig =P~
:D Förstår inte :?:

Se till att morgonen blir riktigt kul. Det är förmodligen den han väntar på. Men den ska inte komma förrän kl 7.

Om jag vore du - om han nu verkligen sitter och babblar i sängen, nöjd och glad, men det har blivit ett mönster, där han helt enkelt inte sover klart - skulle jag nog tyst och sakligt gå in och stjälpa ner honom, ge honom ett lika tyst och sakligt solfjäderstryck över lilla kroppen, trycka till hastigt ännu mer, avslutningsvis, och gå efter bara ett ögonblick, med en ganska bestämd och punktsättande ramsa x4 på väg bort och bortare.

Ett handgripligt besked, alltså, om att morgonen inte kommit än utan att man lämpligen ligger ner.

Som en liten minikur.

Kör en 4-5 morgnar så och rapportera :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

ska bli! :D
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
tove79

Inlägg av tove79 »

Vi hade det precis som du länge. Ivar vaknade i vargtimmen och bajsade så mycket att det liksom inte riktigt gick att ignorera :lol: Men jag tänkte att allt går att göra i sängen; så jag hade våtservetter och ny blöja liggande vid sängen och utan att prata , och utan att tända (!) bytte jag och gjorde hyfsat rent (tänkte att ordentlig sanering kunde vänta till morgonen). Vände honom sen tillbaka på mage och gick och la mig. Och jag somnade om medan Ivar låg och snackade ett tag och krånglade runt.
Strulet/bajsandet/krånglandet i ottan har följt med ett tag, långt efter att resten började klaffa - jag tror det har tagit upp till ett par veckor, men nu sover han tills klockan ringer och sköter det andra efter att vi gått upp :D . Mer en tröst att det går över än några goda råd kanske, men man kan ju behöva lite av båda delarna.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Tack tove 79. Visst behövs uppmuntran. Morgonbajsandet har upphört men inte de tidiga morgnarna. :)

Ha minikurat nu 2 morgnar: snabbt går in (tyst) :-$ laggt tillrätta, ramsat UT. Han svarar på ramsan och är helt med, lite smågnöligt i morse men inte ledsen. Ligger ändå vaken från ca 0600 båda morgnarna och tycket livet är kanon. Visst, som sagt för oss gör det ju inget, men han är ju så trött på em och har därför svårt att komma till ro ibland.
Får träna mycket på dagarna, sover ute minst 2 ggr, aldrig morgon före 07 (med klocka och glada tillrop)

Är i stort sett alltid go och glad och äter jättebra.

Har som sagt inte fått honom att somna om mer än 4 ggr på 2,5 månad, dvs 10 veckor. Kan vakna allt från 06.00 till 06 45 ( och det är ju bra men inte helt ok).

Vi kör på. Löser sig så småningom misstänker jag. :D :wink:
josspossgirl

Inlägg av josspossgirl »

redhotmamma: Har en fråga till dig...
Hoppas det är ok att ja hoppar in här i tråden en snabbis.
du skrev att du köpt mörkläggningsgardin och satt runt spjälisen.. vad exakt menar du?? Vikvägg eller byggde ni nåt hemma?? skulle jättegärna vilja ha svar. då vi har lina i sovrummet i sin säng (vi bor bara i en tvåa än så länge)., och har jätteproblem m tidiga uppvak, samt att sambon för tillfället sover på soffan för att inte hans klocka ska ringa, och att on skall se honom och vakna "på riktigt".

Tack på förhand :-)

//Josan
mamma till Lina 060614, Vi startade SHN kuren på henne den 30/11!
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Ja nu känns det som jag tjatar men efetr 4 morgnar då vi kört som Anna skrv funkar det fortfarande inte. Poletten trillar liksom inte ner hos grabben. Ligger och jollrar och pratar mycket nöjd och belåten trots ramsa och upplysningsramsa efter en halvtimme.

Han är mycket tröttare nu än för några veckor sedan. Ändrade ju dags lurarna till 1, 5 45 45 för 2 v sedan, vilket har fungerat sådär. Jag få i princip väcka honom efter varje morgon lur...kan lätt sova 2 tim här och efter nästan varje middaglur. Em luren vaknar han själv efter 40-45 min.

frågan är om vi skall göra om schemat :? tex morgon 06.30 och lite mer sömn under dagen efetrsom han är såååå trött.

Är det verkligen ingen annan som haft problem i flera månader med tidiga uppvak :?:
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Ja ....morgnarna har blivit bättre :) , men är inte helt ok. Under julen har det varit mkt bättre . Vi har lyckats "söva" om pojken nästan var morgon och vid ett par tre tillfällen har han sovit själv så vi fått väcka honom vid 07. Nu är det sk varannandags sovning, med jättetidiga uppvak varannan morgon och sova över 07 varannan. Vaknar alltid tidigare när maken går upp, till jobbet. Har dö-svårt att somna om när han hör att någon är uppe. Maken går upp 0530 så det är ju IINTE bra 8-[ .

Men nu sedan 3 dagar krånglar morgonluren rejält. Han vaknar efter 35 min och vägrar somna om. Och nu har han tydligt visat att han vill sova mer under lunchen. Dagslurarna har aldrig varit ett problem förut. Vi har i princip fått väcka honom varje gång. Han är nu 6 1/2 mån och jag börjar fundera på om det redan är dags för 2 lurar kanske. Eller iallafall korta ner någon lur :?:. Han har lärt sig väldigt mkt nytt nu och fått 2 tänder....skall jag avvakta en v till :?: känner mig osäker :?

Är snabt trött på morgonen, sömntåget kommer vid 0815 oftast. Beror väl också på att han då varit vaken 1-1,5 h innan 07 ibland. :sleep:

Som det är nu sover han nu 1,5, 45 ,45 och har natt 19-07 .

Bara för det somnade han om nu, verkar det som. :D
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej Jag tror att du har rätt i att han behöver sova lite mindre på dagen.
Min kille har visat samma tendenser och har dessutom börjat att vakna 6 i stället för 07 då det är morgon så jag testade igår att bara ge honom 14,15 timmars sömn och imorse sov han till 0700 i ett svep men det är ju för tidigt att ropa hej än. Men jag tror att en del barn behöve lite mindre eller mer sömn än andra. Lukas är nu 5,5 månader och han verkar nöjd och glad trots att jag dragit ner på sömnen , somnar oxå lättare och snabbare nu.

Hans schema

natt 1930-0700
fm lur 0900-0945
middags lur 1215-1345
ef lur 1600-1630

Men som sagt har bara testat den en dag än så det är för tidigt att säga om det verkligen passar

MVH Redhotmama
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"