Frågor inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TinaT

Frågor inför kurstart

Inlägg av TinaT »

Hej

Jag har en liten kille på 4.5 månader. Vi har sedan födseln följt standardmodellen men sömnen har trots det havererat. Han läggs kl 19 men vaknar 23.30, 1, 2 (får mat) och vaknar kl5 och låter sig inte sövas om. Dagen ska egentligen börja kl 6.30. Vi mår inte bra av detta längre så nu har beslutet fattats: här ska sovas och det hela natten. Innan jag påbörjar kuren vill jag passa på att ställa några frågor så att jag har tänkt efter före och inte behöver göra om.

:arrow: Han närmar sig 5 månader. Bör jag redan nu utgå från 15 timmars sömn per dygn eller är det för snålt? Kanske 15.5 timmar?

Tänkte följande schema:

6.30 god morgon, mål 1
8.30-10 sova
10-12 mål 2, smakportion kl 11 som ska byggas ut till lunch
12-13.30 (eller 14?) sova
13.30/14 mål 3
15.30-16 sova
16 mål 4
18.15 gröt
18.30 bad och amning
19 gonatt

:arrow: Sonen har en naturlig sömncykel på 30 minuter och har haft sedan födseln, därav är sista luren 30 minuter. Hur låter detta schema? Det blir 15 eller 15.5 timmars sömn.

:arrow: Katrinplommon ska ges förebyggande. Hur mycket är lämpligt? En tesked, eller en matsked eller mer?

:arrow: Buffningsteknik: sonen är väldigt stark i nacken och häver sig upp på armarna. Jag har svårt att hålla nere hans huvud med ett lillfinger eller rättares sagt jag kan inte det. Kan jag helt enkelt bara buffa i rumpan och trycka ner ryggen med andra handen? När jag kurade min andra son var han också väldigt stark så jag buffade bara i rumpan men det kanske blir fel?

:arrow: Dagslurar: sonen har hittills sovit alla dagslurar ute i vagn och det har jag tänkt fortsätta med. Men eftersom det inte går att använda larm har jag lagt honom på sidan. Kan jag fortsätta med att lägga honom på sidan på dagen? Känns inte riktigt bra att lägga honom på mage utan larm och i en knölig åkpåse (som behövs eftersom det är kallt). Hur gör ni andra här när barnen sover ute?

:arrow: Spelar det någon roll var spjälsängen står? Jag funderar på att ställa sonen i klädkammaren för att inte väcka storebror om det blir mycket skrik och frågor under kuren. Det finns friskluftsintag och den är hyfsat rymlig. Kammaren ligger i anslutning till vårt sovrum så då kan jag ha vår sovrumsdörr stängd och inte störa förhoppningsvis de andra eftersom det i sig är stressande och gör att jag kanske inte backar tillräckligt.

:arrow: Start av kuren: vi ska resa bort den 22 dec. Samtidigt känns läget ohållbart. Är det fel att påbörja kuren nu på fredag (imorgon) eller bör jag vänta tills efter vi har kommit hem på det nya året?

Tacksam för svar och stöd. :D Jag behöver stärka min attityd rejält för att orka igenom eftersom det inte har gått så bra hittills.

Tina
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej TIna

Jag ska försöka svara på dina frågor.

:arrow: Lägg dig på 15 timmars sömn redan nu så slipper du göra en schemaändring inom kort. Det tar ändå ett par veckor att få schemat att sätta sig å då är han fem månader. Jag tror detta förvirrar sonen minst.

Schemat:
Han behöver inte äta inom 1,5 timmar längre utan du kan förkorta ner målen till 45min-1h. Är lite osäker på längden här men det kan säkert nån annan rycka in och svara på. Det kan t.o.m räcka med 30 minuter, men som sagt jag låter det vara osagt. Kvällspasset ser lite långt ut med tre timmar och mål 3 och 4 kommer lite tätt. Ett annat förslag kan vara sova 16-16.30 och ha mål 4 när han vaknar. Vakentiden före och efter em-luren blir då 2,5 timmar.
Ammar du/ger ersättning när han äter? Vid lunchen (kl.10) kan du gott ge honom smakis först och sedan direkt fylla på med mjölk. Du behöver inte vänta till 11 vilket ju blir ytterligare en måltid. Förstår du vad jag menar?
Tycker schemat ser bra ut annars.

:arrow: Katrinplommon är bra att trycka ner så mycket det går. Du märker också snart hur mycket som krävs.

:arrow: Buffningen får du öva på ordentligt innan det är dags att tillämpa på sonen. Maken/sambon kan förslagsvis lägga upp rumpan i vädret. Han kommer säkerligen att somna, eller skratta ihjäl sig. Annars kan du använda dina egna lår. Lilla ryggen håller du på plats med ena handen, ganska rejält tryck. Detta tillsammans med lill- och ringfingret över huvudet brukar funka bra. Men som sagt öva innan, för det är inte att rekommendera att du står där och är osäker när det gäller. Det betyder vargar från din sida. Han ska inte kunna häva sig upp på armarna med rätt buffningsteknik.

:arrow: Lurar ute är bra. Varför funkar inte larmet i vagnen? Krävs det ström? Alternativet kan vara att ställa en resesäng ute, täcka för sidorna så det inte blåser in eller liknande. Det beror ju förstås lite på hur ni bor.

:arrow: Det enda negativa med klädkammaren som jag kommer på är värmen därinne. Går det att öppna friskluftsintaget så att det blir cirkulation på luften och inte så varmt? Mörkt är ju att föredra och det borde det ju bli. Annars kan ju detta vara ett ypperligt tillfälle att skicka iväg pappa och storebror på minisemster i två nätter :wink: Till mormor/farmor kanske? Sen lugnar det ner sig.

:arrow: Jag skulle vänta med att kura tills efter resan. Ni behöver ha lugn och ro omkring er när ni kurar och det brukar ta åtminstone ett par veckor innan allt sitter som det ska. Du säger också att du behöver ladda med mer attityd - hinner du det tills imorgon? Här avgör ni men jag VET att det är mycket svårare (om inte omöjligt) om man inte har den rätta inställningen.

/Åsa
TinaT

Inlägg av TinaT »

:D Tack för svar :D

Det är nog klokt att vänta tills efter helgerna och sätta igång med kuren. Då hinner jag ladda bättre och läsa på mer så att det helt rätt från början plus sova på dagen när maken har semester så att jag har krafter att ta av. Man ska inte vara alltför otålig....

Eftersom andningslarmet är så känsligt att det ska märka av de små andetagen har jag tänkt att det påverkas av vinden ute. Därför har jag inte använt det i vagnen eftersom det skulle kunna vara vinden och inte andningen som gör att larmet inte går. :?: Kanske jag har fel?

Ska fundera på att justera schemat så att det blir jämnare vakentid på eftermiddagen och kvällen. Problemet är att vi hämtar storebror på dagis kl 3 och efter vakenpromenad dit i sele och en stund på dagis brukar han slockna vid 15.30. Därför tänkte jag att det var lika bra att lägga luren vid 15.30-tiden eftersom det följer våra rutiner. Han har också orkat vara uppe 3 timmar på kvällen utan att vara ledsen. Men det är så klart bättre om det blir jämnare mellan målen. :?: Vilket är bäst tro?

Jag ammar helt. Han får båda brösten direkt så det blir mat inom en tjugo minuter ca.Han har fått flaska på kvällen efter amningen eftersom min mjölk inte räcker då. :?: Men jag tänkte istället börja ge gröt precis innan badet, bada och därefter ge en amningsslurk också. Hur låter det?

Jag har också tänkt på att smakisen blir ett nytt mål men har kännt att sonen inte har velat vänta på mat när han vaknar. Han är ganska hungrig då och skriker efter mat. Men jag kanske ska testa att ge smakis först. Ammar jag först kl 10 och sedan direkt ger smakis tror jag inte det går ner så mycket mat.

:?: Bör målet vara att sonen ska bajsa en gång per dag? Hittills har det varierat mycket från 1 ggr per dag till 6-7 dagar mellan.

Du har rätt. :!: Det blir nog för varmt i klädkammaren om han skriker mycket första natten. Bättre att skicka iväg storebror så man slipper den oron. :D

Ska fortsätta läsa på och se om det dyker upp fler frågor inför den stora dagen.

Tina
TinaT

Inlägg av TinaT »

Glömde säga om buffningen: man ska alltså hålla så pass starkt tryck att sonen inte kan resa sig? Då blir det ett mycket rejält tryck för min pojke är mycket stark. är det rikigt uppfattat?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Kantarella :wink: :D

:D Bara två små viktiga saker:

Larmet bör du absolut ha utomhus också. Det funkar inte när man går med vagnen, men vinden sätter inte igång det. Det har jag aldrig hört talas om. Och man ställer ju barnet någorlunda i lä. Så fort du stannar vagnen, sätt på larmet :!:

Buffningen föregås av tillrättaläggande. Det ska vara distinkt och punktsättande: "så här ligger man". (Det gör man nu inte alls, för meddetsamma efteråt drar man upp benen och gärna ner armarna och när man ska sova vänder man på huvudet också, oftast; allt det där är förstås helt i sin ordning.) När barnet så ligger tillrättalagt, platt på magen, börjar man genast buffa, och den utbredda handen som håller över ryggen håller också kvar huvudet med ett finger eller två. Buffningen ska då vara så effektiv - det är superviktigt att ni övar innan på varandra, så att ni kan göra den stadig men fortfarande skön; det får inte finnas något hårt, något slagmässigt över den :!: - att han överhuvudtaget inte kommer på idén att försöka krångla sig ur själva buffandet.

Men OM han skulle lyckas med det (se dvd:n), så får den som buffar snabbt lägga tillrätta igen, som markering - platt på mage var det ja! - och buffa vidare, vänligt men bestämt.

Man kan visst behöva ta i med äkta kroppskrafter för att hålla barnet på plats, men det ska fortfarande vara mjuka kroppskrafter. Vänliga men bestämda. Därför kan jag inte nog betona vikten av att ni övar in rätt, effektiv teknik. Se Lathunden :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen.

Jag tror du gör klokt i att vänta. Har sambon semester dessutom så kan det ju inte bli bättre :!: :D

Jag håller med Anna om andningslarmet. Plattan känner ju trycket från barnets bröstkorg - det kan nog aldrig vinden åstadkomma. Min skrutta har legat i vagn med larm. Jag hade ett Nanny som jag var supernöjd med. Med den praktiska lilla fickan inuti liggdelen så fick dosan plats också. Men ha ett fönster öppet i närheten av där han ligger så att du verkligen hör larmet OM det skulle gå.

Du känner din son bäst och har han alltid somnat vid halv fyra och sen fixar kvällen utan problem så är det så ni ska göra. Självklart. Alla familjer har olika rutiner. Däremot tycker jag att 2,5 timmar mellan mål 3 och 4 är snålt. Men är han van vid det och ändå har god aptit så kör på bara. :D

Jättebra att äta gröt på kvällen. Då är lilla magen riktigt mätt och står sig hela natten. Att köra amning som nattslurk fyller på bra. Många gör så.

Har ni inte börjat med smakisar alls än så kan det vara bra att amma först och stilla den värsta hungern - allra helst om han är vrålhungrig när han vaknar. Den fasta födan vet han ju inte ännu att den mättar. Det kan nog vara så att smakisarna funkar bättre på halvfull mage. Du kan kanske ge första bröstet, sen smakis och sen fylla på med andra bröstet. I början ska de ju vänja sig vid den nya konsistensen och smaken. Då är det nog svårt att få en liten mätt parvel på enbart potatismos eller nån annan smakis. Men tratta i så mycket som går ner bara. Jag var så feg i början, gav bara nån sked eller så fast Ella gapade efter mer.

Bajseriet är inte riktigt min gebit. Men jag tänker så här..... och hejda mig nu någon om det låter galet. Din sons magmaskin fungerar ju väldigt varierande. Under en kur så skulle jag nog inte låta det gå nästan en vecka innan han bajsar. Katrinplommon är aldrig skadligt i stora mängder heller. (ja, vi snackar ju inga ton förstås). Men jag skulle nog hellre ha en lös mage än en hård. Märker du att han fått för mycket så är det ju bara att dra ner på katrinplommonen. Men blir han hård däremot - aj aj aj det är inte så skönt för små spädbarn. Går inte själva puréen ner så kan man späda den med vatten och ge på sked eller i flaska.

Hoppas att du fått någorlunda svar på dina frågor. Hojta igen annars!

/Åsa
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej och tack för svar Kantarella och Anna :D

Jag skickade iväg en fråga till Babysense (info@babysense.se) som har gjort mitt larm för att kolla vad de säger om användning utomhus och fick följande svar huruvida vind skulle kunna påverka larmet. Jag citerar från svaret:

"Larmet går att använda utomhus i vagnen under förutsättning att ingenting i vagnens omgivning gör att vagnen rör sig. Vingen kan tveklöst skapa tillräckliga rörelser för att larmet ska reagera. Jag föreslår att du testar dig fram. Lägg larmet i vagnen utan barn och slå på. Du kommer säkert se att lampan blinkar då och då, men efter en stund så borde larmet gå om inget skapar rörelser för mycket rörelser. Observera att man vid en sådan test kan få vänta ca en minut innan larmet går. Notera även att du själv inte bör stå i vagnens omedelbara närhet under testen. Slå alltså på larmet och gå iväg en bit."

Slutsatsen måste vara att det är situationspecifikt om larmet fungerar ute och beroende av väder och placering utomhus, i lä osv. Man får helt enkelt göra ett test varje gång innan man lägger barnet i vagnen med larm.

Jag frågade också om fukten kan påverka och svaret var att det var viktigt att larmet torkar upp mellan användningen annars kan kondens skapas som kan förstöra plattorna.

Jag har hittills haft sonen på sidan i vagnen utomhus. Men det funkar sämre och sämre eftersom han blivit större, rör sig och trillar över på rygg och då sover han inte så bra. Så jag får nog börja lägga honom på mage med larm ute de dagar det funkar.

Buffningen är riktigt svår tycker jag. Svårt att öva också eftersom det känns omöjligt att simulera gråten och vilket tryck som behövs över ryggen. När han inte protesterar är det ganska lätt att få till en fin lugnande rytm men när han trilskas och vänder sig halvvägs om och reser huvudet då får jag inte till det. I natt hade jag ett ganska rejält tryck men sonen tyckte det var obehagligt och började skrika ännu mer. Här vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare. :? Vargen dräglar i nacken på mig... :oops:

Vad gäller schemat kan ju luren ligga kvar 15.30-16 och sedan kan maten ges 16.30. Han borde kunna vänta en halvtimme så att det blir jämnare mellan mål 3 och 4. Däremot blir det ju ganska nära grötmålet som ges precis innan läggning men det kanske inte är ett problem? :?:

Vi har börjat med smakisar sedan ett par veckor men det går ganska trögt. Jag har kanske också varit försiktig för att inte riskera bakslag i onödan. Testade idag att ge smakis innan amning och det gick men han var lite missnöjd. Han ammade mindre direkt efteråt men det är väl egentligen inget problem eftersom det är det som tillvänjningen går ut på på sikt. Katrinplommonen går däremot ner jättenkelt. Sött och gott tycker lillkillen. Storebror får slicka skeden för han vill ju också ha :D Ska testa imorgon att amma ett bröst först som du skrev Kantarella och sedan ge smakis.

Till sist ett tips att dela med sig som jag fick på BVC om banan. Tydligen innehåller banan ett sövande ämne. Min sköterska rådde mig att mosa ner banan i gröten till kvällen för att ge extra mättnad och kanske ännu bättre sömn? - nytt för mig i alla fall.

Återkommer om fler frågor dyker upp inför kurningen. Innan dagen K som i kur hoppas jag på ett mirakel - att han börjar sova hel natt utan hjälp. Men det är väl att hoppas för mycket :D

Tina
TinaT

Inlägg av TinaT »

En till liten fundering som dykt upp längs vägen. Hur gör man med schemat om sonen vaknar säg kl 5.30 och inte lyckas somna om. Morgonen börjar egentligen först 6.30 och nästa lur ska infalla 8.30. han kommer ju inte att orka vara uppe i 3 timmar utan vilja lägga sig en timme innan. Ska man lägga honom då han blir trött och låta honom sova tills luren ska ta slut kl 10, dvs en timme mer? Detta blir ju en slags kompensation för den tidiga morgonen. Eller ska man låta luren ta slut efter antalet timmar som den ska vara dvs 1.5 timmar? Fast då blir ju resten av dagens schema förryckt. Förstår ni vad jag menar?

Tina
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Tina

Under kuren måste man hålla tiderna stenhårt. Man lägger barnet när man bestämt enligt schema och tar upp det när man bestämt. Det är detta som kallas att ge dem förrutsättningen att sova. Efter kuren och uppföljningsveckan kan man använda sig av marginalkvartar - alltså ta upp/lägga en kvart före eller en kvart efter tänkta tiden. Detsamma gäller med mat.

Har man bestämt att morgonen börjar 6.30, så börjar den 6.30 och inte tidigare. Möjligtvis 6.15 om man använder marginalkvart, men det är inte att rekommendera under kuren och uppföljningsveckan då barnet ska "lära" sig tiderna. Det förvirrar mycket att inte vara konsekvent med tiderna och försvårar för barnet att komma in i schemat helt enkelt. Så vaknar barnet tidigare får man jobba på ett omsomnande som första natten sker med buffning, solfjäder och ramsa, andra natten med ramsa.... Ja, du vet - som vid vilket uppvak som helst.

Kompensationstänkandet är förrädiskt på så sätt. Det blir bara pannkaka av alltihop och schemat går åt fanders. Så håll tiderna och invänta att de sätter sig - för det gör de.

/Åsa
TinaT

Inlägg av TinaT »

:D Tack för svar :D

Ok, jag förstår varför man ska hålla tiderna i schemat. Men hur ska det lilla livet orka vara uppe så länge? Kan man lösa det genom att ligga in en liten kort tupplur ovanpå schemat? Hur lång får denna tupplur i så fall vara, 5, 10, 20 minuter? Eller hur kan man annars göra? För jag kan inte tänka mig att det skulle funka att hålla honom uppe så länge som till 8.30 om han inte lyckas somna om efter att ha tex vaknat 5.30 istället för 6.30.

Tina
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

5-minutare kan man ge utanför schemat. Likaså har man marginalkvartar att spela med. Men det bästa är ändå att hålla sig till schemat i första hand - allra helst under inkörsperioden. Man försvårar så oerhört för barnet genom att inte hålla på tiderna. Och det i sin tur försvårar för en själv att genomföra förändringen.

Nu kommer inte din lilla son att ligga vaken från 5.30 till 8.30 när du börjar kura, för då du har en hel hög med verktyg att använda dig av som råder bot på det SAMT en riktigt detaljerad handbok (som du lärt dig utantill 8-[ ) som talar om precis var du ska göra. Det enda du behöver bidra med är insikten om varför du gör det.... :wink:

/Åsa
TinaT

Inlägg av TinaT »

Ett försenat tack för svaret Kantarella! :D Är åter hemma vid datorn efter jullovsresa.

Känner mig nu ladddad att börja kuren men har några kvarstående funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med så här på det nya året:

:arrow: dagslurarna: är det ok att fortsätta lägga sonen på sidan i vagnen? Han har sedan födseln somnat på sidan med napp och det funkar ganska ok. Man behöver peta in nappen ibland under sovpasset men huvudsaken är väl att han sover sin schemalagda tid? Jag hade tänkt sluta med nappen i samband med kuren men sonen som är 5 månader nu är en riktig sugpropp och verkar inte ha blivit av med sugbehovet än. Är det fel att behålla nappen under dagslurarna? På natten har han aldrig napp. Hur avgör man när sugbehovet är borta? Än så länge suger han på allt han kan komma åt under dagtid, så fort man tar upp honom suger han sig fast på min haka :!: På natten suger han på fingrarna.
Om jag ska lägga honom på mage i vagnen på dagen har han inget suga på så jag är rädd att det inte kommer funka med magläget. Undrar dessutom hur man gör med ev sele? Han börjar ju bli mer o mer rörlig. :?: Hur gör jag bäst med dagslurarna för att det ska funka med kuren?

:arrow: Mattiderna på schemat. Jag tänkte behålla schemat som jag skrev ovan men har svårt med att placera in kvällsmålet med gröt på bästa tid efter att ha testat en tid med matrutinerna. Vid kl 18.15 som jag först tänkt är han så hungrig att han inte riktigt kan äta lugnt. Dessutom blir det ett extra mål om jag behåller amningen vid kl 16. Men det kanske inte är ett problem? Jag velar mellan att ge honom ett extra mellanmål med gröt utöver amning kl 13.30, amma kl 16 och sedan gröt igen kl 18.15 eller enbart amma kl 13.30 och sedan ge gröten kl 16.30 och flaska till nattslurk. Men känner mig osäker om det sista alternativet gör honom tillräckligt mätt för hela natten. Är också osäker om man redan vid 5 månader kan ge tre "vanliga" mål utöver maning som första alternativet innebär. Han äter redan så stor portion att lunchen enbart består av puree och vatten och grötmålet likaså. Går inte ner bröstmjölk längre efter dessa två mål. Å andra sidan verkar det dock inte som amningen förutom de två puree och grötmålen räcker totalt sett under dagen eftersom han är så hungrig på kvällen om jag väntar med gröten till 18.15. Kan tilläggas att han är väldigt aktiv under sin vakentid, tränar armarna o ryggen i magläge och hoppar i knäet om han står upp :?: Hur gör jag på bästa sätt med målen?

Hoppas någon kan hjälpa mig även så här på nyårsdag. Vill gärna starta kuren ikväll eftersom maken har semester denna vecka också så att jag kan sova igen på dagen.

Tina
TinaT

Inlägg av TinaT »

Glömde fråga hur jag bör göra på nätterna när sonen vaknar men är tyst dvs inte gråter eller ställer andra frågor utan bara bökar runt. Han börjar oftast med att vara tyst när han vaknar men efter en stund om han inte lyckas somna om (antar att det beror på det) så börjar han gråta. Oftast har han skrikit upp sig mer och mer om jag har väntat tills han har börjat gråta med att buffa och sedan har jag sällan lyckats få honom lugn utan att amma.

Hur gör jag under kuren med dessa tysta uppvak? Bör jag ge besked direkt när han vaknar och stökar eller ska jag vänta till första skriket kommer? Om jag ska ge besked direkt när han vaknar ska jag lägga honom till rätta och buffa eller bara ge en ramsa? Han har fått ramsan med sig vid läggning sedan 4 månader så jag tror han redan nu vet att det betyder sova.
Tina
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Tina!

Jag hoppar in här och ska försöka ge dig svar :D

När han väl fått korn på magläget så brukar de små liven vilja sova så hela tiden. Om inte så funkar det självklart med sidoläge. Bestäm vilken/vilka av lurarna ni ska ha i vagnen ute och vilken/vilka du vill ha inne i spjälsängen. Var konsekvent tills schemat satt sig ordentligt, sedan kommer han bli sin egen klocka och somna där du lägger honom. I vagnen spänner du fast honom med selen som hör till vagnen. Det blir förvirrande för honom att inte ha nappen nattetid men dagtid. Mitt råd är att du tar bort den helt och istället erbjuder andra saker som han kan suga på när han är vaken. Är han lite snuttig kanske det kan passa med en liten filt/trasa att gosa med.

Angående maten så behöver du inte oroa dig över mängen. Han växer ju så det knakar och är mycket aktiv och då behöver han MASSOR av mat. Lägg målen med 3-4 h mellanrum och proppa i så mycket det går. Bara du kan avgöra hur mycket du vill amma, huvudsaken är att han blir mätt i magen, det är en av förutsättningarna för att kunna sova gott :sleep:

Om sonen bara bökar på natten så låt honom vara. Lyssna av hur han låter och ingrip bara om han ber om hjälp. Läs på i boken hur du gör under nätterna. Allt eftersom backar du mer.

Hojta till om du har några fler frågor, jag finns här till och från under kvällen.
Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
TinaT

Inlägg av TinaT »

Hej och tack för svar :D

Vad skulle vi behövande gjort utan alla er eldsjälar som till och med jobbar storhelg :D

Jag startade kuren i går kväll och det gick bra. Tre uppvak och omsomnande av sig själv på ramsan. Tog bort nappen men det blev mycket gråt och vagnande (han sover alla lurar ute) för att han skulle sova hela lurarna.

Undrar bara hur jag ska göra med ev kommande frågor under kuren. Ska jag fortsätta i denna tråden (rubriken är ju missvisande) eller ska jag starta en ny? Bara undrar så jag inte rör till det (som jag lyckade med en gång tidigare)....

Tina
Daniel 0407 sover hel natt sedan 6 månaders ålder
Albin 0607 kurad jan -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"