Hej och tack för svar Kantarella och Anna
Jag skickade iväg en fråga till Babysense (
info@babysense.se) som har gjort mitt larm för att kolla vad de säger om användning utomhus och fick följande svar huruvida vind skulle kunna påverka larmet. Jag citerar från svaret:
"Larmet går att använda utomhus i vagnen under förutsättning att ingenting i vagnens omgivning gör att vagnen rör sig. Vingen kan tveklöst skapa tillräckliga rörelser för att larmet ska reagera. Jag föreslår att du testar dig fram. Lägg larmet i vagnen utan barn och slå på. Du kommer säkert se att lampan blinkar då och då, men efter en stund så borde larmet gå om inget skapar rörelser för mycket rörelser. Observera att man vid en sådan test kan få vänta ca en minut innan larmet går. Notera även att du själv inte bör stå i vagnens omedelbara närhet under testen. Slå alltså på larmet och gå iväg en bit."
Slutsatsen måste vara att det är situationspecifikt om larmet fungerar ute och beroende av väder och placering utomhus, i lä osv. Man får helt enkelt göra ett test varje gång innan man lägger barnet i vagnen med larm.
Jag frågade också om fukten kan påverka och svaret var att det var viktigt att larmet torkar upp mellan användningen annars kan kondens skapas som kan förstöra plattorna.
Jag har hittills haft sonen på sidan i vagnen utomhus. Men det funkar sämre och sämre eftersom han blivit större, rör sig och trillar över på rygg och då sover han inte så bra. Så jag får nog börja lägga honom på mage med larm ute de dagar det funkar.
Buffningen är riktigt svår tycker jag. Svårt att öva också eftersom det känns omöjligt att simulera gråten och vilket tryck som behövs över ryggen. När han inte protesterar är det ganska lätt att få till en fin lugnande rytm men när han trilskas och vänder sig halvvägs om och reser huvudet då får jag inte till det. I natt hade jag ett ganska rejält tryck men sonen tyckte det var obehagligt och började skrika ännu mer. Här vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare.

Vargen dräglar i nacken på mig...
Vad gäller schemat kan ju luren ligga kvar 15.30-16 och sedan kan maten ges 16.30. Han borde kunna vänta en halvtimme så att det blir jämnare mellan mål 3 och 4. Däremot blir det ju ganska nära grötmålet som ges precis innan läggning men det kanske inte är ett problem?
Vi har börjat med smakisar sedan ett par veckor men det går ganska trögt. Jag har kanske också varit försiktig för att inte riskera bakslag i onödan. Testade idag att ge smakis innan amning och det gick men han var lite missnöjd. Han ammade mindre direkt efteråt men det är väl egentligen inget problem eftersom det är det som tillvänjningen går ut på på sikt. Katrinplommonen går däremot ner jättenkelt. Sött och gott tycker lillkillen. Storebror får slicka skeden för han vill ju också ha

Ska testa imorgon att amma ett bröst först som du skrev Kantarella och sedan ge smakis.
Till sist ett tips att dela med sig som jag fick på BVC om banan. Tydligen innehåller banan ett sövande ämne. Min sköterska rådde mig att mosa ner banan i gröten till kvällen för att ge extra mättnad och kanske ännu bättre sömn? - nytt för mig i alla fall.
Återkommer om fler frågor dyker upp inför kurningen. Innan dagen K som i kur hoppas jag på ett mirakel - att han börjar sova hel natt utan hjälp. Men det är väl att hoppas för mycket
Tina