Problem lösning !!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Havet

Problem lösning !!!

Inlägg av Havet »

Hej, :(

Vi har en son, Oskar, som är 3,5 månad nu i mitten av december. Vi har läst boken ”Sova hela natten” och tycker att det verkar som en bra metod. Vi vet att det står att man ska gå in för det till 100% när man väl har bestämt sig. Vi har dock bara tagit någon del och inte gjort det som verkar vara det viktigaste. Vi började med att hyra ett andningslarm när Oskar var nästan 3 månader. Oskar sov genast lite längre på nätterna när han fick börja sova på mage. Vi körde med ”buffning” på en gång, men ingen ramsa. Vi gjorde inte heller upp något schema, för Oskar ändrar sina rutiner konstant. I två veckors tid har han dock sovit från ca 20.30-06.00 med kanske ett buffnings tillfällen per natt, men ingen mat. Tidigare åt han en till två gånger per natt. Vi buffar honom nästan till söms varje kväll, vilket vi vet är fel, men det fungerar hittills.

Vi är medvetna om att vi har börjat detta på fel sätt. Nu undrar vi om vi har försatt våra chanser med att kunna träna in ”ramsan” och börja få till en fungerande rutin, har vi det?

Vi har tittat lite på hur man ska lägga upp ett schema, men lyckas inte få ihop det. På dagtid äter Oskar var tredje timme. Och nu när han sover så mycket på natten så sover han sämre/mindre på dagarna. Han sover 30 eller 45 minuter i taget ca 4-5 gånger, sällan mer. Vi får alltså inte ihop de 15,5 timmar per natt som är rekommenderat.

20.30-06.00 9h 30min nattsömn (målet är nattsömn 19.30-06.30)
(6 timmar sömn kvar att dela upp under hela dagen, och detta får vi inte ihop.)

Nedan är hur Oskar oftast äter under dagarna.

06.00 mat
? aktivitet
? Sömn
09.30 mat
? aktivitet
? sömn
13.00 mat
? aktivitet
? sömn
16.00 mat
? aktivitet
? sömn
19.30 mat
20.30 nattsömn

Ser fram emot att få lite goda råd om hur vi ska kunna utvecklas vidare och nå våra mål.

Tack på förhand!

Med vänliga hälsningar
:lol:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Havet!

Välkommen hit :!:

Min erfarenhet av att "smyga" in saker och ting när man inte "Standardmodellat" från början är att det tar längre tid. Om jag fått gå tillbaka i tiden och göra om allt så skulle jag ha kört en regelrätt kur. Nätterna i ert fall bör inte bli några problem men dagsömnen behöver ni få ordning på.

Det där med att Oskar ändrar sina rutiner konstant köper jag inte. :wink: Meningen är att NI ska ta ledningen och visa honom hur man överlever här i världen. Han vet inte vad som är bäst för honom, det förlitar sig han på att NI gör däremot.

Mitt råd är att kura när Oskar blir 4 månader och införa allt nytt på en gång. Dvs schema, ramsa, ta sig ur buffningsträsk osv. Har Oskar napp? Bort med den med i så fall. Vid 4 månader minskar sugbehovet drastiskt och det hela glömms av på en natt.

Alternativet till att kura är att styra upp situationen rejält. NI talar om för honom när dagen börjar och slutar, när han ska äta och sova på dagen. DET ansvaret vill inte han ha. Han kan helt enkelt inte. Ramsan smyger man in genom att säga den på väg ut ur rummet, men det förrutsätter att man inte buffar till sömns.

Lycka till och hojta om du har fler frågor.

/Åsa
T.P

Inlägg av T.P »

här är tips på mat-sov schema som ni kan kan få lite inspiration från
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9398
barn födda 04/06/08
Havet

Inlägg av Havet »

Hej Åsa, :D

Tack så mycket för svaret och ett trevligt bemötande.

Vi hadde faktiskt tänkt att börja med kuren efter nyår.

Återkommer gärna med flera frågor, då dom med säkerhet kommer att dyka upp.

M.V.H

Havet :lol:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Vi finns här.... :D

/Åsa
Havet

Inlägg av Havet »

Hej Åsa,

Då det har dykt upp någtra funderingar till, finns det kanske något svar på dessa !! :lol:

* Om man börjar med sova hela natten kuren, ska schemat funka redan från dag1 , eller kommer det efter ett tag.?

* Om det skall funka från dag 1, hur får man Oskar att , som idag för det mesta sover 30min, att sov 1,5 timme istället? :sleep:

* Hur skall man lyckas med att dra ut på tiden mellan målen ?

M.V.H

Havet :)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Havet

Schemat börjar man med på dag 1. Det kommer kanske inte funka på pricken den första tiden men det är ju det kuren är till för. Det brukar ta de fyra dagarna/nätterna plus åtminstone uppföljningsveckan innan allt trillar på plats. Det viktigaste är att hålla tiderna stenhårt. Annars försvårar man för barnet att lära sig. Det man kan göra samma dag man tänkt börja kura (och kuren startar ju på kvällen) är att proppa lilla barnet fullt med så mycket mat det bara går, för att slippa de vargarna hasandes i hälarna den första natten. Men din lille har ju inte ätit på natten på ett tag.

Uppvak på dagen ses och "åtgärdas" på samma sätt som på natten. Läs på mer om detta i boken eller här på hemsidan. Att läsa, läsa på och läsa ännu mer är A och O för att kuren ska funka. Du måste veta hur du ska göra i varje situation för att inte släppa in några vargar och du måste FÖRSTÅ varför du gör det.

När det gäller att dra ut på målen får man använda sin fantasi. Ta en promenad, kolla runt i hemmet på alla spännande saker, ha ögonkontakt och härma varandra osv. Det är jätteviktigt att man håller tiderna så att de får en chans att sätta sig. Efter ett par dagar kommer den lille att äta sig proppmätt varje mål och därmed inte bli hungrig igen tills det är dags för nästa mål. Den ökade aptiten brukar synas redan på tredje dagen. Vi en kur brukar sömnen komma först och aptiten sedan. Han hinner inte svälta ihjäl däremellan. :wink:

Hoppas att du fått svar på dina frågor.

/Åsa
Havet

Inlägg av Havet »

Hej Åsa,
Tack så mycket för dina svar. Det känns jätteskönt att få lite råd.

En sak till bara. Vi har svårt att få Oskar att sova längre än 45 minuter. Hur ska vi lyckas att få honom att sova längre? vi kommer ju aldrig få ihop 15,5 timmars sömn med bara 30 och 45 minuters sovpauser under dagarna.

Om vi är ute och går så sover Oskar i 30 minuter och sedan kan det ta ganska lång tid innan han somnar om igen.

Ser fram emot att höra av dig.

Tack på förhand och ha en riktigt trevlig helg.

MVH Havet
Havet

Inlägg av Havet »

Hej igen Åsa,

glöm mitt senaste inlägg, jag missade det i ditt förra svar.

Än engång tack!

MVH Havet
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"