Barnarecept

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
Mia79

Hemgjord vätskeersättning

Inlägg av Mia79 »

Om man har långt till apoteket...
Vätskeersättning

1 liter vatten 7 tsk druvsocker 1/2 tsk salt ev. 2tsk konc saft. Vet att det bästa är köpt sådan, men bor man långt från apoteket är det bättre med hemgjord än ingen alls...

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

STORT tack! :lol:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu har vi inträtt i plockmatens förlovade (och evigt golvtorkande) land :D .

Letade efter nya idéer och hittade en skön sammanställning på ett annat forum. Gav iaf mig lite ny input och kanske er också? Fast leverpastejmacka är ändå ALLTID nummer 1 :heart:

Nåväl, här kommer länken:
http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=39644

/J
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Nu får Karla grönsak (med smör och ev lite grädde) + fruktmos till efterrätt på tidig eftermiddag. Hon är 5 månader. Hur går man vidare med proteinet?

Vad rekommenderas alternativt inte? Kött, fågel, fisk, ägg, linser....
Det känns som om hon kan sina grönskaer nu och är nyfiken på mer!
Kram Kattklo
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

Va härligt med nyfikenhet! :wink: :lol:

:arrow: Har du sett recepten i tråden... :?:

Hojta annars!
Må matglädjen blomstra =P~

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kattklo!

Om det känns bra så börja introducera lite kött/fisk/fågel/linser till grönsakspuren. En ny sak i taget, så blir det bra. Kokt och mosat/mixat. Inget salt. Det har du säkert koll på :roll: :wink: .

Ägg ska man vara lite försiktig med om det finns allergi i familjen har jag hört. Jag skulle vänta lite med det om jag var du, eller testa väldigt lite bara. :D

/J
kattklo

Inlägg av kattklo »

Tack för svaren!
Jo, jag har läst, men jag blev osäker om alla recept gick att applicera på småttisar men det är väl bara att tuta och köra!
Vi har inte lagt till proteinet än (annat än lite grädde och smör) tänkte att portionerna skulle bli lite större först. men det är kanske fel tänkt? kanske äter hon mer om det smakar mer? 8)
däremot kryddade jag upp grönsakerna med persilja idag och det gillade hon stenhårt!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hello!

Kör på du :D
Om lillskrutt gillar smaker så prova dig fram i er takt. För de 2 av mina 3 som älskat riktig mat tidigt gick det fort... 8)

Om du blir osäker kan du alltid krydda upp köpeburkarna :wink: eller skriva här igen!

Lycka till :!:

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag har använt recepten här i tråden bara någon vecka efter att jag började introducera kött/fisk/fågel.

I början tog jag bara den vanliga grönsakspuren och blandade i lite mixad kokt kyckling/fisk som jag fryst in i iskuber. Kött kunde jag inte med att koka, det luktar så äckligt :roll: . Gjorde också lite sås på vattnet som fisken kokat i plus redning, mjölk o persilja/dill/citron om jag minns rätt, och frös in i iskuber.

Det var ett bra sätt att introducera en smak i taget, men jag tröttnade rätt snabbt på dessa mängder av iskuber. Anton var en storätare tidigt. Så då började jag göra färdigblandad mat, typ recepten här i tråden. Jag tror att vi började med det vid ungefär 5,5 månader. Då började vi även med 6-månadersburkarna, som var färdigblandade. I början mixade vi rätt hårt, så att det blev väldigt finfördelat (tips, mixa inte risotton i början av tråden, det blev inget vidare... :roll: ).

Så gjorde vi :D .
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällmors HavreVälling

250 ml standardmjölk
2 msk mixade havregryn
en nypa havssalt
en klick smör (OBS! smör, ej marg.)

Kokas 5 min. Häll i flaskan, fyll upp med grädde...

:heart:

/Fjällmor
Annag

Inlägg av Annag »

Var inne på hemsidan och måste säga att jag är lite avundsjuk på fjällivet. Underbar natur och bilder. Fotar själv mycket, men Göteborg är långt ifrån lika vackert.
Tack för all tips!

Anna
Två söner födda 06-06-20 och 08-08-20
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Anna! :D

Jag ska framföra dina ord till Fjällfar Fotografen, så blir han glad :!:

/Fjällmor
duggan

älgkött

Inlägg av duggan »

hejsan. Bybo som man är har jag lite frågor om mat. min lilleman är 5,5 mån och jag har börjat introducera nöt och kyckling och det går bra. det jag undrar över är om det är ok att ge älg kött till så här små? vi har ju hela frysboxen full och det är det vi äter mest men jag tycker det känns dummt att ge tex nötkött när det är älgkött vi i familjen äter till största del. Men det står att nöt är bäst att börja med, så vad säger vi som vet? tackar från Malin och Hugo
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej duggan :!:

Uppfödd på älg, och har mått gott på det! Jag ger mina barn mycket älg, och har alltid gjort, tänk på att det är magert och ge extra smör :D

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej duggan! :D

Jag håller med Mia!
Här serveras det ren i massor till både barn och vuxna och vi mår prima alla :thumbsup:

/Fjällmor
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"