När/om han vaknar på natten så hjälper oftast ramsan första gången men sedan runt vargtimmen så känns det som att vi ramsar för döva öron. Han skriker/gnäller
Funderingar kring ramsandet
Funderingar kring ramsandet
Känner mig lite fundersam. Billy somnar oftast ganska lätt på kvällarna. Vi solfjädrar, han blir lugn vi går ut med ramsa
han skriker. Billy tystnar på allt mellan 1-7 min
somnar. Ska vi bekräfta då eftersom han inte blir tyst av ramsan utan av sig själv
När/om han vaknar på natten så hjälper oftast ramsan första gången men sedan runt vargtimmen så känns det som att vi ramsar för döva öron. Han skriker/gnäller
tystnar
skriker/gnäller
tystnar vare sig vi ramsar eller inte
somanar oftast om efter ca en timme. Är det ofta så eller har vi misslyckats med ramsandet
Ska kanske tilläggas att vi "kurat" i drygt två v
eckor tot.
Sara; mamma till Billy 060211!
-
Kantarella
Hej Sa
Om pojken började kuras för två veckor sedan så får vi utgå från att han vet vad som gäller - smarta killen.
Bekräftelse behöver ni bara ge honom om han varit riktigt ledsen, men somnar han på 1-7 minuter med bara den ramsa ni ger på väg ut ur rummet så skulle jag skippa bekräftelsen. Men det är jag. Ramsan är ett besked, inte något som nödväntigtvis måste få tyst på barnet. Det är tillåtet att tycka till lite om beskedet efter att det serverats, innan man sen somnar. Ställer han klara frågor dock kan man ju behöva påminna men killen somnar och verkar ha fått nöjaktiga svar eftersom det inte tar längre tid än så innan han sussar.
Nattliga uppvak ska han få förtroendet att fixa själv. Backa, backa. Även med ramsan. Att göra ingenting är också ett verktyg.
När barnet vaknar i vargtimmen gäller det att ha en handlingsplan och hålla sig till den. Bestäm dig för hur du ska hantera morgnarna och gör ALLTID likadant. Det är så lätt att hamna i ett evigt testande av olika saker och då förvirrar man pojken.
Ett förslag:
1) Pangramsa vid första pip, innan han ens kommit på tanken att vakna till ordentligt. Mota Olle i grind så att säga. (Detta gäller enbart vargtimmen, då man ju under natten istället väntar och låter barnet försöka reda ut det hela själv först.) Med pangramsa menas en HÖG, tydlig, bestämd och punktsättande ramsa som inte ger nåt utrymme för frågor kring om det är morgon eller inte. Avvakta sedan å avvakta lite till. Tålamod är en dygd
2) Vid ABSOLUT kris kan man gå in och lägga tillrätta - snabbt och distinkt - och gå ut med ramsan.
3) Fastnar han i vad som tycks vara en evig klagan på tillvaron, så sätt på hög klassisk musik eller gör andra ljud i huset. Städa toaletten eller diska undan kvällens disk är väl beprövade knep.
4) När morgonen sen kommer ha en väckarklocka som alltid ringer på samma tid.
Det gäller att få till ett omsomnande, som du kanske redan vet. Somnar han om kommer han snart att överbrygga det tidiga morgonuppvaket och sova natten ut.
Lycka till och hojta om du har fler frågor
/Åsa
Om pojken började kuras för två veckor sedan så får vi utgå från att han vet vad som gäller - smarta killen.
Ett förslag:
1) Pangramsa vid första pip, innan han ens kommit på tanken att vakna till ordentligt. Mota Olle i grind så att säga. (Detta gäller enbart vargtimmen, då man ju under natten istället väntar och låter barnet försöka reda ut det hela själv först.) Med pangramsa menas en HÖG, tydlig, bestämd och punktsättande ramsa som inte ger nåt utrymme för frågor kring om det är morgon eller inte. Avvakta sedan å avvakta lite till. Tålamod är en dygd
2) Vid ABSOLUT kris kan man gå in och lägga tillrätta - snabbt och distinkt - och gå ut med ramsan.
3) Fastnar han i vad som tycks vara en evig klagan på tillvaron, så sätt på hög klassisk musik eller gör andra ljud i huset. Städa toaletten eller diska undan kvällens disk är väl beprövade knep.
4) När morgonen sen kommer ha en väckarklocka som alltid ringer på samma tid.
Det gäller att få till ett omsomnande, som du kanske redan vet. Somnar han om kommer han snart att överbrygga det tidiga morgonuppvaket och sova natten ut.
Lycka till och hojta om du har fler frågor
/Åsa
Tack!!
Det är ungefär så vi har gjort! Dock har vi kanske ramsat lite väl mycket och lite sent vid vargtimmen
. Han ställer sig också lätt upp och kan inte sätta sig själv så då har vi gått in och lagt tillrätta, solfjädrat och ramsat ut.
Ska bli lite tuffare vid vargtimmen 8). Hittils har han dock alltid somnat om.
Han vaknar då ofta när han ska eller ca 15 minuter tidigare. Vad gör jag då? Han gnäller oftast då. Nu har jag gått in och gjort morgon när han varit som lugnast.
Det är ungefär så vi har gjort! Dock har vi kanske ramsat lite väl mycket och lite sent vid vargtimmen
Ska bli lite tuffare vid vargtimmen 8). Hittils har han dock alltid somnat om.
Han vaknar då ofta när han ska eller ca 15 minuter tidigare. Vad gör jag då? Han gnäller oftast då. Nu har jag gått in och gjort morgon när han varit som lugnast.
Nu har han hållt på och skrikit i ca 45 min...det är nu endast 10 min till väckning....ställer sig upp hela tiden...Jag har till och med försökt att solfjädra tills han nästan somnar men när han är på väg så tar han ny kraft och börjar skrika fast jag är där.........Vad ska jag göra ?????????
Jag klarar inte av att vänta ut honom när han står upp i sängen..
Jag klarar inte av att vänta ut honom när han står upp i sängen..
Tar tacksamt emot tips om morgontimmen
Billy vaknar ca en timme för tidigt. Han är då en blandning mellan arg och ledeen. jag har hittils ramsat och lagt ned.Väntade ut honom denna morgon lite mer än vad jag brukar. Han tystnade då till slut. Låg och pratade lite för att sedan 5 min innan väckning ta nyfart och bli riktigt ledsen. Jag visste intevad jag skulle göra då utan försökta vänta tills han "tystnade" mellan skriken och gick då in och gjorde morgon.Känndes inte så bra eftersom jag då kom när han skrek. Känndes också konstigt att gå in och lägga ner när jag snart skulle in igen
Hur ska jag göra

Billy vaknar ca en timme för tidigt. Han är då en blandning mellan arg och ledeen. jag har hittils ramsat och lagt ned.Väntade ut honom denna morgon lite mer än vad jag brukar. Han tystnade då till slut. Låg och pratade lite för att sedan 5 min innan väckning ta nyfart och bli riktigt ledsen. Jag visste intevad jag skulle göra då utan försökta vänta tills han "tystnade" mellan skriken och gick då in och gjorde morgon.Känndes inte så bra eftersom jag då kom när han skrek. Känndes också konstigt att gå in och lägga ner när jag snart skulle in igen
Hur ska jag göra
-
Kantarella
Hej Sa.
På tok för mycket trafik i vargtimmen
Att ställa sig upp är en bedrift. Men man behöver inte lära sig att sätta sig ner igen om någon alltid är där och gör det åt en.
Låt honom sköta det där själv. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt han reder ut situationen.
Tillrättaläggande och solfjäder är bara till för absolut kristilldelening. Snart tror han annras att han BEHÖVER det för att soman om, om ni inte är där redan. Och så är det ju inte, eller hur?
Har man en arg liten krabat i sängen så biter inga ramsor, solfjädrar eller något annat heller för den delen. Arg får man vara och ska tillåtas vara. Sånt behöver man få ur sig. Riktigt ledsen ska man dock inte behöva vara. Men det gäller att lära sig att lyssna av.
Har du funderat något på handlingsplanen?
Ett förslag:
1. Ramsa vid första pip. En rejäl, hög och punktsättande ramsa*4 som talar om att morgonen inte har kommit ännu. Mota Olle i grind så att säga.
2. Avvakta. Avvakta lite till och ha tålamod! Det kan ta 45 minuter, det kan ta 10 minuter....Backa
3. Blir läget rejält krisartat - gå in och läg tillrätta följt av snabb solfjäder och så ut med ramsan. Men bara EN gång per uppvak.
4. Gå sedan och lägg dig själv. Det bästa du kan göra är att somna. DET släpper på överkonventrationen om något.
5. När morgonen så kommer, ha en väckarklocka som ringer samma tid varje morgon.
FÖr övrigt kan du ladda upp med extra mycket attityd och en rejäl skopa tålamod. Det kan ta lite tid innan vargtimmesuppvaken försvinner. Men gör du på samma sätt alltid så går det fortare. Så backa, backa, backa. Det är mitt råd.
Lycka till och hoppas att du fått svar på dina frågor!
/ÅSa
På tok för mycket trafik i vargtimmen
Att ställa sig upp är en bedrift. Men man behöver inte lära sig att sätta sig ner igen om någon alltid är där och gör det åt en.
Låt honom sköta det där själv. Du kommer att bli förvånad över hur snabbt han reder ut situationen.
Tillrättaläggande och solfjäder är bara till för absolut kristilldelening. Snart tror han annras att han BEHÖVER det för att soman om, om ni inte är där redan. Och så är det ju inte, eller hur?
Har man en arg liten krabat i sängen så biter inga ramsor, solfjädrar eller något annat heller för den delen. Arg får man vara och ska tillåtas vara. Sånt behöver man få ur sig. Riktigt ledsen ska man dock inte behöva vara. Men det gäller att lära sig att lyssna av.
Har du funderat något på handlingsplanen?
Ett förslag:
1. Ramsa vid första pip. En rejäl, hög och punktsättande ramsa*4 som talar om att morgonen inte har kommit ännu. Mota Olle i grind så att säga.
2. Avvakta. Avvakta lite till och ha tålamod! Det kan ta 45 minuter, det kan ta 10 minuter....Backa
3. Blir läget rejält krisartat - gå in och läg tillrätta följt av snabb solfjäder och så ut med ramsan. Men bara EN gång per uppvak.
4. Gå sedan och lägg dig själv. Det bästa du kan göra är att somna. DET släpper på överkonventrationen om något.
5. När morgonen så kommer, ha en väckarklocka som ringer samma tid varje morgon.
FÖr övrigt kan du ladda upp med extra mycket attityd och en rejäl skopa tålamod. Det kan ta lite tid innan vargtimmesuppvaken försvinner. Men gör du på samma sätt alltid så går det fortare. Så backa, backa, backa. Det är mitt råd.
Lycka till och hoppas att du fått svar på dina frågor!
/ÅSa
Hej!
Jag vet att det ibland har varit lite mycket trafik under morgontimmarna
. Känner dock att Billy inte kommer att somna om. Väntade ut honom en gång i 1.5 timme, kvarten och lite till. Han somanr inte om...han vill upp. Har nu bestämt en handlingsplan light..han skall upp klockan 6.30. Innan 6 pangramsa och invänta tystnad/nöjd. Sedan morgon efter 6. Efter 6 ingen ramsa invänta nöjd/tystnad sedan morgon. Kanske lite fegt men jag har upptäckt (efter i morse) att jag får en mycket gladare kille då, som inte börjar varje morgn med 1 timmes skrikande. Hoppas att det hjälper annars får jag ropa igen......
Jag vet att det ibland har varit lite mycket trafik under morgontimmarna