Märkligt kräk

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stockholmsmor

Märkligt kräk

Inlägg av Stockholmsmor »

Det här kanske hör hemma på mat-o-mage, men kanske är det en kombination i och med shn-kuren.
Vi hade ett bakslag i natt, nu natt 8 eller 9. Kl 2 vaknade vår tjej och var vaken dryga 2 timmar. Det var mkt bök o stök och vändningar, tillrättaläggning och ramsor. Men jag tappade attityden nånstans :( och gick tillslut in och buffade som kristilldelning, hon somnade av sig själv efter många vändor. Så om det ska kallas kristilldelning är jag inte hundra på.

Kl 6 15 vaknade hon och som av en gammal vana från "förr", gick jag in och tog upp henne. Tänkte mig inte för helt enkelt!! När jag stod där med henne i famnen och undrade vad jag i hela friden gjort nu :roll: (morgon kl 7) så kaskadspydde hon över mig och sig själv. En illgul tunn spya. Hon lät som man som vuxen brukar låta när det kommer kräk. Hulk och ouäääH.
Hon har inte ätit nån pure med den färgen, ammas ej längre.
Nu funderar jag på om det var galla (lät som det kom långt nerifrån), men den luktade inte så illa (inte lika illa som en ersättnings-spya) och det var så mycket.. Kanske var det jag som framkallade spyan genom att hastigt ta upp henne, efter en sån krävande natt (blev bara 9 timmar i slutändan)?
Vi fick göra morgon och hon åt/har ätit som vanligt.
:?: Någon som har erfarenhet av märkliga kräkningar??
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Jag kan inte säkert säga vad det var för kräkning, men jag kan inte tänka mig att den kom av att du tog upp henne hastigt.

Galla låter som en bra gissning. Det och magsaft är väl det enda hon kan ha i magen efter så många timmar utan mat. Kan hon ha blivit kväljd av något som fick henne att kräkas? (Snor som rann ner bak i svalget t ex?)

Äter hon och mår bra och det inte händer igen så skulle jag inte lägga så stor vikt vid det.

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Jag har ingen erfarenhet av märkliga kräkningar men jag vet hur kroppen fungerar. Jag skulle tro att den lilla hade kvar en del maginnehåll från kvällen innan och att hennes tarmar av någon anledning gått lite långsamt under natten (släng av maginfektion, förkylning på gång, kan ha många orsaker), detta kan mycket väl ha legat bakom att hon var vaken i två timmar på natten också. Det som då händer är att maten från kvällen innan balndas ut med de magsafter som hela tiden utsöndras i magsäcken vilket gett den gulaktiga färgen men i större mängd än sk gallkräkning. Känn lugnet och följ allmäntillståndet bara. :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"