Problem på dagarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
IRR

Problem på dagarna

Inlägg av IRR »

Hej
För ca en månad sen kurade vi vår lilla älskling som nu är 7 månader.
Nätterna går mycket bra 19-07 :D
Mitt största problem är hur jag ska få honom att sova på dagarna.
Jag vill ha dessa sovtider 9.00-9.45, 12.30-14.00 och 16.00-16.20 men har jag inte honom i vagnen och går ut med honom så sover han aldrig dessa tider utan han skriker sig i genom tiderna:( Har provat lägga honom i sp-sängen på dagarna och ramsat, buffat solfjädrat men inget hjälper, då lyfter jag honom bara till vagnen o går ut med honom :cry:
Han börjar bli för stor för liggdelen och ska sätta in sittdelen men vill verkligen att han ska sova gott på dagarna innan jag tar bort liggdelen..
Även om han ligger i vagnen gråter han mycket, jag är så trötttt på att hela tiden gå ut och på att höra honom gråta.d gör ont i mitt hjärta :cry:
Jag följde scemat noga så d borde ha satt sig o sen när han gnällde så mycket på dagarna så lät jag d fortgå...
Kan man omkura på dagarna och i såna fall hur samt om han inte sover längre än 45 minuter hur gör jag så han ska sova längre pass utan att vakna o bara prata för han verkar inte längre trött?
Och om han på dagarna bara vänder sig på rygg och gråter?
Jag vet inget längre :cry:
Kan någon hjälpa mig och vägleda mig lite?
Skulle bli tacksam

Mamma till Robin 7 månader
Irr
T.P

Inlägg av T.P »

Undrar om han behöver lite längre vaken pass..min 5 månaders har 2.5tim vaken på morgonen(men är morgonpigg)

puffar upp denna fråga.så du får hjälp
barn födda 04/06/08
olivia

Inlägg av olivia »

Jag är absolut ingen expert på detta... Men du måste nog bestämma dig! Ska han sova i vagnen på dagarna, eller i spjälsängen, till att börja med. Sedan får du som sagt köra en "dagkur". Det gööööör inget om han inte sover hela tiden i början! Om han nu skulle ta sig igenom hela första passet utan att sova så tycker jag att han borde vara så trött att han somnar till andra passet istället! Attityden är ju även en viktig grej, som man måste se till att använda sig av! Nu, så är det dags att SOVA, och om han inte gör det så är det ju upp till honom... Jag skulle nog lagt honom inne i spjälsängen, eller möjligen i vagn inne i början. Och lagt honom, med ett leende, och sedan ramsat ut som vanligt. Börja baka, eller dammsug, eller gör något annat som tar bort koncentrationen på vad sonen gör! Liv i huset är bra! Håll tiderna och tänk på att det inte är hela världen om han inte sover alla sina timmar i början. Och hoppa över det där med att lägga över honom i vagnen och ta en promenad... Det gör honom bara osäker, att först ligga i sin säng, och om man protesterar, så får man komma över i vagnen och sova slappissömn i en mysig gungande boning :wink: . Åh vad lätt det låter när jag skriver detta :roll:, men du fixar det, helt säkert, även om det känns jobbigt första dagarna.!
Sommarbebis -08
T.P

Inlägg av T.P »

Puffar upp din fråga så att du kan få hjälp..efter jag sett ditt inlägg i gästboken :)
barn födda 04/06/08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, T.P :wink: :D Tack, Olivia :wink: :D

:D Välkommen är du, IRR :lol:

Jag är verkligen ledsen att du inte har fått svar tidigare utan behövt bli både upp-puffad och upplysa om att du fanns, i Gästboken. Jag begriper inte hur det gått till att vi missat dig.

Hur ser matintaget ut :?: Mätt mage behöver man ha om man ska kunna sova så gott på dagarna också. Bara en fråga, eftersom allt hänger samman. I övrigt ansluter jag mig helhjärtat till givna råd :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
IRR

Inlägg av IRR »

Hej Anna
Tack så mycket för detta snabba svar :D
Jo mattiderna ser ut så här
kl 7- ammar
kl 8-gröt(äter inte så mycket)
kl 11.00 lunch
kl 12.15 ammar
kl 15 gröt
kl 17.00-17.30 middag
kl 19 välling+nattslurk

Så kan man omkura på dagarna också?

Vill bara säga att jag beundrar dig så otroligt mycket och du är helt OTROLIG!! :wink:
KRAM :D
Irr
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina varma ord :heart: som gjorde så gott!

Nu har du sju mål på programmet - det skulle jag nog se över, om jag vore du. Fyra mål plus nattslurk vill jag föreslå. Nattslurken kan komma så tätt inpå "middagen" som en timme efter, om så skulle vara, men mellan övriga mål bör det gå 3 - 3,5 tim :!: Det gör gott både för aptiten och lilla matsmältningsapparaten.

Du har ett antal schemaförslag i Mat- och sömntråden liksom i Lathunden :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"