JOBBIGA NÄTTER (igen)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ciri

JOBBIGA NÄTTER (igen)

Inlägg av ciri »

Är min son omöjlig? Är nu inne på fjärde veckan, men han är sover inte bra alls! Han är jätteduktig på kvällen, somnar själv utan krångel. Iof så har han sovit ända till kl 01 de två senaste nätterna nu (annars vaknade han efter 1, 2 och 3 timmar) Men nu när han vaknar kl 01 så är jag inne hos honom i en timme. Han ser mig inte, jag ramsar o ramsar.
När kan jag ge kristilldelning? Han storgråter inte men gnöl-skriker. Efter en halvtimme i natt buffade jag o la tillrätta men det hjälpte inte, han blev inte ens tyst. Till slut höll jag fast honom på mage ( solfjäder)
Då somnade han o sov till 4. Då vet jag att helvetet börjar. Har nu ammat honom 3 nätter kl 4. Jag kan stå ut med det om han sover resten av natten. Efter amningen somnar han.
Vaknar igen kl 5 blir inte tyst av ramsan så jag går in då har han naturligtvis bajsat oxå.. Byter fort o lägger tillbaks. Han blir jättesur för då var han pigg. Lämnar honom men eftersom han inte är det minsta lugnare efter 40 min går jag in o solfjädrar.
Somnar men bara för att sova 10 min.
Nu börjar jag få psykiska sammanbrott igen, Går in o håller fast med solfjädern, sover i 15 min. Vaknar o skriker igen, jag byter ut hans namn i ramsan mot ungjävel :oops: sover i 5 min.
Går in o han somnar om till 7 då pappa går in o väcker ( jag kan inte ens låtsas vara morgonglad)
ANNA MIN GUD!! Vad ska jag ta mig till??
I går sov han 14,5 isf 15,5.
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
JH

Inlägg av JH »

Det låter som att det är väldigt mycket aktivitet på natten....

Du "ramsar o ramsar" skriver du. Kanske ramsar du för ofta? Du måste avvakta och ge honom chansen att lugna ner sig själv annars kommer det aldrig att funka. Du säger också att du både ramsar, buffar och solfjädrar - ett misstag jag själv har begått i vargtimmen :evil: Mitt råd är GÖR INTE DET! Om du "provar" olika verktyg stup ikvarten så är det klart att han inte kan somna!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
camilla

Inlägg av camilla »

Varfor gar du in i rummet? Jag brukar ramsa utanfor dorren... E han bara arg sa behover man ju inte vara sa aktiv med ramsandet, jag menar, du star val inte inne hos honom och ramsar i 1 timma? Du skriver att du vet att helvetet borjar kl 4 (attityden..) men kanske e det du som grundat detta iom att ta upp och amma honom? Jag menar e han en normalstor kille pa nastan 6 manader sa klarar han val sig utan mat kl 4 pa morgonen? (Mina tvillingar som inte ligger pa medelkurvan i vikt och ar 3,5 veckor for tidigt fodda kurades vid 5,5 manaders alder utan nattamat) Har last ett annat inlagg om det med bajs pa natten, leta efter det! Pa med salva sa rumpan klarar bajset och bestammer du dig anda for att byta sa gor det i sangen, ha allt forberett innan sa du inte behover stoka pa natten. Finns antagligen fler som kan hjalpa dig battre, det var bara min reaktion da jag laste. Hoppas det loser sig, varfor skulle det inte gora det menar jag!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
br

Inlägg av br »

mitt bästa råd är att läs på om kuren ordentligt! läs Annas inlägg "vill du SHN kura ditt barn? Läs detta först"

LÄs och läs igen!
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:evil: Jag har sagt det förut och jag säger det igen -LÄS PÅ! :evil:

Det är INTE shn-kuren, det du håller på med just nu -det är ett som är säkert :!:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:evil: Nä, nä, NÄ! :evil: Om det är någon som är omöjlig så är det du! Och jag vill bara inte höra talas om "helvete" och "ungdjävel" på detta forum som är till för BARNENS bästa! Spar det för dig själv och ditt egna ömkande :evil: !

:!: Det är inte någon shn-kur du håller på med - faktum är att du misshandlar både barn och kur :cry: - ja, dej själv också.

:!: Det är varken Gud, Gudinnan Anna, forumisterna eller kuren som fixar detta åt dej. Du har all möjlighet att läsa in dej och få ordning på detta. Ditt barn skulle verkligen vara betjänt av att du gjorde det! Det är hos dej problemet ligger inte hos barnet! Du bestämmer själv om du har lust att resa dej ur den bekväma martyfåtöljen och HANDLA. Det är ditt val! Nå, vilket blir det?!

:evil: Japp, basta från Mammut som INTE accepterar att barn kallas för omöjliga, anses ställa till helveten, kallas för ungdjävlar och påstås ge mödrar psykiska sammanbrott :evil: :cry: :evil: !
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

Känner du dig förtvivlad är det bättre att låta bli att gå in till honom. Han märker på dig och ditt handlag att du är orolig, vilket gör att du jagar upp honom ännu mer. Det är klart att man kan känna sig förtvivlad vilket kan ta uttryck i ilska ibland, men då måste man inse vem det är som är vuxen. Ta ett steg tillbaka, räkna till 10 och sen till 10 igen, slut ögonen och andas djupt.

Jag tycker det är bra att du vågar skriva dina tankar och att du agerade som du gjorde i nattens förtvivlan. Tror säkert att det finns de som känner igen sig i din historia. Det är inget konstigt att känna så starkt som du beskriver eftersom så starka känslor tyder på att du älskar din son.

Låt inte folk som känner dig endast genom detta forum få dig att tro att du är en dålig mamma!

Visst är detta kurbarnens hjälpforum, men för att kunna hjälpa barnen måste vi stärka föräldrarna i deras kurande roll, inte ge dem dåligt samvete. Ibland kommer det en del hårda ord från andra forumister, och hur hjälper det föräldern att förbättra attityden?

Självklart måste vi påminna om att kuren ska nötas in, men har inte alla haft dagar då allt kännts hopplöst och omöjligt och då hjärnan står still? Kan man då få nya krafter härifrån vore det väl toppen?! :)
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:idea: Det handlar inte om att "vara dålig mamma" - jag är säker på att alla är utormodentliga mammor!

:idea: Nej, det handlar om att vara dåligt påläst och icke införstådd med kuren och att TROTS DET beskylla barnet och för att vara omöjligt! Det är DET som upprör mig - särskilt då det används så starka uttryck kring förfarandet. Då tar jag till samma ordalydelser - och se hur DET känns!

:idea: Kontentan är att du, Ciri, behöver ta dej en tankeställare om att antingen hitta ditt egna sätt att hantera barnets sömnvanor eller att anamma kurens filosofi och metod. Som det är nu så är det synd både mor och barn - så ska det inte vara. Därför vill jag råda dej, Ciri, att fundera över saken. Du kan inte genomföra kuren utan att vara säker på handen och veta VAD du ska göra och VARFÖR du du gör det. Först då lyckas du med shn-kuren! Därmed inte sagt att du inte kan lyckas på ditt egna sätt - snarare tvärt om! Du lyckas med det du själv tror på - när du övertygat dej själv så övertygar du barnet - inte förr!
ciri

Inlägg av ciri »

MammutMaria vad tycker du att jag gör för fel? Det var det som var själva frågan!! Av dig fick man varken peppning eller svar. O med "helvetet" mellan 4 o 6 tror jag att många kan hålla med om. Så känns det för mig i allafall.
Du säger att jag ska resa mig ur bekväma martyfåtöljen o handla, JA TACK jag försöker, det är därför jag vill ha lite synpunkter om vad ni andra tycker att jag ska göra!!
Tack ni andra iallafall.
Ps. Han ser mig inte i rummet bara hör mig, men kanske jag är kvar o ramsar förlänge ändå. Får se hur det går inatt för pappa!! i natt ska jag få sova iallafall!!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du ska få svar och pepp att resa dej ur fåtöljen 8) !

:!: Du ska enbart använd dej av ramsan, så som den ska användas; läs i verktygslådan. Du ska absolut inte ramsa i rummet - alltid utanför.

:!: Använda solfjädern vid verklig kris och då helt statiskt, lugnt och betryggande. Läs även här i verktygslådan!

:idea: Detta är vad du ska göra och öva upp till fulländning - då kommer du vidare!

:idea: Se nu till att använda energin du riktar mot mig till att få till det här! Det fixar du!

:D Lycka till!
br

Inlägg av br »

ciri: Kämpa på! Här vill alla hjälpa till! :D När vi kurade fanns inte detta forum :( Vi hade "endast" Annas lathund att tillgå, och där finns allt man behöver veta för att kura. Men även om vi trodde att vi läst dem så var det där vi hittade svaren på våra frågor under "Kurandet"

Sov gott :sleep: och fortsätt rapportera/fråga osv
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Br säger allt som behöver sägas.

Peppepepppepp

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Satt och läste tråden med nya ögon idag och funderade kring varför jag reagerade så starkt på ditt inlägg Ciri! Jag kom fram till att det var detta med ramsan som tog så hårt. Det enda jag hörde ringandes i mina öron var ”Natti-natti-ungdjävel-sov-så-gott”! Jag blev galen – kändes som ett skändande av ramsan! Ramsan som är det tryggaste jag och barnen har…. Usch – det berörde mig såååååå jäkla illa!

:D Ville bara förklara mig och dessutom reda ut med mig själv varför jag reagerade som jag gjorde. Nu vet vi - både du och jag- varför!

:D Hur var natten nu då? Sovit gott?! Hoppas det! Men hur gick det för maken?
Mindy

Inlägg av Mindy »

:!: Inte bara för Mammut Maria som inlägget stack i ögonen... Det har en verkligt otrevlig ton måste jag säga. :evil: Men....alla kan vi ha dåliga dagar. Hoppas att NATTEN varit bra för Arvid nu då! :D
:idea: Läste i någon tidning att "om du blir förbannad när barnet vaknar så har du för lite avlastning".
Ciri, kanske det går att mjölka ur för ett par nätter så att pappan kan ta dem? Då får du chansen att vara mer utvilad och i balans INNAN ni inleder kuren. Bara en tanke.... :roll:

Lycka till!
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Hej Ciri!
Kämpa på nu och ta till dig alla goda råd. Här är det ord och inga visor och inget tramsande. Att folk säger till en på skarpen när man är ute och cyklar får man se positivt på: då är det bara att växla om och ändra körstil. Det är inga personliga påhopp utan ilska över att kuren missbrukas ibland. :x

För det första: barnet skulle så gärna vilja sova hela natten, det är jag helt säker på. Han vet bara inte riktigt hur än. Så han är allt annat än en ungdjävel, han är bara förvirrad och olycklig mellan varven när han ligger där och funderar på hur den här världen fungerar.

För det andra: Mammut Marias reaktion tycker jag är helt sund. Jag blir också förbannad för att du lägger över ansvaret på barnet. Barnet har kommit till denna världen till er, ert fantastiska barn. Inte är det väl då ett helvete, inte ens mellan 4-6 på morgonen?

Läs på om ramsandet, om vargtimmen och om solfjädern. Läs Annas verktyg först och främst och alla trådar därefter om du behöver mer råd.

Sen finns vi här och hjälper till om du fortfarande har frågor.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"