Snuttetrasa i stället för napp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MamaMia

Snuttetrasa i stället för napp!

Inlägg av MamaMia »

När vår dotter var 8 månader tog vi bort nappen för att hon vaknade ofta (inspirerad av SHN-kuren). Snuttetrasan fick hon behålla och låg och kände på den när hon skulle sova. Efter ca en månad kom hon på att hon kunde stoppa in den i munnen och använder numera trasan som napp (även i vagnen dagtid)! Är det någon annan som har stött på detta? Ska vi ta bort snuttetrasan helt?
Vår dotter är 11 månader nu och vaknar ett antal gånger per natt. Dessutom vill hon ha extra välling på natten. Börjar tröttna på detta. Lyssnade sedan på Louise Hallin på TV4 nyhetsmorgon idag. Hon gav rådet att fortsätta ge välling på natten för att barnet böhvde det fortfarande. Hon tycker att man ska gå med barnet istället för mot barnet och då ska denna (o)vana försvinna snabbare (ur ett psykologiskt perspektiv). Detta är ju tvärt emot SHN-kurens filosofi. Känner mig vilsen.

Tacksam för råd!
MamaMia
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Mamamia och välkommen hit :!: :D

Gällande snuttetrasan har jag inga egna erfarenheter eller har hört någon annan berätta.

Jag är dock inte beredd att hålla med Louise Hallin om att barnet behöver välling på nätterna. Många med mig som anammar AW´s filosofi tycker detsamma. Känner DU att du börjar tröttna på detta så förmedlar ju inte du direkt att det är en trevlig vällingstund ni har där missinassen. Detta känner självklart din dotter av.

Jag anser att dricka välling på natten när man är så pass gammal som din dotter, beror inte på ett behov som barnet har utan på en vana och något man faktiskt lärt dem. De tror helt enkelt att man SKA äta välling mitt i natten eftersom mamma kommer travandes med flaskan varje natt. Hon tror helt enkelt att när hon vaknar MÅSTE hon ha välling för att kunna somna om igen. Jaa, varför inte om hela familjen är totalt nöjda och glada över detta. Om ingen sömnbrist syns på stjärnhimmeln och inga mörka ringar eller påsar under ögonen heller - på vare sig mamma eller barn.
Detta är min åsikt :!:

Råd.
För att bryta ett sånt här mönster som VI föräldrar lärt barnen måste man helt enkelt lära dem nåt annat. Visst vill man att sitt barn ska kunna somna, sova och somna om tryggt i sin egen säng, vakna utvilad och full av liv och upptäckarlusta. Kan man dessutom införa detta UTAN en massa skrik som ingen tar notis om mer än möjligtvis var femte minut, så finns SHN-kuren tack och lov. Så börjar du tröttna på de nattliga uppvaken med vällingdrickande (och då får vi inte glömma barnet som faktiskt också behöver sin sammanhängande sömn) så är SHN-kuren något för dig. Det finns många människor på detta forum som gärna ställer upp och stöttar/peppar samt svarar på eventuella frågor som kan tänkas dyka upp. Läs lite om kuren på forumets förstasida. Där finns trådar med hänglås framför som är låsta och som innehåller mycket information om hur man går tillväga.

Lycka till och hojta om du har några frågor!

/Åsa
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hej! Angående snuttetrasan får du studera lite. Går det att sova en natt utan den? Eller har den blivit totalt oumbärlig?

Min son har en kanin. "Goosepupu", som vi kallar den. Den är numera hans bästa vän - men han KAN sova utan den. Kaninen är inte absolut nödvändig för en god natts sömn, och därmed får han gärna ha den kvar.

Så ifall du märker att ingen trasa betyder ingen sömn - ta bort den. Framhärda med en Attityd: "Jodå, man kan sova utan trasan. Det är alldeles som det ska vara."
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi har två tumsugare och en fingersugar+snutte. Har inga planer på att ta bort snutten, den har hon lirkat till sig själv genom att börja dra i filten och hon snuttar bara ibland(tror vi) hon ligger mest och tar med handen. Ser inget problem i det. Och det är ingen specifik som hon bara måste ha, utan bra ngt att ligga och "ta på".
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ska egentligen inte lägga mig i, men jag reagerade lite på vad du skrev om snuttetrasan (eller, i ert fall, kaninen) Spyro:
Den är numera hans bästa vän - men han KAN sova utan den. Kaninen är inte absolut nödvändig för en god natts sömn, och därmed får han gärna ha den kvar.
Reagerar lite på ordvalet "därmed". Varför får den inte vara en supervän och även oumbärlig på natten? Min stora har hela tiden haft en säl som är viktigast i världen (nästan) och den sög han även på när han var mindre. Här finns alltså en till som gjort det valet - och han har aldrig haft napp. Numer "nyper" han lite i fenorna och tycker att det är toppen. Det har inte varit något problem för oss och den är med honom hela nätterna och ibland på dagarna också, om vi är inne.

Är man så stor som 11 månader kan man väl hålla koll på en snuttetrasa i sängen utan att den stör sömnen. Men visst, kolla givetvis att det inte är det som är orsaken till uppvaken. Vill bara visa på att det inte behöver vara så. Skulle snarare vilja göra den nattliga vällingstunden till boven i dramat. Min killes säl (och min lilla tösabits snuttetrasa) har de med all säkerhet väldigt svårt att klara sig utan, men hålla reda på dem kan de klara själva. Alltså inget problem för sömnen som jag ser det.

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ska egentligen inte lägga mig i, men jag reagerade lite på vad du skrev om snuttetrasan (eller, i ert fall, kaninen) Spyro:
Den är numera hans bästa vän - men han KAN sova utan den. Kaninen är inte absolut nödvändig för en god natts sömn, och därmed får han gärna ha den kvar.
Reagerar lite på ordvalet "därmed". Varför får den inte vara en supervän och även oumbärlig på natten :shock: ? Min stora har hela tiden haft en säl som är viktigast i världen (nästan) och den sög han även på när han var mindre :wink: . Här finns alltså en till som gjort det valet - och han har aldrig haft napp. Numer "nyper" han lite i fenorna och tycker att det är toppen. Det har inte varit något problem för oss och den är med honom hela nätterna och ibland på dagarna också, om vi är inne.

Är man så stor som 11 månader kan man väl hålla koll på en snuttetrasa i sängen utan att den stör sömnen 8) . Men visst, kolla givetvis upp att det inte är det som är orsaken till uppvaken. Vill bara visa på att det inte behöver vara så. Skulle snarare vilja göra den nattliga vällingstunden till boven i dramat. Min killes säl (och min lilla tösabits snuttetrasa) har de med all säkerhet väldigt svårt att klara sig utan, men hålla reda på dem kan de klara själva. Alltså inget problem för sömnen som jag ser det :D .

Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
MamaMia

Inlägg av MamaMia »

Hej igen!
Och tack för råd och synpunkter. Härligt att kunna få så snabb respons.javascript:emoticon(':D')
Jag har läst era svar och tänkt. Vet inte riktigt varför Astrid vaknar. Hon är beroende av sin snuttetrasa och skulle inte somna utan den nu. Å andra sidan så tror jag att hon hittar den på natten. Den kommer ju inte bort lika lätt som en napp. Jag tror att vällingen är ett större gissel.

Om vi nu ska genomföra kuren på henne undrar jag hur man gör när det inte går att buffa längre. Det har funkat när hon var yngre men nu är hon för stark och vrider sig. Jag får verkligen trycka ner henne på mage och hålla hårt för att hon inte ska vrida sig ur mitt grepp. Menar ni att det inte kommer att bli skrik? Vi har en liten lägenhet och Astrid har en storebror också.
MamaMia
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ja, tror du har rätt om vällingen. Jag har nära vänner som fortfarande (killen är över 2 år) går upp och ger välling varje natt. Så Kantarella har alldeles rätt. Barn gör som vi föräldrar lär dem. Och då får man helt enkelt lära om.

Buffa så stora är säkert inte det mest optimala, så var jag som du skulle jag koncentrera mig på solfjädrandet som verktyg. Lägg tillrätta, solfjädra (istället för buffning) och avsluta med ett lätt tryck. UT med ramsan. Men läs förstås på ordentligt först, så du vet hur du ska svara på hennes frågor. För fråga kommer hon förstås göra. När man förändrar förutsättningarna så måste man förstås få reagera och undra om ni kloka, ömma föräldrar verkligen vet vad ni håller på med. Och det vet ni ju, så se till att förmedla det också. :D :wink:

Lycka till!
Ewa
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Kaninen trillar ofta ner på golvet eller blir bortslarvad, så därmed går det inte för sig att vara beroende av någon kanin. Isåfall skulle han ju knappt sova varannan natt, ens! :shock: :)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Sicken bråkig kanin då :roll:. Han kanske behöver få större utlopp för sitt hoppande på dagarna så att han kan ligga och sova gott på nätterna han med :wink: :D !
Ewa
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Ewa - jo, och vad värre är: I dag måste kaninen hoppa in i tvättmaskinen! Pälsen luktar... ja, skit rent ut sagt. Får hoppas att han överlever! :shock: :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:lol: Vår säl badar i tvättmaskinen och körs sen i tumlaren en gång i månaden. Trots att den inte ska klara annat än handtvätt. Och den håller ännu - efter 2 dryga år. Tur för oss det. Hoppas kaninen klarade badäventyret den också! :D
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Haha! :lol: Jo, kaninen kröp upp ur tvättmaskinen alldeles nyss - hel och behållen, men såg dock lite dyster ut. Nu sitter den och värmer sig framför kaminen så den är redo för en ny dag med Skalman i morgon... :wink:
Hampus i Lit

Inlägg av Hampus i Lit »

Hejsan!
Kunde inte låta bli att svara fastän det var ett tag sedan den här tråden var aktuell.
Våran son kurades vid 3,5 mån ålder och fick då snuttetrsa som han haft sedan dess. Följer alltid med förstås, lite som en tutte men ändå inte så fixerad vid den. Han har den när han sover och när han är nyvaken och ibland däremellan. Det har funkat jättebra, vi har väl 7 st som vi varvar med så vi hinner tvätta dom , dom blir ju lite snuskiga efter allt sugande.
I sängen på natten får han ha 2-3st ,då hittar han alltid rätt på någon. Och gör han inte det så brukar täcket duga att suga på. :D
Mamma & pappa till Hampus f?dd 041220 kurad vid 3,5m?n.
Och tvillingarna Klara och Charlie födda 080121
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Vår Skruttis har snuttefilt (vi har också 5 st i omlopp) som han har på nätterna. Den är en stor filt, så han kan lätt hitta den i sängen när han "behöver" den. Den fungerar också att värma honom med om han tar en tupplur i flyg, tåg, bil eller vad det nu kan vara för konstiga ställen. Jag funderade ett tag på att ta bort den, men kom inte på en enda anledning varför han inte skulle kunna ha den. Han sover ju nätterna igenom, är pigg på dagen och det är faktiskt ganska skönt att ha något som följer med oss oavsett var vi reser och som är "bekant" för honom. Jag har alltid resonerat som så att problem åtgärdar man, men att söka efter problem är bara onödigt. Don´t try to fix it, if it aint broke, som amerikaner säger! :lol: :lol:
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"