Jag skapar en ny tråd, för det var så länge sedan jag skrev här och jag kan dessutom inte klura ur hur jag fortsätter på samma tråd utan att hitta mitt gamla inlägg långt tillbaka i tiden. Vi började kura vår nu 10 1/2 månader gamla son för 2 månader sedan. Det har gått lite knaggligt och varit mycket jobb, men det har ändå funkat ganska bra. Periodvis har det varit riktigt bra. Men nu helt plötsligt är det värre än någonsin förut eller lika illa som när vi började i alla fall. Jag förstår inte alls vad som har hänt. Vår tidigare så duktige lille pojke kan nu inte sova alls känns det som. Han skriker 15-30 min när han ska sova och han vaknar flera gånger på nätterna. I natt grät/skrek/gnällde han i 2 timmar innan han somnade om....nu har han sovit i 1/2 timme och redan vaknat, mitt i 1,5 timmes luren. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra....Det känns inte som att backa mer skulle hjälpa, har backat rejält. När han vaknade nu ramsade jag honom ganska snart, men till ingen nytta. Går man in brukar det bara bli ännu värre. Hur ska jag bryta detta nya mönster???? Han äter dessutom fullkomligt uruselt sedan några veckor tillbaka och är gnälligare än gnälligast de flesta dagar. Trött såklart och kanske tom hungrig på natten. Suck....Jag funderar inte på att avbryta kuren, för han kommer ju inte sova bättre för det. Då blir vi nog snarare fast i ett sova dåligt träsk för alltid! Vårt schema är:
7 Dagen börjar!
7.30 Välling eller gröt
9.45 Sova i 1,5 timmar
11.30 Lunch
14.15 Gröt
14.30 Sova i 45 minuter
17.15 Middag
19 Välling
19.15 Sova
Inga förändringar har skett sedan vi började, men när han väl hade börjat trassla lite i förra veckan så sov han hos farmor och farfar en natt. Det funkade då inte alls med sömnen, utan schemat blev helt fel. Sedan dess är han helt omöljig. Dessutom lite förkyld, men inte alls speciellt sjuk egentligen, så jag tror inte det är därför vi har trassel. Snälla, hjäääälp!!!
Rejält bakslag....
Hej Elca,
misströsta inte utan ta nu ledningen och ramsa sonen tillrätta.
När jag ser ditt schema kan jag tycka att det är kort´tid mellan lunch, gröt och middag. Första sovluren kanske kommer för tidigt och är för lång, sen blir det bara 45 min sovtid på em. Vore en lösning månne att möblera om lite och lägga en kort lur på morgonkvisten och en längre som middagslur
Jag tror du måste ta en rams-diskussion med sonen och tala om vad som gäller. När det händer, vilket det kan göra ibland, att vår son inte kommer till sömn utan hojtar och skriker ramsar jag 4 gånger där den sista raden är bekräftelsen då tonen går ner och orden dras ut. Sen väntar jag ett svar från sonen - muttrar han och inte går upp i ledsenhet så räcker det, då har ramsan fått sista ordet, går han upp och blir mer ledsen och arg blir det en ramseomgång igen. Ibland ramsar jag lite bestämt och ibland lite tystare för då måste han lyssna och då tystnar han tills han svarar. Det gäller dock att lämna stort utrymme för barnets reaktion och inte bara ramsa på hur som helst utan uppnå en dialog.
När sen ramse-diskussionen är över och ramsan fått sista ordet då har du verkligen lett lilla barnet till en god sömn. Svarat på alla frågor och det dröjer ofta tills nästa gång man måste ta en ramse-diskussion.
Ge inte upp för vad skulle alternativet vara
Dålig eller ingen sömn för alla inblandade
Inget valbart alternativ tycker jag.
Kram Susan
misströsta inte utan ta nu ledningen och ramsa sonen tillrätta.
När jag ser ditt schema kan jag tycka att det är kort´tid mellan lunch, gröt och middag. Första sovluren kanske kommer för tidigt och är för lång, sen blir det bara 45 min sovtid på em. Vore en lösning månne att möblera om lite och lägga en kort lur på morgonkvisten och en längre som middagslur
Jag tror du måste ta en rams-diskussion med sonen och tala om vad som gäller. När det händer, vilket det kan göra ibland, att vår son inte kommer till sömn utan hojtar och skriker ramsar jag 4 gånger där den sista raden är bekräftelsen då tonen går ner och orden dras ut. Sen väntar jag ett svar från sonen - muttrar han och inte går upp i ledsenhet så räcker det, då har ramsan fått sista ordet, går han upp och blir mer ledsen och arg blir det en ramseomgång igen. Ibland ramsar jag lite bestämt och ibland lite tystare för då måste han lyssna och då tystnar han tills han svarar. Det gäller dock att lämna stort utrymme för barnets reaktion och inte bara ramsa på hur som helst utan uppnå en dialog.
När sen ramse-diskussionen är över och ramsan fått sista ordet då har du verkligen lett lilla barnet till en god sömn. Svarat på alla frågor och det dröjer ofta tills nästa gång man måste ta en ramse-diskussion.
Ge inte upp för vad skulle alternativet vara
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Tack tack...
..Susan för ditt svar! Du har rätt, vi måste nog bara fortsätta att kämpa på. Har lite panik över att vi snart ska åka utomlands i 2 veckor och vill att sömnen ska funka då...kanske märker han av min stress inför detta. Sen är han ju förkyld och jag hoppas hoppas att det är det detta strul beror på. Allt funkade ju så fint innan....Hade börjat ta nattsömnen för given! Du har kanske rätt i att vi borde göra en schemaändring, men det känns inte som rätt tid nu när han strular och vi dessutom ska iväg snart, så vi får nog köra på med det gamla schemat tills vi är hemma. Natten gick riktigt uselt med många uppvak, men samtidigt gick det bra eftersom han lyssnade på min ramsa tyckte jag (men vaknade efter 30 minuter igen flera gånger fram på morgonkvisten). Tack än en gång för ditt svar. Tänkte på det i natt och det var då jag märkte att vi faktiskt kommunicerade och att jag på så sätt lyckades lugna honom.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Ja, du har helt rätt - oro, osäkerhet och stress är en varg (ett helt koppel av vargar) som på ingen tid river upp den solidaste grund.
Så skjut dina orosvargar, rakt av. Se inte krånglet som missnöjesyttringar utan som just det det är: frågor. ("Vad är det som händer? Är inte mamma med på det här? Kommer vargen och tar mig nu?") De frågorna söker sina i ordets sanna mening betryggande svar.
Därför är det inte bra om du ser det hela som att du ska "kämpa vidare". Det är inte, får inte vara, en fråga om kamp.
Att få sova så gott, lugnt och tryggt och fredat för vargen, är en tillgång för varje litet barn - inte en påfrestning, och får inte för mamma eller någon vara ett stressmoment. Då blir det det.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Uppstramning av mamma....
Bakläxa alltså
. Jag ska peppa upp mig!!!! Oron är annars min bästa vän. Tyckte jag fick till det i förmiddags och då plötsligt sov han som han skulle. Nu gäller det bara att få till det inför natten också. Har ju funkat förut, så..
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Uppdatering
Inatt sov den lilla prinsen som han skulle igen, jippie! Tänk att en uppstramning av mamma kan betyda så mycket. Ev. berodde det värsta nattstrulet på öronproblem, inte lätt att veta. Nu ska bara det här hålla i sig. En mycket gladare och matgladare liten pojke har jag nu igen. Tack tack tack för hjälpen!!!