3 månaders bebis med STORA sömnproblem. Sover 2h/natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma S

3 månaders bebis med STORA sömnproblem. Sover 2h/natt

Inlägg av Mamma S »

Hej Anna!

Jag bor i ett ganska slutet område, där alla kanske inte känner alla, men åtminstonde känner till varandra. Idag var jag på en fest i området och en kille jag känner ganska väl började prata om sin granne och deras 3 månaders son som inte sover alls. De anställda i området hade börjat bli väldigt oroliga då de såg att föräldrarna är ute och går hela nätterna med sitt barn i vagnen. Förtvivlade. Här tror man välidgt mycket på andar och mystik, och de är säkra på att barnet ser spöken och att det måste komma dit någon för att ta ut spökena ur huset. Dock lär detta amerikanka par inte vara det minsta tillgängliga för den typen av förslag. Jag föreslog att jag skulle printa ut SHN lathunden på engelska och ge dem. Men kanske behöver jag vidare råd innan jag gör det?

Situationen verkar vara sådan att han inte sover alls. Den är nog rätt akut. Han somnar inte vid bröstet (han ammar) han somnar inte när de går med honom i vagnen, han somnar inte när han vaggas etc etc, han somnar helt enkelt inte alls. Det är ju en helt fruktansvärd situation, och även om de inte känner mig så känner jag att jag måste ge dem något!
3 fina...2005, 2007, 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Vad snäll du är!

Ja, skriv ut lathunden på engelska och ge dom. De är nog tacksamma för råd. Eller också inte. Man vet aldrig. Eftersom du inte känner dom kan det ju upplevas som lite framfusigt, så ladda med mycket ödmjukhet.

Säg samtidigt som du ger dom lathunden att de gärna får fråga dig om råd, kanske kan du avlasta dem en stund så att de orkar läsa?

Det låter ju som att bebisen är hungrig. Och DET kan man ju linda in lite, för det är ingen rolig anklagelse att få i ansiktet att man ger sitt barn för lite mat. Alltså, vad jag vill säga är att det är klart du ska hjälpa dom. Men om dom inte vill ha hjälp, så får du kanske nöja dig med att plantera lite frön :!:

Kramkram!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag skulle gissa att de är väldigt uppjagade och väldigt trötta, vilket ju givetvis smittar av sig på sonen och gör att han har svårare och svårare att komma till ro.

Givetvis kan du printa ut lathunden till dem, men jag tror inte att det hjälper. Det är inte troligt att de orkar ta sig igenom. Jag vill inte måla allt svart och jag kan ha fel.
Men om du känner dem lite grann och om de nu vill ha hjälp och du vill göra något, skulle du inte kunna hjälpa dem. I alla fall att förklara och beskriva hur det går till. Och vara stöd. Passa barnet om mamman behöver några timmars sömn på dagen.

Om du orkar, får och kan förståss.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag tycker nog visst det kan vara idé att printa ut The Cheat Sheet. Förmodligen har de inget andningslarm och det stör mig nästan mer :shock: Jag har prackat på folk larm som jag hyrt åt dem, men det kostar ju en slant.

Närma dig dem bara och be om ursäkt att du stör och överlämna Lathunden, "IFALL ni skulle vilja hjälpa barnet att sova lite bättre", typ. Just detta att den finns skriven gör ju att man slipper stå och humma en massa saker och folk kan läsa om och när de vill.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Tack mina vänner!
problemet är att jag känner dem inte alls, har hejat på dem några gånger när de jagar fram med barnvagnen. Oftast får man bara ett buttert hej tillbaka, så det känns nog som om de är akut trötta och oroliga. Jag är faktiskt genuint orolig för den här familjen, och det verkar många i deras omgivning vara också. Tanken att det kanske var maten slog mig också! och det är ju inte så lätt att påpeka precis ... :?

Jag ska ladda med en stor portion ödmjukhet, och så ska jag gå igenom en av deras nära vänner som jag känner lite bättre. Jag tänkte att jag ger henne "cheat Sheet" och säger att jag finns här för råd om de vill ha. Man kan säkert få tag på andningslarm i Singapore, och det är ju itne så långt bort, det kan jag ju föreslå dem.

Men det är så sant som ni säger, det är riktigt svårt att komma med sådana här förslag till folk man inte känner. Jag brottas med det, samtidigt känns det som om jag måste. :shock: vi ska sätta upp en plan, kompisen kan typ säga -"titta vad jag fick, jag har själv provat det funkade hur bra som helst, kanske något för er? Om ni behöver hjälp finns hon som gav mig det här runt hörnet!" 8)

Uj uj, läskigt men nödvändigt med informationen tror jag!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Låter fint. Nu när du funderat så mycket på det, så kan du ju inte rent samvetsmässigt släppa det, eller hur? Så planera med den gemensamma vännen, och kör på. Det värsta som kan hända är att föräldrarna blir förbannade på dig. So what? Det bästa som kan hända är att bebisen blir mätt och sover gott, och familjen harmonisk! Det du, är inte illa gjort i så fall!

Kram!
3barn

Inlägg av 3barn »

Jag tycker att du absolut ska göra som du och din vän planerat!
Det är snällt och omtänksamt att erbjuda hjälp.
Vännen kan ju vara noga med att inte få det att låta som om föräldrarna gör fel och är dåliga, utan att vissa barn behöver mycket hjälp med att kunna sova osv.
Gör det nu! Varje natt (och dag) är säkert en plåga för hela familjen!

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Det är ett tag sen nu, men den här historien fick en ganska oväntad upplösning som jag tänkt jag skulle dela med mig till alla som så vänligt peppat i denna tråden.

Jag diskuterade med min vän och han skulle vid lämpligt tillfälle berätta att hjälp fanns att få, ifall de ville. Inget hände.

Efter några veckor frågade jag min vän om det blivit någon förbättring och hör och häpna.

De hade gått till doktorn till slut för en undersökning, doktorn hade undersökt den lille krabaten och funnit en infektion i snoppen efter en omskärning (som man i USA ofta gör redan på BB) som inte hade läkt ordentligt. Den lille killen hade helt enkelt hiskeligt ont hela tiden! Därav kunde han inte sova, han fick antinflamatoriskmedecin och vips fick den lille killen en mycket mer hälsosam dygnsrytm! :shock:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Huva :shock:! Vilken tur att de fick hjälp då, äntligen!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"