Matbehov som ökar-hjälp mig göra rätt...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
gnillis

Matbehov som ökar-hjälp mig göra rätt...

Inlägg av gnillis »

Hej
Vår lilla stora Julia-knappt 6 kg och 7 veckor på söndag är huuungriiig.Kan det vara så att ett barn av modell lite större gör det än svårare för mammas uppenbarligen för snåla mjölkproduktion att hänga med o ökningarna?
Sedan några dagar nu har vi kämpat oss gröna under målen-hinner inte mjölken rinna till i den takt damen begär blir hon sååå arg!Frustar och bökar och kämpar och snuttar-äntligen kommer maten och efter ett mål med mer mar än umgänge enligt 2+2 standardmodell somnar Julia gott.
Tyvärr sover hon inte alltid de två väl behövda timmarna utan idag ex vaknade hon efter knappt en timme-provade att buffa och ramsa men hon visade tydliga tecken på att vara grymt hungrig.Snuttade på axeln och handen så det smackade och var jätteledsen.
Hade absolut ingen mjölk att ge henne så jag provade med vår nödlösning med ersättning-koppade i henne nästan tre muggar för att få henne möjd igen-så mkt mat hade jag aldrig kunnat få fram igen så snart.
Jag vill så gärna helamma och vet med mig att hon är inne i en ökningsperiod nu runt 7-8 veckor men hur ska vi lösa det med målen och ffa sömnen som blir störd av dessa 2+1 istf 2+2.
Kvällsmålet har oxå stökat lite-efter att ha fått ett fullt mål och brösten är helt urpumpade är hon ändå hungrig och varken buffning eller ramsning hjälper..förstås.mat mat och mat.....
Hon vaknar även tidigare på natten igen och är mycket hungrig-tanken att ta bort ytterligare ett nattmål nu om en dryg vecka känns grymt om det fortsätter såhär ett tag till.

Har ni några tips på hur vi ska reda ut denna hungriga situation?Det har funkat så bra med 2+2 fram till nu och hon har aldrig tidigare skrikit som hon gör nu i sängen..Vi vill så gärna hjälpa henne på bästa sätt och få henne mätt,glad,nöjd och pigg med ordentlig sömn igen.
Kram
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Under "Mat och mage" finns en tråd som heter "Luzernthé - hur bra funkar det?" Läs mitt svar där, jag tror nämligen du kan ge din produktion lite skjuts genom att dricka detta mjölkstimulerande thé! :D

Jag fattar att det är jobbigt! Särskilt när du så tydligt märker att det är hunger det är frågan om.
Men spänner du dig och tänker på att din mjölk inte räcker,
kan det bli värre ändå! Försök slappna av, ligg gärna ner och amma, skönt för både dig och bebben! :wink:

Flickan måste bli mätt! Det är huvudsaken.
HUR hon blir mätt, är inte viktigt, bara ATT hon blir det!
Se inte amning som någon "prestige-sak".
Du kan fortsätta amma, men hon kanske behöver en skvätt tillägg OCKSÅ?

Jag tror definitivt du kan öka din produktion genom detta som är nu, med hjälp av thé. Kan du det inte, så är det inget fel att ge tillägg.
Ge i så fall båda brösten efter varandra, paus därimellan, och sedan fyller du på med tillägg, så mycket som någonsin går ner!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
olivia

Inlägg av olivia »

Måste bara tillägga att du vet ju inte hur mycket mjölk det är i dina bröst och det är absolut inga problem att amma en gång i timmen, det finns mjölk och det är det som måste till för att öka produktionen!!!
Sommarbebis -08
mia75

Inlägg av mia75 »

Ja, luzernte är jättebra! Drick också mycket vatten och amma, amma och amma och sen amma lite till :wink: Om du vill helamma så är det det som är grejen, ju oftare desto bättre, det är bara snack om ett par dagar så är det full fart på mjölken!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
gnillis

Tack tack

Inlägg av gnillis »

för svaren-har haft krångel med datorn o därför inte kunnat meddela att det funkar toppen nu.Några jobbiga dagar och ömma bröst senare är vi nu i takt med varann igen och Julia är mätt och glad och mamma ännu gladare! :D
Har släppt lite på motståndet mot ersättning och tar till det i "nödfall".
Härligt att detta forum finns för alla frågor och funderingar som dyker upp längs vägen.
Kram
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vad bra!!! :D
Vad gjorde du? Drack du thé, eller ammade tätare, eller hur fick du ordning?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
gnillis

Inlägg av gnillis »

Drack mer vatten,mjölk o ammade lite tätare-hann inte ordna teet förrän det löste sig. :) Känns toppen.
Tack tack
Mindy

Inlägg av Mindy »

Jag har haft samma problem som du. Intensivamning var det bästa för oss dessa perioder. Varannan timme minst en hel dag. Men min lilla kille var så tålmodig och duktig och blev inte så arg utan kämpade och sög. :heart:

Vad som också funkade var att duscha varmt på brösten då rann mjölken till bättre. Dessutom försökte jag sitta avslappnad under amningen och föreställa mig stora vattenfall av mjölk och höra hur det strilade :roll: , jag upplever att det funkade. :lol: Dessutom ALLTID ersättning i skafferiet så att man inte behöver känna paniken över att det ska uppstå riktig kris.
Förstår dock att det är svårt att vara avslappnad om lilltjejen är otålig.

Kan du annars pumpa ur parallellt med att du ger ersättning för att tillfredsställa henne. Ju mer du pumpar eller ju mer hon suger desto snabbare ökar produktionen för mjölken finns i de flesta fall!

Lycka till! :lol:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"