Vaknar tidigt!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sa

Vaknar tidigt!

Inlägg av Sa »

Hej iegn!
Skulle behöva lite tips nu. Min lilla kille har efter tre 12 timmars nätter börjat vakna lite tidigare än planerat :x . Han ligger först tyst ett slag i sängen men börjar efter ca 10-15 min att protestera. Först lungt och frågande, sedan argt för att sedan bli lite gnälligt ledsen. Jag har ramsta, gått in och lagt tillrätta då han ställs sig, väntat ut osv. Går sedan in under ett tyst ögonblick. Han blir 10 månader nästa vecka och började sin "kur" i måndags. Schemat ser ut som följer

6.30 (oftast runt 6.20) Upp
6.40 frukost
8.30-9.15 sover
10.10 lunch
12.13.30 sover
13.45 mellanmål
17.00 middag
18.30 Natti natti!

Känns inget roligt att morgnarna ska börja med gnäll när han egentligen gör rätt fast en kvart för tidigt. :?
Funderar på att lägga honom lite senare för att se om det ger någon verkan men jag tror egentligen att det bara är så att han gillar morgnar :wink: .
Funderar också på om jag ska korta dagsluren till en timme. Han vaknar ofta tidigare än beräknat då också. Ligger dock lungt kvar i vagnen och myser lite tills jag "väcker" honom. Morgon luren går som smort, han skulle nog gärna sova längre då om han fick...
Sa

Gnäll!

Inlägg av Sa »

Kom på att jag hade en fråga till :D !
När han gnäller till på natten man tystnar snabbt och förblir tyst, inte skall jag väl gå upp och bekräfta då?? Har inte gjort de nu utan bara låtit honom vara, då somnar han om av sig själv.
Sara; mamma till Billy 060211!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Sa!

Vill också välkomna dig till Forumet :D Jag vill be dig att hålla dig till en och samma tråd när det berör samma barn. Fyll bara på den gamla med nya funderingar så aktualiseras den. Det är lättare för oss som vill hjälpa er då vi kan få hela bakgrundshistorien.

Härligt att det går så bra för er och sonen sover gott! Ta det lugnt nu och NJUT av det som ni uppnått. Tänk på att kuren är en process som går tre steg framåt och ett tillbaka. Ha tålamod! Ingen ändring av schema eller dyligt, det tar kuren, uppföljningsveckan och någon vecka till innan allt sitter ordentligt. Så lugn!

Vid för tidiga uppvak har vi gjort så här: Vaknar han någon gång mellan 04-07 har han fått en pangramsa vid första pip som markerar att det inte är morogn ännu. Vi har stoppat in öronpropparna och försökt somna om oavsett hur han har låtit. För på natten händer ju ingenting :sleep: Har han vaknat efter 07 (morgon 07.30) har vi inte gjort något alls och på så sätt signalerat att det snart är morogn och han kan ligga och snacka lite för sig själv en stund. Sedan när klockan ringer 7.30 är det GLAD morgon :D Läs på via search om fler alternativ att hantera tidiga uppvak. Välj det som passar er och följ det benhårt så är ni snart av med de tidiga uppvaken.

Angående gnöl och gnäll under natten så behöver du inte ge honom någon bekräftelse. Du behöver bara ge en ramsa om du verkligen hör att han behöver hjälp. Efter tredje natten behöver du inte ge en seperat bekräftelserama utan du "bakar in" den i godnattramsan eller ev i påminnelsen genom att gå ner i tonläge de sista versen och avsluta mjukt med med tydlig punkt.

Lycka till och kom ihåg att NJUTA :D
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sa

Inlägg av Sa »

Tack för tipsen låter som ett bra sätt att tackla morgnarna. Jag har nog varit lite snabb att springa in tidigare. Tack också för tipset att njuta det mesta går ju som smort. Somnade tex idag på 1min :D .
Sa

ledsen!

Inlägg av Sa »

Nu har det gått tre steg tillbaka. I natt vaknade sonen klockan 22.10 och ville inte somna om. Han blir då väldigt ledsen..Vi backade och gjorde nästan som första natten. Tillslut efter 2.5 timmar somnade han om. Känns som att det bara går bakåt nu :( . Vi blir tröttare igen och Billy också, han gnäller igen och vill väldigt gärna vara hos mamma..Han verkar trött helt enkelt. I natt är sista natten på uppföljningsveckan, hoppas att det skall bli en förbättring i natt...
rossi46

Inlägg av rossi46 »

Hej, trött mamma här.. :wink:
Håller på med kuren på våran 3 1/2månaders kille. Han får ett mål på natten men somnar glatt om efter det.

Vi har gjort ett schema efter 11h natt.
06 mat
8.30-10 sova
10 mat
12-14 sova
14 mat
16-17 sova
19 natt

Problemet nu efter kurens fjärde natt är att han är helt ur fas med dagslurar.. Frukost kl 06 vill han inte ens ha...
Vad ska vi göra. Finns det bättre scheman??!

Oerhört tacksam för hjälp och råd!!
Elle

Inlägg av Elle »

Sara, se det som en sista djupdykning i det gamla, ett sk bakslag. Ta inget extra för det, utan lägg det bakom er och se framåt. Ni fixar det här galant :thumbsup:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Sa

Hoppas

Inlägg av Sa »

Jag hoppas också att detta bara var ett bakslag. :wink:
Försöker att slapna av och inte överfokusera och se det som går bra i stället, han vakande ju trots allt bara en gång \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"