hjälp önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
redhotmama

hjälp önskas

Inlägg av redhotmama »

Hej är ny här på formet och behöver eran hjälp!

Har kört kuren och uppföljningsveckan och det har gått jättebra 3:e natten sov han hela natten igenom från 1930-0700 4:e natten vaknade han och somnade om själv jag var förbluffad.... men nu har lilla kille på 4 mån lärt sig att vända sig i sängen och far omkring som ett härvelkors i sängen och kan inte somna när han hamnar på rygg eller på nått annat konstigt vis.
Så han gnölar och bökar och börjar tillslut att skrika upp sig och så måste jag gå in och lägga honom tillrätta och går sedan ut med ramsan.
Problemet är att då har han hunnit vända sig igen innan jag ens har hunnit till min säng och så blir han förbannad och så där fortsätter det till jag tillslut solfjädrar eller buffar honom tills han nästan somnar.

Det här känns inte bra jag känner att jag är där alldelens för mkt men vad göra när han hamnar i helt galna ställningar som gör att han inte kan somna
Han sover lugnt från 1930 till´fyra tiden och gormar sen på fram till 0630 oftast då han tillslut har somnat om då jag har solfjädrat eller tillslut buffat honom lugn fast jag vet att det ska räcka med ramsan men den når honom inte när han ligger i ett hörn av sängen på rygg med täcket över ansiktet ex vis. Hur länge kan dessa vargtimmar spöka ? Är det bättre att jag får han att somna om eller ska jag låta honom ligga och skrika ?

Ps:Läggningen på kvällen fungerar jättebra han somnar själv snabbt utan att vara ledsen.

Fasen det som gick så bra känner mig jätteledsen och vilsen .

Tacl på förhand /Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej Åsa! Och välkommen! :D

Och vad härligt att det gått så bra! :D Grattis till er båda!

Sen det där med vändningarna. Det är liksom en annan femma och har mer med träning att göra. Han övar sig helt enkelt. Se till att börja med att låta honom träna ordentliga pass på dagarna så han får sitt lystmäte fyllt. Alla tillfällen som bjuds kan du låta honom vara på golvet och träna genom att lägga spännande saker runtomkring.

Hur du sen ska göra på nätterna får du själv avgöra. Vi som haft de problemen har valt olika förhållningssätt:

:arrow: Antingen låta lillkillen sköta det själv. Alltså inte vända, förrän han somnat då man efter 10 min går in och vänder rätt. På så sätt lär han sluta ganska snabbt. Förutsatt att han får träna dagtid förstås.

:arrow: Eller direkt gå in och snabbt bara vända rätt och solfjädra. Så att han knappt hinner fatta vad som händer, om du förstår. :wink: Jag valde detta efter att ha försökt använda förhållningssätt nr 1, men då hon fortfarande inte sov efter 45 min och började bli förtvivlad istället för arg, valde jag sedan istället detta alternativet. Det pågick någon vecka sen var hon klar med den natträningen. Och därefter har vi inte haft några problem. Välj vilket som passar dig bäst, helt enkelt.

Lycka till!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Tack så mkt Eva ska testa i natt med att vända honom direkt //Åsa
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen

Nu har jag testat att vända honom direkt och solfjädra han och han vänder sig mindre nu så det går bättre på det viset men.... Han vaknar fortfarande
oftast vid 0330-0400 tiden och får en ramsa och somnar då oftast om själv.
Men sen vaknar han igen vid 5 tiden och ligger och gnölar och jollrar först
blir sedan argare och argare skriker och gråter , jag nådde inte fram med ramsan tillslut var tvungen att gå in och lägga han tillrätta och solfjädra lite då somnade han om. Jag är så osäker på hur jag ska hantera dessa vargtimmar. Ska jag ramsa bara när jag hör att han vaknar och sen förbli tyst hur mycket han än skriker eller ska jag ramsa mer innan han blir arg och
ledsen. Kan någon konkret berätta hur jag ska gå till väga. Nur många ggr jag ska ramsa och när.
Han somnar alltid om av solfjädern är det bättre att jag gör den så han somnar eller ska han få ligga vaken och skrika ?

känner att jag börjar bli missmodig måste få pep av er :)
Kändes så hemskt inatt när han var så hysterisk.
Sen börjar man ju bli hyfsat trött av att vara vaken från 0400 varje morgon.
Börjar känna att det kanske inte går fast jag vet att det ska gå, ni som haft vartimme problem kan ni dela med er av kloka ord och tankar .

/TAck på förhand Åsa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!
Vargtimmen kan, som du säkert vet, stöka ett tag. Det gäller att ha tålamod och inte släppa in några vargar. Så minska på trafiken och låt ramsan göra jobbet.
Nancy (tack, Nancy) har förklarat så fint om ramsans olika användningsmöjligheter i den här tråden, så den kan du nog ha användning av:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.phpt=8814
Hör av dig igen om du behöver råd och stöd!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen tack för svaret,men länken fungerar ej vad heter Nancys inlägg ?
Tänkte att jag kanske kan söka fram det via sökfunktionen. MVH Åsa
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Ewa :wink: :D

Välkommen är du :lol:

Vargtimmen (4-6) är känslig. Man får vara försiktig så att man inte fixar en massa underhållning här, för då tror förstås lilla barnet att dagen har börjat. :wink:

Läs gärna i "Tips på vägen" om tidiga morgnar, och överarbeta inte :!:

Skrika ska han inte. Det är ramsan som ska få slut på det.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej Alla

Ville bara berätta att Lukas har sovit helt själv från1930 till 0630 då han vaknade men somnade om efter ramsa och snabb tillrättaläggning plus några få bufftag Sov sedan till 0710 Vaknade go och glad som en kexchoklad ! Underbart hoppas att det har vänt nu ! Tack för alla tips och håll tummarna för att han sover lika bra i natt. /Åsa :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

:thumbsup:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hallå igen

Tack Anna för ditt tips !

Lukas har nu sovit tre hela nätter i rad men vaknar för tidigt fast inte så jätte mkt en timme för tidigt oftast, han har då haft svårt att somna om och har skrikit upp sig när han inte kan somna om och då har jag gått in en gång och tillämpat solfjädern, det har fungerat bra han somar om fort då, men en liten fundering ska man ramsa när man går ut då. Har testat att gör det men då blev han arg och drog igång igen med att skrika. Det fungerar bättre när jag bara går när han nästan sover eller kanske tillochmed hunnit somna.
Är det fel ?

Ps ett suveränt forum detta må jag säga alla är så hjälpsamma ! :lol:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

redhotmama skrev: Har testat att göra det /ramsa/ men då blev han arg och drog igång igen med att skrika. Det fungerar bättre när jag bara går när han nästan sover eller kanske tillochmed hunnit somna.
:D Låt honom vara arg. När han är klar med det, ramsa igen, glatt och nästan hurtigt. Alternativt betryggande, om och när ilskan övergår i ledsen trötthet och du hör att han "ber" om hjälp.

Ramsan ska ha sista ordet, när du varit inne. Alltid. För det är den som ska ta över helt sedan.

Går du bara eller stannar tills han har somnat, funkar det fint i dag - och i morgon har du flyttat in :shock:

Och: "testa" inte :!: Det betyder att det är du som frågar honom, dvs skickar hans frågor i retur. Och det gör ingen människa glad :cry: i längden :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
redhotmama

Jag är så lycklig

Inlägg av redhotmama »

Det fungerar så bra med sömnen för Lukas just nu !
Han somnar själv go och glad 1900 och sover till 0700, om än jag hör att han vaknar ibland på natten så klarar han sig själv, ligger och jollar och busar
runt i sängen och somnar om själv efter ett tag utan att ens ropa efter mig.
Oftast behöver jag inte ens ramsa! Vargtimmarna som var så jobbiga tidigare har han klarat jättebra själv de senaste dagarna.

Dagslurarna fungerar super han behöver ingen vagning bara en dagramsa och sen somnar han själv vilken lycka detta är !
Nu ska jag jobba för att bibehålla detta.
Så ni andra som vacklar ge inte upp det tar sin lilla tid men det är värt det !

Tack Anna och ni andra som peppat och rådgivit mig !

/Åsa
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Härlig läsning Åsa :D
Det visar att vägen till god nattsömn sällan är spikrak, utan lite krokig och ibland hamnar man t o m i diket, men till slut kommer man fram helskinnad och lycklig :wink:
Bra jobbat och god fortsättning :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hallå igen !

Nu behöver jag era kloka råd igen, lukas har börjat krångla en hel del igen med sömnen har några nätter vaknat ca 3 ggr per natt och ropar, och då har han vänt sig på rygg och vill att jag ska vända om honom på mage igen somnar sen om direkt... men på morgnarna vaknar han vid 0550 morgonen ska vara 0700 och då somnar han inte om, blir ganska fort ledsen då och jag har pangramsat vid första pipet och sen avvaktat, då skriker han upp sig ganska ordentligt då har jag ramsat och försökt att överrösta honom när han har vrålat har jag höjt rösten och när han har lugnat sig lite har jag sänkt ramsan oxå. Men jag når liksom inte fram tillslut bara skriker han och då går jag in och lägger tillrätta och ger några bufftag och sedan solfjädern. Om jag går ut innan han somnar drar han igång igen.Jag vet att man inte ska stanna tills de har somnat men vad ska jag göra ? Klarar inte av att höra han skrika och gråta, Kan någon handfast berätta vad jag ska göra när jag har pangramsat och han sätter igång att gråta ?!

Tacksam för svar !

Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"