En lur till 11-månaderskille?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
lillith

En lur till 11-månaderskille?

Inlägg av lillith »

Hej

För att ha lite synergieffekter mellan killarnas sovtider har lilleman tre lurar/dag - 20 min på fm, 1,5 timme med storebror vid lunch samt 45 minuter på em. När storebror var 11 månader införde jag en lur utan problem - jag läste fel i Barnaboken/forumet :oops: :roll: och införde det en månad för tidigt.

Utöver att det är bökigt att ha tre lurar per dag är lilleman sedan en dryg månad vaken fm eller emluren. Lunchluren sitter som berget dock, vilket är tanken. Kan man införa en lur/dag redan nu (lunchlur + förlängd natt) eller bör man vänta tills han är ett så att han inte blir för trött?

Och kan man ha en 2,5 timmeslur mitt på dagen för en ettåring? Killarna sover inte mer än 11 tim/natt, jag har försökt kura den extra halvtimmen men inte lyckats. För att kompensera bör lilleman få sova 2,5 timmar mitt på dagen. Kan de sova en sådan lång lur i ett svep? (Storebror sov max 2 tim).

Tack!

lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej lillith! :D

Jag är ingen expert men var i nästan samma situation själv för nån vecka sedan, så jag vill gärna ge mina synpunkter.

Tre lurar vid 11 månader är mycket, så jag förstår att han varit vaken på kortlurarna :!: . Det är ju förstås olika på barnen också när dom är redo att gå ner i antal lurar, men vi gick från 3 till 2 vid 8 månader och från 2 till 1 vid 11½ månad. Att denna sista övergång skulle måsta ske just vid exakt 12 månader, som jag tolkar det du skrev, har jag inte läst om :? . Däremot att det varierar mycket när folk gör det. En del går ner till 1 lur vid 10 månader, andra vid 15 månader. Behovet ändras nog inte exakt över 1-årsdagen :wink:

Men som svar på din fråga, så visst kan du ha en 2½ h lur mitt på dagen! Det kan ju ta en vecka innan han lär sig sova så långt pass, men omändringar i schemat kräver ju alltid en omställningstid.

Vi har också haft 11 h natt, men när vi ändrade till en lur började hon själv förlänga morgnarna och jag lät henne göra det, så nu sover hon 11½ h natt samt 2 h mitt på dagen :D .

Lycka till! :thumbsup:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
lillith

Inlägg av lillith »

Hej Antonias mamma

Tack för svar! Jag har fått för mig att de ska ha två lurar fram till ettårsdagen - finns det verkligen barn som klarar en lur vid 10 månader? Jag hade också två lurar för storebror när han var ca 8 mån, lillebror har alltid haft tre för att just alltid ha samma lunchlur som storebror.
Jag ska försöka med en lur snart då - det blir verkligen en lättnad för mig eftersom dagen blir så upphackad av lurarna. Elva och en halv timmes natt blir det bara när pojkarna sover i olika rum - de väcker varandra ofelbart vid 11-timmarsgränsen när de sover i samma rum - annars hade det varit allra bäst för oss.

Tack!

lillith
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jo, jag känner nog många som gått ner till en lur vid 10 månader :!: Hur det sen funkar att hoppa direkt från 3 till 1 vet jag inte, men om han inte sovit alls på de två andra nu så ska det väl inte bli så stora problem :? .

Hos oss började det märkas vid 10 månader att hon inte var trött mer när det var läggdags. Väntade ändå 1½ mån till innan vi ändrade. Hon är ännu fruktansvärt trött och kinkig mellan 10 och 11, på gammal sovtid och före lunchen, men eftersom vi inte får henne att sova 2 ggr per dag och sen somna igen till natten vanlig tid så ser jag ingen annan lösning på det.

Nå, det var bara en förklaring. Nu gällde det ju dig och jag tror det går bra för er med nytt schema!

:D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"