Ny här... HJÄLP!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
angelundercover

Ny här... HJÄLP!!

Inlägg av angelundercover »

Hej, jag har en son som snart är elva månader som sover jätte bra om han
bara får sova hos oss i mellan oss i vår säng... Vilket jag inte tycker han ska göra längre skulle väl ha ändrat på det tidigare men men.. :oops:

Köpte boken för fyra månader sen ungefär och har läst och läst ett antal gånger men jag vågar aldrig genomföra shn kuren ihop om att jag inte skall stå ut och inte genomföra den. Vill verkligen ordna upp sömnen för min lilla kille vill ju att han ska klara av och sova själv.

Jag och min sambo får aldrig någon egen tid ihop och vi kan inte lämna bort honom eftersom han inte kan sova utan mig! :o
Och med sin son i sängen så sover man inte så bra..

Skulle behöva lite rutiner hjälp! Sambon ska iväg på fredag över natten så då
tänkte jag ge mig på detta... Tacksam för alla svar och tips!

Ska nog läsa boken igen denna veckan.. :D / Annelie
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Ja, läs igen. Och tänk under tiden. För det handlar inte bara om hur man gör, rent tekniskt, om man säger. Man måste verkligen förstå alltihop också. Innan du ens tänker på att börja måste du ha en alldeles bestämd känsla av att du vet exakt vad du gör och varför.

Och framför allt ska du ha känslan av att det verkligen är nödvändigt :!: För barnets skull, för barnets bästa, i barnets intresse först och främst. (Resten kommer på köpet :wink: )

Annars blir det så lätt att man prövar och testar, och enda resultatet av det är lille pojkens totala förvirring.

Det vill vi inte ha :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet.

Härligt att du hittat Barnaboken och börjat fundera på att få ordning på lilla barnets och era, de ömma föräldrarnas, sovande.

Jag håller fullt och fast med Anna - läs på ordentligt och bestäm dig för att genomföra kuren innan du börjar kura. Det finns inte något utrymme för tvekan eller allmänt velande utan du, ni, måste ta ledningen och visa lilla barnet hur saker och ting ska vara.

Det är jobbigt att kura eftersom du måste vara vaken åtminstone de två första nätterna, de andra två nätterna kan man få små stunder av slummer.

Mitt förslag (som jag tycker är väldigt klokt :wink: ) är att du pratar igenom hela kuren med Sambon, var överens om att kuren är nödvändig främst för att barnet ska få sova men även för att ni ska få lite egen tid och egen god sömn. Det allra bästa är om ni kan göra kuren tillsammans, en tar de två första nätterna och sen löser ni av varandra. Det är bra att ha stöd och support på vägen, när en är lite tveksam ska den andra kunna gripa in och ta ledningen.

Ni kommer aldrig att ångra er att kurar ert barn, ni kommer finna att livet efter kuren är hundra gånger bättre för alla inblandade än hur ni hade det innan kuren.

Så läs igenom all info om kuren på Forumet, sätt er ner (helst tillsammans) och knåpa ihop ett schema som passar er familj. Bestäm sedan datum för kurstart och sätt igång :!: :)

Behöver ni mer hjälp finns jag inte så långt ifrån er, typ 6 mil bara. 8)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"