vi har nyss börjat kura vår dotter som är fem och en halv månad.. tänkte även börja ge henne lite mer mat nu i stället för bara amning.
nån som har nåt bra matförslag över dagen?? Hon tar inte flaska, gillar dock göt och mat. Hon går upp halv åtta på morgonen då hon ammas...
Så, nån som har nått bra schema som tips, så tas det tacksamt emot, i af att få lite hjälp av
mamma till Lina 060614, Vi startade SHN kuren på henne den 30/11!
Da vår Isak var på den alderen (og nå) fikk han välling /mjølk kl 7, gröt kl 10, kjøtt/grønsakspurè kl 14 og kl 17 (gjerne med efterrett fruktpurè) og välling /mjølk som nattslurk. Tror det er bra å begynne med kjøtt/grønsakspurè til et mål først og siden et til. Når du introduserer noe nytt, gi det samme ca 3 dager så lille magen venjer seg.
Hej!
Jag har ett finfint schema till vår unge. Han är född 20 maj.
6 Amning
7.30 Frukostamning +snart börja med gröt
8-9.30 Sova 1,5 timme
11 Morot+citronvatten+amning (måste börja lite innan 11 om han ej ska
bli för trött)
12-14 Sova 2 timmar (och vid 13.30 bär jag ner honom i vagnen för att
hämta storebror på dagis, sover vidare i vagnen)
14.30 Mellanmålsamning+äpple
16.30-17 Sova 45 min
18 Kvällsmatsgröt+amning
20 Slurk och sova natt 10 timmar
Vi bor i Järna där det finna många antroposofer. Min barnmorska (som också är BVC-dam till Ilja) har skrivit en alldeles ny bok om antroposofisk bäbismat. Den följer jag i stora drag. Den är fin och jag tycker att den verkar rimlig. För mig är det viktigt med bra mat till barnen. Att man börjar med rätt grej och sådär.
Så mitt tips är gröt morgon och kväll, grönsaksmos (från 7 månader äver hirs) till lunch och äpple till mellanmål. Citronvatten är kul att ge, i alla fall min unge älskar det!
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006