Hjälp med hantering av uppvak

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
3barn

Hjälp med hantering av uppvak

Inlägg av 3barn »

Nu behöver jag hjälp igen. :(
Ilja har sovit så fint i kanske två veckor nu efter kuren! Dagslurarna går också bra.

Schemat:

6 Amning
7.30 Frukost (amning och gröt)
8-9.30 Sova 1,5 timme
11 Lunch (amning och morot)
12-14 Sova 2 timmar
14.30 Mellanmål (amning och äpple)
16.30-18 Sova 1,5 timme
18 Kvällsmat (amning och gröt)
20 Nattslurk och sova natt 10 timmar

Problem:
Inatt grät han lite vid 3. Gick bra med ramsa. Men så började han igen vid 4.20 och höll på till 5.40. Hann sova en kvart innan det var morgon alltså.
Och det var så svårt! Jag ramsade, men han fastnade i skriket och jag provade att solfjädra. För jag ska ju solfjädra honom lugn. Men jag kan inte!
Han bara skrek mer och mer. Spänner sig och är arg/ledsen. Det blev så att jag buffade i den nattliga förvirringen..! :roll: Och det funkade ju inte, han blev bara mer upprörd.
Han har ju aldrig buffats! Jag har vagnat förut.
:?: Etersom jag inte kan solfjädra honom lugn, ska jag nöja mig med ramsa och låta det ta tid?
Det är så hemskt när han skriker! :cry:

Eftermiddagsluren är också svår ibland. Han vill gärna vakna efter 45 min och då blir dygnssömnen bara 14 1/4 timmar.
:?: Hur länge ska jag hålla på med 1,5 timme innan jag ändrar schemat?
Han är sex månader.
:?: Vore kanske bättre att förlänga natten?
Efter jul måste han ändå gå upp vid 7 i stället för att det ska funka med morgonrutinerna i familjen (han kan ej få sova första luren förrän vid 9).

Oj, oj, hoppas nån orkar svara.
Vänligen Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du kan hämta vagnen, snabbt lyfta över honom och vagna honom lugn, skaka och gå. Och lyfta över honom igen när han sovit tio minuter (inte tjugo).

Eller du kan öva upp solfjädern bättre - själva krisverktyget solfjädern, alltså.
Det går till så att man går in snabbt och beslutsamt, utan prat, och lägger barnet tillrätta med de distinkta handgreppen (vare sig det verkar behövas något tillrättaläggande eller inte). Därefter brer man ut händerna så mycket man kan, även omfattandes lilla huvudet på plats med ett finger eller två. Trycket man lägger är vänligt men bestämt. Krånglar lilla barnet, handlar det om press, men en mjuk press, inte en som tar andan ur lilla ungen :!: Precis så mycket som behövs för att hålla barnet på plats.

Där står man sedan. Tills barnet verkligen är tyst, till slut. Och slappnar av. Och blir alldeles sömntung i hela lilla kroppen. Det är ingen katastrof om lilla älsklingen faktiskt skulle hinna somna så.

Man bestämmer sig för att gå och gör det, bortvänd. Hänger inte kvar. Och ger en mjuk bekräftelseramsa x 4 på väg ut och fortsätter utanför och bort.

Obs :!: Nu talar jag alltså kris här. Väldigt olycklig liten älskling. ELLER - när lilla barnet verligen "fastnat", i hundra år, och man hör på skrikandet att det bara mal på utan att egentligen uttrycka någonting. Då intar man aittyden att man själv har fått nog. "Det är NATT, och på natten händer ingenting!"

Förstår du?

Schemat måste du fundera på och göra upp i enlighet med vad som verkligen kan övertyga dig själv, till att börja med :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
3barn

Inlägg av 3barn »

Hej och tack för svar! :)
Jo, jag förstår. Men annat är det när hans skrik skär mig i hjärtat...
Jag anstränger mig dock att tänka att han FRÅGAR, vill ha SVAR och att det inte är synd om honom som måste sova.

Ja, jag kanske kan vagna honom. Men jag har fastnat i vagning under kuren och är lite rädd att ta till det. Och det är även så att det tenderar att bara göra honom mer upprörd.
Han sover i vagnen fortfarande, men vi har flyttat in i sovrummet nu. Härom dagen lärde han sig att stå i krypställning så han ska få sin säng strax.

Inatt sov han hela natten fint, förresten! :sleep:

Ja, men jag tänker vagna vid KRIS, annars ramsa fint och bestämt :!:

Tack än en gång. :heart: När jag riktigt vågar tro att det är sant, detta under, ska jag skriva ett inlägg på "Livet efter kuren". Oj, oj, oj.

Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
3barn

Inlägg av 3barn »

Så var det besvärligt igen då..! :(
Igår natt vaknade Ilja och skrek/var tyst i en timme 2.30-3.30. Nöjde mig med att ramsa från min säng. Och sjöng lite tyst :oops: .Det är kanske inte alls bra med underhållning på nattkröken... Men pappan (som inte är påläst) föreslog det.
Och nu när Ilja sovit fint ett par veckor har så klart jag lyxat till det med egna sömnproblem :| Mardrömmar och ligger och vrider mig. Förut sov jag som en sten mellan Iljas sugorgier :D

Inatt var han vaken 1-2 och 3.30-4 och sen vaknade han igen 5.20 och då hade jag fått nog och bestämde att det var morgon redan 5.30.

Det var aldrig kris så jag bara ramsade. La rätt en gång eftersom han vänt sig till sida (första gången han gjort det på natten).
Han skrek lite halvhjärtat mest: oäää........ääää.........oäää. Och var tyst tio minuter och så skrik igen. Vid två la jag på filten efter tio minuters lugna andetag ](*,) och då skrek han igen! Men bara ett skrik som tur var.

Jag undrar varför han skriker... Vill liksom ha en förklaring. Igår var han plötsligt snorig, ingen annan i familjen är förkyld. Kanske första tanden? Så som alla föräldrar tror när ungen är grinig/snorig/febrig/arg/ledsen/dreglig.
Eller så har han hittat en egen förkylning någonstans.

Ska absolut skaffa mörkläggningsdraperi som Anna tipsade om i min andra tråd! Han ser ju fönstret nu som är lite ljust. Måste byta plats i rummet för hans säng då.
:?: Var kan jag köpa mörkläggningstyg som är luftgenomsläppligt?
:?: Finns skenor med böj, som ett L? Kanske 1,10 och 1,60 lång.
Går den att sätta upp i betongtakslägenhet?

Hoppas någon vet. Vill göra det NU.
Ja, det var lite otydliga funderingar och praktiska problem.
Trött Sara (och Ilja)
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
3barn

Inlägg av 3barn »

Oj, vad jag känner mig elak... :evil:
Vi försöker ju föda upp lilla Ilja enligt en antroposofisk barnmatsbok och det går jättebra. Han äter morot så fint och äpple. Men kvällsgröten av skrädmjöl har inte gått bra. Jag har lagt i blöt vid 15.00, kokat vid 17.00, stått och svällt, och matat vid 18.00=mycket pyssel och ungen vägrar äta. Jag har tänkt att han är trött och grinig och inte orkar äta...Så har det varit i säkert två veckor innan jag till slut gav upp och köpte (i alla fall ekologisk) snabbgröt av hirs som jag blandar med päronmos.
Oj, vad han åt! En och en halv portion. :shock: Och sov till 5.58 (morgon är 6) i stället för att gråta vid 4-5. :|
Hungrig har han nog varit, stackarn.
:roll:

Men nu ska han bli mätt i alla fall.
(Idag vaknade han igen vid 4.30 och höll på och lät till och från ända till morgonen, men så är det väl ibland.)

Sara
som lämnar sina barn svältande i vargtimmen :oops:
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tröst, tröst :wink: Han har ju uppenbarligen överlevt, och det med den äran :lol:

Men en mätt mage är ju första förutsättningen för såväl god sömn som allmänt välbefinnande, så vräk på :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"