Dom ska inte ha sista ordet

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
T.P

Dom ska inte ha sista ordet

Inlägg av T.P »

Har funderat mkt det senaste på att skriva om "min" tid i skolan 1:an - 4:an,
efter samtal med min vän Tina-stina (också mkt här på forumet)
Vi gick samma skola utan för Varberg. Och metoder som luggning" skamvrå och annan förnedring utförda av lärarna pågick dagligen..och trots föräldrars vetskap om det :shock: :twisted:
Och jag är bara 27 år ..detta är ju ngt som man kanske skulle höra sin mormor berätta om :!:

Jag kommer ringa runt till några stycken fr skolan för att höra deras upplevelser,berättelser,intresse för att se om det går att få ihop "material"

Undrar bara hur det funkar i praktiken med att skriva sådana här saker,får man skriva vad som helst.måste lärarna kontaktas..osv...osv
Anna du är den enda experten här på detta området som jag känner till..men här finns antagligen andra som vet också..så välkomna med tips,råd,inspiration och gärna en spark där bak :wink:
kram/T.p
barn födda 04/06/08
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nej du behöver inte kontakta någon!

Så tillvida du inte ska göra ett seriöst journalistiskt jobb som ska publiceras i någon seriös tidning (och inte ens då har vi ju sett bevis på).
Opartiskhet, objektivitet och "sanning" är vad journalister (borde) brottas med, ingenting en författare ens behöver tänka på!

Om du ska skriva en skönlitterär bok, eller för den delen en självbiografisk- men gränsen är som bekant aldrig knivskarp däremellan, är det din berättelse som räknas!
Och bara den.
Dina tyranner till lärare får skriva sina egna böcker.

Du kan tillochmed döpa dina karaktärer i boken till sina rätta namn utan att någon för den skull kan veta om det verkligen hände det du berättar. (Det kom en bok nyss om Ingmar Bergman och en av hans äktenskap, men den är byggd på författarens fantasier, hörsagor, sanningar och drömmar omvartannat, inte på en intervju med Ingmar Bergman.)

Som sagt, skriv! Det står vem som helst fritt att säga vad som helst faktiskt!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Intressant - tycker absolut du ska plocka vidare i folks ryggsäckar, därför att din egen stör dig.

Jag är verkligen ingen expert - men jag har ju erfarenheter genom mina barn, varav det yngsta är äldre än du :shock: Det har hänt några gånger att jag tagit barn ur skolan, men då inte för lärarnas fysiska våld, som jag inte har stött på (bara själv, på "mormors" tid), utan för mobbing från både lärare och elever. En unge fick sig t ex delgiven misstanken om att hon rökte hasch. "Du verkar så förändrad mot förra året." Det där misstänkliggörandet fortsatte tills hela lärarkåren var inblandad. För att göra en lång historia kort, slutade det med att detta barn - som var den änglalika oskuldsfullheten personifierad - bokstavligen inte kunde andas luften i skolan. Andra gången man ringde och talade om att man kört henne till akuten, tog jag henne ur skolan på dagen. (Hennes syster sympatislutade också.)

Nyligen fick en lärare gå för att han gett en elev en örfil. Fysiskt våld är ju sedan slutet på 1950-talet eller början på 60-talet (där ser man, ingen expertis här inte :D ) förbjuden i lag vad gäller både hem och skola.

Men förtryckarkonsten finner alltid sina nya vägar till utveckling, om man säger :shock: Det som är totalt förhärskande nu är ju verbal misshandel. I skolorna har lärarna sedan länge gått in från rasten eller aldrig gått ut. Där kan folk - barnen - puckla på varandra både fysiskt och psykiskt utan att någon bryr sig. (Det går inte att lagstifta mot våld mellan barn :!: ) Det sexistiska språkbruket i skolorna pågår obehindrat. Fruktansvärda hot och allmän verbal förförjelse betraktas som mer än vardagsmat - en mer eller mindre framgångsrik "sport". Det lär betyda att inte få lärare begår det brott som inte kallas brott men kanske borde göra det: försummelse av personligt yrkesansvar.

Det är de vuxna som leder och visar vägen, medan barn och unga frågar efter vad som gäller. Och de frågar i handling. Ibland alldeles fruktansvärd handling, i sina alltmer desperata försök att få ett för dem godtagbart svar, ett riktigt svar, ett som de kan ta till sig och reagera med lättnad, befrielse och respekt inför.

Det svaret är ju inte precis skamvrån, som är på sådan frammarsch nu och som säkerligen kommer att börja tillämpas i skolorna också :roll: och vad är nästa steg :?:

Tonen sätts redan i hemmet, redan under barnledigheten numera :!: Folk får carte blanche av experterna att skrika åt sina barn, skrämma vettet ur dem ("barnet MÅSTE inte gråta varje gång, men det är jättebra - för inte förrän barnet gråter är egentligen utbrottet över", citat känd barnpsykolog) och "fostra" med skuld och skam, med vrålande NEJ och allmänt avvisande.
Den sortens förhållningssätt kan inte gärna skapa annat än antingen aggression eller apati. Och det är vad skolan får ta hand om - via djungelns lag på dagis.

Kul framtidsutsikt #-o

Men det var inte det du ville tala om. Tack för ordet ändå :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hm, hm... måste få flika in en liten skönhetsdetalj här:

vi har - de flesta - alla? - något som kallas rastvaktande på schemat numera. :idea: Det betyder inte att vi kan täcka 100% av barnens tillvaro på skolan - tyvärr!, men det betyder inte heller att så fort som lektionen är över så går ungarna helt vind för våg under rasterna.

Det finns mycket kvar att förbättra - gudarna skall veta att jag vet - men på min tid fans då inget "rastvaktande" - utan lärarna försvann just till personalrummet, och vad som hände på rasterna var inte deras sak. :evil: Numera har man i alla fall börjat inse, att en del av den värsta mobbningen sker inte i klassrummen - där vi ju de facto är - utan på rasterna - där vi inte kan hela tiden finnas tillgängliga. :( Som vandrande rastvakt stannar jag upp och pratar med eleverna - styr mina steg mot en och annan oroshärd, reder upp konflikter, och visar att jag finns där - i största allmänhet... :!: Väldigt ofta får man höra en hel del som inte skulle sagts annars - förtroenden från eleverna som de tycker är lättare att komma med med man tillsammans promenerar på skolgården eller sitter i korridoren - inte efter lektionen i klassrummet. :wink:
T.P

Inlägg av T.P »

kattklo: så ordet är fritt helt enkelt :D Tänkte just på det med namn osv. så t o m det kan man skriva! Bra!

AnnaW: Jag menade expert på självbiografi området..dock menar jag inte att du är mindre expert på barnaområdet :wink: :lol: ! Minns denna
berättelse ovan,stod den skriven i mommo?
Och ja denna "nya verbala misshandel" kan ju pågå fritt i skolor så då borde jag ju kunna skriva exakt vad jag vill i en bok.
Det känns inte direkt tryggt när jag tänker på att mina barn ska börja skolan i framtiden..Var inte det ngt man såg fram emot som liten, att börja första klass....vilket efter några dagars erfarenhet tog död på all entusiasm och glädje! :cry: Minns dagar jag inte vågade gå ut på rasten då det via rykten sas att sexuella övergrepp pågick i skogen på skolområdet.Sant eller inte??Det ska jag försöka ta reda på!! Men rädslan var obeskrivlig,medans lärarna satt och drack kaffe på personalrummet :shock:

Päivi: jasså det finns rastvaktande på schemat..inte en dag försent!
Varför finns det inte ett gäng "rastvakter" anställda för just och endast det ändamålet..för visst förstår man att lärarna omöjligen kan ha all tid i världen till det.

tackar för era svar..kram/t.p
barn födda 04/06/08
Gäst

Inlägg av Gäst »

T.P skrev:Varför finns det inte ett gäng "rastvakter" anställda för just och endast det ändamålet..
Pengar, pengar... :(

Vi skulle behöva mycket mera av allt: fler spec.pedagoger, återinföra syokonsulenter (i stället för att lassa deras jobb på oss..), Rastvakter, som har uppgiften att just Rastvakta, fler pedagoger, så vi slapp ha 32 elever i varje klassrum, medan vi skall "individanpassa" undervisningen... :x

Usch. Bäst att inte låta mig köra igång alls. :roll:
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej T.P!
Du har redan fått principerna för yttrandefriheten beskriven av kattklo: Ja, man får skriva vad som helst i skönlitterär form, utan att ge ordet till anklagad part. Också självbiografiskt.
Tänkte bara ge dig ett par exempel där det har stormats en hel del:
:arrow: Carian Rydberg, som skrev Den högsta kasten samt Djävulsformeln, där hon namngav folk hejvilt.
MYCKET ståhej om det efteråt...! Hon blev stämd för förtal men friades, om jag minns rätt. (Rätta mig här om jag har fel, någon!)

:arrow: Jan Guillo, som skrev Ondskan, om sina upplevelser från internatskola, i romanform, men hävdade att det var så det gick till (pennalism och kamratfostran, burrrrr). Skolan fick stänga.

Om du googlar lite så kan du nog ganska snabbt bilda dig en uppfattning om vad som väntar om du, så att säga, laddar en bomb.
Att båda dessa författare har tjänat en himla massa pengar på sina "upprättelser" kan väl också vara en inspirerande tanke!
Lycka till!
Ulrika
Kit

Inlägg av Kit »

Och Jan Myrdal har skrivit om sina barndomsupplevelser med föräldrarna Alva och Gunnar Myrdal. Då stormade det!

Sedan skrev hans systrar om sina barndomsupplevelser. Helt annorlunda!

Det subjektivt upplevda går inte att argumentera emot. Så skriv på, du! Om inte för publik, så för egen skull, som en självterapi!
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Päivi! Vad skönt att höra :lol: Är det verkligen utbrett, numera :?: Allmänt förekommande :?: Då har det verkligen hänt saker. Upplyftande :!:

Jag beundrar dina ambitioner och är säker på att du gör en enorm nytta för barnen :heart:

Om vi inte hade haft våra märkliga nojor i Sverige, som t ex att folk som i all enkelhet vill hjälpa till inte FÅR det, för då ska de avtalsenliga löner och vara med i facket och hela baletten, så kunde det drällt av rastvakter och ideell service"personal" lite överallt.

Tänker på Italien (har tre barnbarn där i skolan) där det står en pensionärsfarbror redan vid grinden mot gatan och tar emot alla barnen när de kommer på morgonen och säger adjö när de går; honom tar de i hand eller hälsar åtminstone alltlid på (kramas också, ibland), och ibland har han en karamell åt var och en och han kan namnen på alla. Kommer man sedan in i själva skolan sitter genast en annan äldre person vid ett bord i korridoren och tar emot, vad det nu än gäller, som har lika benhård koll på alla barnen. På rasterna finns äldre barn avdelade att se efter - och beskydda :!: - de yngre. Plus vuxna, förstås.

:D T.P! Då förstår jag. (Tar sin tid :oops: )

Författaretiskt, om man säger, är - eller var, åtminstone - regeln att man inte namnger nu levande personer i negativa sammanhang.

Däremot kan man ge dem namn som är snarlika deras riktiga, eller tillskriva dem kännetecken som "alla" kan identifiera (Strindberg: Röda rummet, exempelvis), och sålunda hårdnackat förneka att det var X man skrev om, när det står Y, om nu X skulle få för sig att väcka Sak.

Därför brukar jag lätt maskera mina ickehjältar, om man säger. "Stacke" i Mommo kallades ju inte precis så. Han kallades Cacke. Han utmålas som det han är, far till mina tre mellanbarn. Inte särskilt svårt att lista ut vem som åsyftas. Men skulle han försöka stämma mig för exempelvis förtal, skulle han inte komma någon vart, eftersom han inte utpekats med sitt rätta namn, ens rätta smek- eller öknamn.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Visst är det sant. Tyvärr kan nog ingen skola täcka precis varje tio-och fem-minutare som barnen har - men åtminstone långrasterna skall vara "täckta." Ett steg i rätt riktning. :idea:

Sedan finns det en del klasser - speciellt i de yngre åldrarna - där man har "klassmormor" eller "klassfarfar" - dvs just en ideélt arbetande far- eller morförälder, som ställer upp som just rastvakt, eller på klassresa... Dessa brukar - precis som dina italienska diton - vara väldigt uppskattade. Alla barn har ju tyvärr inte far -och morföräldrar. :(

De som jobbar med de yngre åren kan säkert mera om det där. :?:

Så det händer saker - inte lika fort som vi skulle vilja, eller som behovet finns, men dock... det ÄR bättre än på 80-talet... :roll:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Päivi skrev: Sedan finns det en del klasser - speciellt i de yngre åldrarna - där man har "klassmormor" eller "klassfarfar" - dvs just en ideélt arbetande far- eller morförälder, som ställer upp som just rastvakt, eller på klassresa...
:D Lysande :!: Hatten av :!: Vad glad jag blir :lol:
T.P

Inlägg av T.P »

päivi: visst det handlar ju alltid om pengar :cry: Kul att höra om klassmorfar/mormor :)

nya mamman:Tack för svar!! Har läst Carina Rydbergs böcker för längesen och nu minns jag ju..nästan allas namn stod ju med Jasså hon blev stämd??Av Ernst Billgren eller :wink: :lol:

Kit:Tack ,tack! Ja det får bli självterapi till att börja med..sen får vi se

Annaw: Jasså det är italien jag sa flytta till :lol:
Nä namngivning krävs ju inte då alla kommer veta vem det är ändå Fanns endast 2 lärare på vår lilla skola och dom jobbade där länge
barn födda 04/06/08
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!

Nja, hon blev nog visst inte stämd... bara nästan, vad jag förstår.
Det finns en del att läsa om hennes äventyr.
Bland annat
http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/st ... 83,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/st ... 40,00.html

Lycka till!
Ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"