Problem att somna ...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ulrika Berg

Problem att somna ...

Inlägg av Ulrika Berg »

HEJ!

Vi har nu kurat vår lille pojke i fyra dygn. Nätterna blir bättre och bättre men fortfarande återstår en del frågor...

När jag lägger honom efter skratt och bus så verkar det som att han har fått en negativ attityd mot sängen.Det känns inte kul i så fall, hur gör jag för att det inte ska vara så? Så fort jag lägger honom ner så börjar han att skrika. Han kan skrika länge innan han lugnar sig. Jag ramsar och då han är förtvivlad går jag in, lägger till rätta, gör solfjädern och ramsar ut. Jag har också sett till att han vaknat/väckts nöjd, så jag tror inte felet ligger där...?

Idag har han lugnat sig efter ett tag och då i stället för att somna ligger han tyst och grejar, men utan att han somnar. Vad gör jag då?
Eftersom jag vill hålla schemat blir det ju försenat och inte bra.

Det känns så himla bra att genomgått denna kur. En förändring känns i sikte efter månader av sömnlösa nätter (+ en storasyster på 4 som tyvärr inte blivit kurad och som inte sovit många hela nätter än... :( )

Så tacksam för svar och lite funderingar kring detta!
Mvh Ulrika.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Ulrika, vad härligt att ni fått ordning på sömnen. Och du, det kommer bara bli bättre och bättre.

Att lilla sonen blir arg, ledsen och gråter behöver inte alls betyda att sängen är något negativt för honom. Här handlar det nog mer om att han kollar om det verkligen ska vara på det här viset, ska han sova, är du helt säker?! Säker är du och det ska du fortsätta vara. Så inskränk trafiken något, gör ett ordentligt skrattet till go´natten, lägg den lille med en trygg säkerhet och ramsa dig ut. Låt honom reagera och lyssna med öronen, är han verkligen förtvivlad? eller bara undrande? eller trött? eller irriterad? Ramsa när du känner att du behöver det men låt det bli en dialog med sonen, undvik att gå in och lägga tillrätta, med ramsans hjälp fixar du det ändå.

Jobba på min vän.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ulrika Berg

Tack...

Inlägg av Ulrika Berg »

Tusen tack för svaret!
Även om man kanske anar svaret, så känns det tryggt att någon mer bekräftar det!
Man känner ju sig ganska ensam annars tycker jag, många runt en tror ju man är galen tyvärr. Skönt att man kan dela sin frågor med någon här på sidan! TACK!
Mvh Ulrika.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Du vet ju att du inte är ensam :!: Du har ju oss alla här på Forumet och sen kan de andra få tro att du är hur galen som helst tycker jag. Det viktigaste är ju att lilla barnet får sova och du med.

Fråga på och jobba på i samma stil så ska du se att allt snart faller på plats.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"