Vi genomför SHN-kuren och har genomfört fjärde natten nu. De tre första nätterna kändes entusiasmerande och genuint bra. Läggningen gick på 12 minuter, sedan 1/2 minut och så 12 minuter igen. Efter den första natten har vi bara buffat vid ett enda tillfälle och det var under vargtimmen andra natten. Redan i slutet av första natten hörde jag hur ramsan "tog" och upplevde att det gick att kommunicera genom ramsan. Natt 2 somnade han om med hjälp av ramsa på 1-2 minuter flera gånger, natt 3 somnade han om helt själv flera gånger trots lite längre vakenstunder. Natt 1 och 2 tog jag, sedan tog min man natt 3 därefter reste han bort så att 4 tog jag igen.
Och det blev katastrofdåligt, känner mig så totalt misslyckad. Han var fly förbannad under läggningen som tog 20 minuter med mycket mer ingripande än jag ville. Sedan sov han till 03.15 vilket förstås var fint. Jag avvaktade för han var rätt tyst och jag ville ge honom en chans att somna om själv. Först efter 10 minuter när skrik började stegras ramsade jag. Och sedan höll vi på. Han lyssnade inte ett dugg på ramsan, den hade ingen som helst effekt trots att det tidigare gått så bra! Till sist fick jag gå in för att trycka solfjädern men det var han inte nöjd med. Enda möjligheten att få honomatt lugna sig var att buffa och så snart jag slutade buffa började han gallskrika. Förstår inte när han fått denna faiblesse för buff - vi har ju verkligen snålat med det för att vi inte vill fastna i det! Han ville uppenbart bli buffad till sömns allt annat gav upphov till illvrål, men jag vägrade gå med på det. Efter en timme somnade han till sist. Det som gjorde att det kändes så misslyckat var inte att det tog en timme utan att det kändes som att det jag gjorde inte hade någon effekt!! Vad har hänt mellan andra och fjärde natten?
Så till morgonen. Efter detta sov han till 06.30! Han ska sova till 07. Natt 2 och 3 har vi jobbar med honom i en timme från 5.30 till 6.30 och så har han somnat om efter en timme så att vi kan väcka honom vid 7. Men nu vaknade han bara en kvart före "godkänd marginalkvart". Och gallskrek. Det var uppenbart att det inte skulle gå att få honom att somna om på en kvart. Buffade men han skrek bara ännu mer. Kände mig förtvivlad. Till sist tog jag upp honom för av två fel kändes det som minst fel mot alternativet att låta honom vråla i en kvart och sedan ta upp honom som om det var han som skrikit sig till det.
Vad gör jag när han vaknar så nära utsatt tid OCH vrålskriker?! Och vad gjorde jag för fel i natt när det inte kändes som att vi kommunicerade över huvudtaget. Tacksam för alla svar. Just nu känns det hopplöst.
Katastrof 4:e natten HJÄLP!
-
Lua
Hallå där
Vilken jättebra start på kuren! Har du läst om det berömda bakslaget? Den sista djupdykningen ner i det gamla och ett intensivt frågande?
Vare sig denna fjärde natt var bakslag eller inte så finns det några råd att ge. Det första är att skjuta alla orosvargar och odla attityden av självklarhet. När han inte "tog" ramsan som tidigare så blev du förmodligen orolig och ORO är likamed vargen. Din uppgift när nya frågor ställs är att framhärda i att den lille tryggt kan sova vidare och att du har koll på läget. Har du läst krönikan SHN-kuren på safari? Kul och talande!
Detta var bara lite övergripande eftersom jag aldrig genomfört hela kuren utan använt standardmodellen och övriga verktyg som Anna W erbjuder. Konkreta svar kommer du med all säkerhet att få av någon med mer erfarenhet
Stor kram från Lua.
Vilken jättebra start på kuren! Har du läst om det berömda bakslaget? Den sista djupdykningen ner i det gamla och ett intensivt frågande?
Vare sig denna fjärde natt var bakslag eller inte så finns det några råd att ge. Det första är att skjuta alla orosvargar och odla attityden av självklarhet. När han inte "tog" ramsan som tidigare så blev du förmodligen orolig och ORO är likamed vargen. Din uppgift när nya frågor ställs är att framhärda i att den lille tryggt kan sova vidare och att du har koll på läget. Har du läst krönikan SHN-kuren på safari? Kul och talande!
Detta var bara lite övergripande eftersom jag aldrig genomfört hela kuren utan använt standardmodellen och övriga verktyg som Anna W erbjuder. Konkreta svar kommer du med all säkerhet att få av någon med mer erfarenhet
Stor kram från Lua.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
1. Barnet får ett återfall. Precis som bantaren som gått ner fem kilo och plötsligt vräker i sig en hel tårta. Och återgår till ordningen enligt devisen "En gång är ingen gång." (Två gånger är en dålig vana
2. Barnet som plötsligt sovit mer än han kanske någonsin gjort förut, tror att han är utsövd och väntar sig morgon. Men vi är inte utsövda när vi vaknar klockan fyra heller, även om det kan kännas så just då.
3. Barnet har börjat fatta galoppen och blir förb-d. "Jag SKA sova, jag VILL sova, men jag KAN inte!" Genast och nu meddetsamma. Otålighet, stavas det.
4. Barnet ställer nya frågor, ohörda förut - SHN-kuren är en process; ingenting är eller ska vara sig exakt likt dag för dag, natt för natt, förrän man är framme - varpå de ömma föräldrarna grips av stora skälvan. "Vad är det för FEL?" Och släpper in ett helt koppel av dreglande orosvargar ända fram till sängen. Där de raskt hamnar i buffningsträsket, solfjädersträsket, vagningsträsket
5. Barnet grips av stora förvirringen - var det inte natt och sova som gällde? Är det en massa underhållning nu? "Jaha, det kan ju vara trevligt. Men då vill jag buffas / vagnas / sjungas för / klappas på / ha sällskap. Då ska ingen gå härifrån, inte
Har du Sova hela natten-boken
Återta sedan ledningen. Det intressanta här är inte vad HAN gör och inte gör utan vad DU gör - och inte gör
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022