Hej!
Vår son är snart fem månader, men föddes två veckor för tidigt. I fredags natt började jag att vagna och ramsa honom över nattmålet. Han har sovit bra hela tiden och någon gång elva timmar i sträck, men inte konsekvent börjat sova hela natten utan mat. I fredags vaknade han 02:30 och då tog det 50 min. att få honom att somna om och sen sov han till 6 (från 19). Somnade inte om utan låg och pratade till 6:30, när jag tog upp honom. Lördagen tog det 20 min från kl. 03.30 , söndagen 40 min igen (03:30). Inatt sov han till 05:20 och ville inte somna om. Pratade först glatt och sen mer missnöjt. Tog upp honom 06:20 efter att ha vagnat honom lugn. Jag har försökt att vagna när han skriker och sen ramsa på vägen ut och utanför dörren samt ge bekräftelseramsa. När han pratat glatt har jag bara ramsat och sedan låtit honom ligga ganska länge innan jag gått in igen. Jag vet inte riktigt hur det går, egentligen. Trodde kanske att han skulle sova 19-06:30 mycket snabbare. Kan jag göra någonting annorlunda? När bör han börja sova säkert åtminstone till 6?
Jag undrar en sak till. Han vaknar ju för tidigt och missar ju då en timmas sömn den dagen om han inte får sova extra på dagen. Ska jag låta honom sova mer eller ska han få vara trött på dagen tills han sover sina timmar på natten?
Förresten - ja, jag kör standardmodellen + ger honom en smakportion av gröt/dag.
Tacksam för svar!
Carola, mamma till Selma (juli -04) och Waldemar (juli -06)
Fjärde dagen - behöver lite stöd!
Hej Carola!
Var står vagnen? Är den avskild från er?
Jag tror att du behöver backa mer. När sonen vaknar under natten avvaktar du och ser om sonen reder ut det själv. Om du hör att han behöver hjälp svarar du med en betryggande ramsax4, där sista versen är bekräftelsen. Avvakta sedan. Se vagningen som KRISVERKTYG, nu ska ramsan vara svar på hans frågor. Om han vaknar i vargtimmen, ger du en pangramsa direkt vid första pip och avvaktar sedan. Lyssna av sonen och vid behov ge EN ramsa till, inget mer. Han har nu fått betryggande svar.
/Elle
Var står vagnen? Är den avskild från er?
Jag tror att du behöver backa mer. När sonen vaknar under natten avvaktar du och ser om sonen reder ut det själv. Om du hör att han behöver hjälp svarar du med en betryggande ramsax4, där sista versen är bekräftelsen. Avvakta sedan. Se vagningen som KRISVERKTYG, nu ska ramsan vara svar på hans frågor. Om han vaknar i vargtimmen, ger du en pangramsa direkt vid första pip och avvaktar sedan. Lyssna av sonen och vid behov ge EN ramsa till, inget mer. Han har nu fått betryggande svar.
/Elle
Hej!
Tack för ditt svar, Elle! Jag ska göra som du råder och backa. Inatt vaknade han en gång vid 03:30 och pratade. Jag gick in till honom och både vagnade och ramsade. Han tystnade nästan direkt. Om det händer kommande natt också så ska jag inte gå in till honom på en gång. På morgonen vaknade han kl.6, vilket var 30 min. för tidigt. Han gick in och ramsade, men han somnade inte om utan låg och pratade till 6:30. Var det ok. att låta honom vara då?
Hälsningar Carola
Tack för ditt svar, Elle! Jag ska göra som du råder och backa. Inatt vaknade han en gång vid 03:30 och pratade. Jag gick in till honom och både vagnade och ramsade. Han tystnade nästan direkt. Om det händer kommande natt också så ska jag inte gå in till honom på en gång. På morgonen vaknade han kl.6, vilket var 30 min. för tidigt. Han gick in och ramsade, men han somnade inte om utan låg och pratade till 6:30. Var det ok. att låta honom vara då?
Hälsningar Carola
Absolut gjorde du rätt som lät honom ligga och prata, det är ju upp till honom vad han gör under sin sovstund
Bra att du backar mer, det är vad sonen behöver för att kunna sova hela natten och somna om själv vid ev uppvak.
Lycka till!
/Elle
Lycka till!
/Elle
Hej!
Jav vet inte om det gick så himla bra. Hans prat stegrades till skrik och jag fick gå in och vagna för att han skulle lugna sig. Både han och jag låg ju vakna under den här stunden (knappt en timme) och idag är vi TRÖTTA. Jag har ju ett barn till, så jag kan inte sova på dagen. Just nu känns det tungt, men jag hoppas att det blir bättre om några dagar. Vet inte om jag orkar ligga vaken och lyssna på hans prat i natt igen.
Hälsningar Carola
Jav vet inte om det gick så himla bra. Hans prat stegrades till skrik och jag fick gå in och vagna för att han skulle lugna sig. Både han och jag låg ju vakna under den här stunden (knappt en timme) och idag är vi TRÖTTA. Jag har ju ett barn till, så jag kan inte sova på dagen. Just nu känns det tungt, men jag hoppas att det blir bättre om några dagar. Vet inte om jag orkar ligga vaken och lyssna på hans prat i natt igen.
Hälsningar Carola