Måste huvudet ner på madrassen? SHN på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Elvine

Måste huvudet ner på madrassen? SHN på dagen?

Inlägg av Elvine »

Har inlett med min första SHN-natt! Jag tycker att det gick över all förväntan. Sonen som är 6 månader sov 10,5 timmar mellan kl. 19 och 07, läggningen tog 12 minuter och han vaknade 4-5 gånger under natten (en av gångerna var bara en halv minut). Och då har vi ändå tagit bort nappen, introducerat spjälsäng och skippat all mat i 12 timmar när han brukar äta 4-5 gånger under den här perioden...

Jag har en fråga om tillrättaläggandet. Min son är rätt stor och enormt stark, en riktig tjurnacke. Om han inte vill är det nästan omöjligt att få ner huvudet på madrassen vid tillrättaläggandet. Jag markerar ändå så mycket jag kan men är det viktigt att verkligen pressa ner huvudet (jag vet knappt om jag har kraften!)? Han blir fly förbannad varje gång man bråkar med hans huvud. I övrigt ligger kroppen bra, han snurrar inte runt.

Sedan har jag en fråga om dagarna. Jag har följt ett "Anna Wahlgren"-schema för honom sedan han var 2 1/2 månad (vilket gör att hans moster kallar honom "Skalman" med hans mat- och sovklocka). Det har fungerat bra men att få honom att sova på dagarna har ALLTID, sedan han var en vecka gammal, varit en kamp. Jag har nu i 6 månader så där en 5 gånger om dagen kämpat för att få honom att sova (däremot har han lagt sig själv på kvällen utan undantag sedan han var 2 månader utan ett knyst).

De senaste månaderna har han också bestämt sig för att alltid och endast sova 30 eller 45 minuter på dagarna. Det innebär att läggningarna dessutom blir onödigt många varje dag. Tröttsamt, slitsamt och tidskrävande så in i Norden. Min tillvaro har sedan han var någon vecka gammal cirklat kring att se till att han får sova som han ska medan andra kompisars babys somnar i famnen, på golvet, i babysittern, i bilen... Min makes dröm om att ligga och sova med sin baby sovandes på bröstet har t.ex. aldrig kunnat realiseras ens med sonen som spädis. (Däremot är alla imponerade över att jag vet när min baby kommer vilja äta, vet precis när han är trött och att han lägger sig kl. 19 varje dag på mindre än en minut).

Det trick som räddade oss efter 3 månader med vaken baby var att ha vagn även inomhus. Så oavsett om jag var ute eller inne har han somnat i vagn. Det här har räddat hösten. MEN nu börjar han bli för stor, för rörlig och för stark och det känns direkt livsfarligt att vagna honom när han står och svajar upprest på sina armar. Så inomhusvagnen har gjort sitt. Senaste veckan har han dessutom blivit arg på ett helt nytt sätt när han ska sova på dagen och vagnen ger ingen bra effekt. Kanske är det den intensiva krypträningen som får honom ur balans, han är igång något enormt. På förmiddagen har han bara kunnat somna vid bröstet och han har aldrig varit amma-mig-till-sömns-typen, inte ens som nyfödd. Utomhus i vagn fungerar fortfarande hyfsat men jag kan ju inte vara ute oavbrutet hela dagarna vilket alla hans sömnpass i sådana fall kräver.

Så min fråga är - kan jag tillämpa SHN-verktygen på dagen inomhus? Eller ärligt talat, jag gjorde precis det nu och han somnade efter 30 minuter... Använde en dagramsa som jag använt länge. Han är dödstrött men ska ändå absolut inte sova. Jag förstår inte vad det beror på. Så tar gärna emot tips om dagssömnen! Tips om att få honom att sova 2 timmar mitt på dagen undanbedes - tror ni inte jag försökt?!!

Mitt schema ser ut som följer:
07.00 Upp för dagen. Frukost (amning).
08.30-09.30 Sova 1 timme.
09.30 Förmiddagsmål (amning).
11.30-12.00 Sova ½ timme.
12.30 Lunch (mat).
14.00-14.30 Sova ½ timme.
15.30 Eftermiddagsmål (amning).
16.30-17.00 Sova ½ timme.
17.30 Middag (gröt, därefter amning).
18.15 Bad, pyjamas.
18.45 Nattslurk (välling, därefter amning). Skratt & god natt.
19.00 Sova för natten (12 timmar)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Elvine!

Hela tillrättaläggandet är en signal till sonen att det är sovdags, att han sedan rör på sig är helt okej.

Självklart ska du använda verktygen under dagen också! SHN-metoden bygger på att man inför fasta rutiner och tider och hjälper sitt barn till att kunna somna själv och sova gott både på dagen och natten. Läs på emr om kuren både här på hemsidan och i boken om du har den. Där (och här) står det klart och tydligt hur du genomför hela kuren.

Sonen din behöver 15 h sömn och med 12 h natt har du ju 3 h att fördela under dagen. Förslagsvis 45 min fm, 1,5 h efter lunch och 45 min på em. Det är du som mha verktygen hjälper sonen att somna och sova längre lurar. Det gäller att ta ledningen och odla ATTITYD.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Elle :wink: :D

:D Välkommen är du :lol:

Vill bara förtydliga, apropå dina "feta" frågor:

1. När du lagt upp armarna och rätat ut benen - och det ska gå snabbt men vara distinkt - tar du om lilla huvudet med båda dina händer och lägger det åt sidan (bort från dig), och då kan du ha kvar din egen hand under, om du förstår. Det viktiga här är markeringen. Det handlar absolut inte om att pressa ner i madrassen :!: :!: Han kommer säkert omedelbart att popsa upp med huvudet igen, precis som han drar upp benen och kanske danglar ner armarna, men det är hans sak. Upprepa inte förrän du lägger till nästa lur. Men upprepa inför varje lur.

2. Ska du kura - och grattis till en strålande början :P - måste du kura över hela linjen, precis som det står, på dagarna också. Allt hänger samman. Och nyckeln till det hela är att inte se bakåt eller åt sidorna utan att verkligen genomföra kuren, och då gör man det till punkt och pricka och ser framåt. Enbart framåt. Det gamla är urvuxet och borta - precis som barnvagnen som sovplats på natten :wink: och som nappen och nattamningarna.

Så läs på, och lyss till erfarna Elle, äkta diplomerad SHN-kurare :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"