Sömn dag/natt för 10veckors-kille!!??

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Annagalenpanna

Sömn dag/natt för 10veckors-kille!!??

Inlägg av Annagalenpanna »

Min lille kille blir 10 veckor i dagarna. Jag har (lite halvhjärtat måste jag erkänna...) försökt tillämpa standarsmodellen på mitt eget lilla vis i en månad snart..men jag har ett stort bekymmer. Han vill INTE vara vaken några längre stunder på dagen. Efter 1-1.5 timme (inklusive matning, alltså från att ha sovit förra gången) blir han gnällig. Han somnar bums i min famn om han får nappen. Och får han inte sova så blir han supergnällig. Så hans vakentid som inte är så lång går åt till att ligga i gymmet, "prata" med mig, gå och bli runtburen för att titta på diverse saker här hemma, titta på skallra, få massage...you name iit. Mina idéer e slut.

Han sover mellan 15-60 minuter efter frukost, sen e han avken 1-2 timmar, sen sover han 2-4 timmar ute i vagnen...sen sover han kortare pass med jämna mellanrum hela em och kvällen fram tills han lägger sig för natten 21. På natten sover han OFTAST mellan 5-6 timmar innan han vaknar och vill ha mat. Sen äter han, ibland somnar han om fort, ibland tar matning+att somna över en timme. Sen sover han fram till ca 06. Då tar jag antingen över honom t min säng där vi ligger till 07.30 ca, då går vi upp och får mat. Sover han längre än t 06 smyger jag upp innan och äter frukost. Sen vaknar han senast 07, då äter han. Det känns som han sover väääldigt mkt dagtid, speciellt sitt långa pass mitt på dagen. Det blir så långt mellan måltiderna...Ska man styra upp detta på nåt vis? Och HUR i såfall? Hjälp!
Annagalenpanna

Ingen?

Ingen som kan hjälpa...?
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Jag är rädd att det är det där "halvhjärtade" som spökar... :heart: Ja, du ska styra upp det på något vis, förslagsvis enligt Standardmodellen, som den är beskriven här ovan!

Hojta om du kör fast!

Kram Lua. :heart:
Annagalenpanna

Hur börja?

Ja..som frågan lyder...Hur börjar jag för att få styr på det hela då?
beccisen

Inlägg av beccisen »

Gå in och läs om standardmodellen. Det står jättemycket bra där. Sök i sökfunktionen om du inte hittar i trådarna.
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad är egentligen problemet, tycker du :?:

Har du Barnaboken :?: Du kan följa både standardmodell och utveckling där. Han är ju inte nyfödd längre, om man säger :wink: :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Innan man har styrt upp det ordentligt kan man inte räkna med att de ska vara speceillt pigga av sig. Man får kämpa på. Hitta på saker för att hålla dom vakna. Jag har själv en tröttis (den yngste). Fortfarande (5 månader)! Han tar sig en lur så fort han kan - det gäller att inte titta bort för mycket. Han somnar vart som helst. På golvet - ja visst. På skötbordet - ja varför inte. I bilen - absolut, innan han ens är fastspänd. Och han ger inte ens något väsen ifrån sig, plötsligt sover han bara!

Men jag har inte gett mig. Jag bestämde mig för att i största möjliga mån följa standardmodellen. Var det omöjligt att hålla honom vaken fick han både en och två 5-minuterslurar mitt i vakenpasset.

Ni har mycket att tjäna på att styra upp det hela. Det blir till slut ordning på det mesta. Sovpassen blir långa och jämna och han orkar då vara vaken däremellan. Men jobbet sköter inte sig själv utan man får underhålla ett tag tills det sitter.

Läs ännu mer här på forumet och i Barnaboken! Och lycka till!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Annagalenpanna :!:

Förlåt om jag uttryckte mig oklart! Jag menade precis som nu beccisen, Anna och kokos svarat att du ska läsa på mer om Standardmodellen. Standardmodellen handlar ju i superdupermegakortversion om att utifrån barnet göra ett schema där föräldern tillgodoser barnets behov av mat, sömn, skratt, möten, social delaktighet, frisk luft m.m. kontinuerligt och förebyggande. Det gör man inte halvhjärtat utan själva KÄRNAN i modellen är att föräldern tar ledningen och visar hur vi lever i den här världen.

Eftersom Standardmodellen utgår från varje unik familj kan du rent konkret börja med att snickra ihop ett schema som passar för lilleman och er övriga. Behöver du hjälp med schemaförslag så finns det flera bra länkar, bl.a. en klistrad som heter "Mat-och-sovtider". Den finns i forumet "Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år".

Hoppas att du fått något att börja med nu!

Kram Lua.
Lua

Inlägg av Lua »

Hur går det för er?

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"