4-6 månader, hur har ni det med era scheman?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mindy

Inlägg av Mindy »

Åh, förlåt T.P. LillEn ska det ju vara! :oops: :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Go´kväll! :D

Mindy, hur gör du när det är dags för två lurar: kommer långluren att ligga kvar på samma klockslag då :?: :!: Som jag ser det kommer syskonen ändå inte att vara synkade i middagsluren under perioden ca 7-12 mån då man har två lurar för den lilla. När lur nr 3 försvinner måste ju de andra två lurarna justeras framåt i tiden, annars blir det fasligt lång vakentid efter andraluren. Jag tycker det vore intressant att höra hur ni gör som låter mittluren ligga kvar som långlur, skriv gärna en rad om hur era schema utvecklas vid övergången till två lurar.

Kram :D
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

[quote="Mindy"]
Ok. "Stod fast" :? , extra aktiviteter då eller, en lång kall dusch eller en tur ute på altanen utan kläder? :lol: Oj, vill de inte bli matade REDAN! :shock: Jisses, jag som tycker att den här gröt- och kladdperioden är sååå påfrestande. :roll: :oops: Menar du att de äter bananen hel (ej mosad) utan att sätta bitar i halsen? :shock: Viktor svalde en liten liten bit blött smörgåsrån häromdagen och kväljde som tusan. :?

Nej alltså, vi tog ju upp dem tidigare, efter endast 45 istället för 1½ tim, och det tog väl 2 minuter extra :wink: att få Mina pigg.

Ja här äts det massor. Mina får en halv banan till frukost, lunch och middag, och bananen är oftast slut. Det mesta slinker ner, har i och för sig en pigg hund under stolarna också, paradis för henne just nu, inte en utan två smörgåsbord att passa under.
Lisen gillar gurkstavar och morotsstavar, smörgåsrånen har de redan tröttnat på, inget att tugga på. De tuggar och tuggar och sen sväljer de. Är faktiskt själv förvånad.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

sorry, hoppas ni fattar mitt citat, jag är verkligen urdålig, denna gånga var jag verkligen säker på att jag gjorde rätt :oops:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Harriet

Inlägg av Harriet »

Hej Mindy!
Just nu har vi ett toppen schema! Vår son, som också heter Viktor, är 6 månader idag! Han är alldeles underbar! Vi har varit utan schema en tid men av ditt inlägg blev jag motiverad att försöka en gång till med schema. Jag upplevde det tidigare ganska jobbigt, stressande, att följa ett schema. Men nu går det mycket bättre! Såhär ser vår dag ut:

7-8 Mat (gröt)
9-9.45 Sova
10.30 Mat (potatis, grönsak och kött, fisk el. kyckling)
12-14 Sova
14 Mat (fruktpuré)
16-16.45 Sova
17 Mat (potatis-grönsakspuré)
18.45 Mat (gröt)
19.30 Godnatt!

Tyvärr har mamma lite svårt att komma sig upp ur sängen på morgonen, så frukosten börjar lite senare än jag skulle önska... Viktor vaknar oftast runt 7 men han har jätte bra tålamod och ligger och "pratar" i sängen. Schemat är hämtat här från forumet. De två sista målen kommer nära varandra så han äter vanligen bara några skedar gröt till natten, men dricker ca 100 ml ersättning.

Nej, klockan är mycket, måste gå och lägga mig. Vi ska iväg tidigt imorgon bitti, jag ska baka bullar med min mamma och vi ska vara framme till första sovpasset... Det brukar lyckas. Godnatt på er! Önskar alla en trevlig vecka!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"