Krångel efter sjukdom...
Krångel efter sjukdom...
Lilleman har varit rejält sjuk med feber i 5 dagar innan han fick antibiotika och blev bra. Han sov väldigt mycket under de flesta av de dagarna, och nu försöker jag komma tillbaka till mitt gamla schema. Han är alltså 7 månader precis och har sovit och ätit så här:
6.45 Morgon och frukostvälling
8.30-9(.15) Förmiddagslur, ska alltså vara 45 minuter, men är i praktiken 9 gånger av 10 30minuter.
10.30 Lunch
11.15-12.45 Middagsvila
13.30 Gröt
15-15.45 Eftermiddagslur, men precis som på förmiddagen så brukar det oftast vara 30 minuter som gäller...
17 Middag
18 Vällingslurk, brukar bara bli lite, max 150ml, men ofta mindre än 100ml
18.45 Sova natt
Jag hade tänkt korta eftermiddagsluren till 20 minuter i samband med att han blev 7 månader, men vet inte riktigt hur jag ska göra då han nästan alltid envisas med att sova en halvtimme? Det gjorde han alltså även innan han blev sjuk... Middagsluren blir ofta lite kort den med, 1 timme och 15 minuter är väl det vanligaste, då han envisas med att vakna, ofta både en och två gånger under den (sover oftast i spjälsängen då). Det som alltså tillkommit efter att han varit sjuk är att det blir kaos vid mellanmålet, han är ofta jättetrött och grinig, jag har även varit tvungen att lägga honom vid några tillfällen (som just nu, då han ligger i sängen, och troligen strax sover) för att han inte bara ska gallskrika. Och även om han får sin halvtimme på eftermiddagen (15-15.30) så är han så trött så trött så trött, från klockan 16 tills dess att jag lägger honom, vilket ofta blivit kring 18.20, senast 18.30.... Hur kommer jag ur det här? Det känns liksom som om vi fastnat i schemat, som vi inte riktigt får att funka?
6.45 Morgon och frukostvälling
8.30-9(.15) Förmiddagslur, ska alltså vara 45 minuter, men är i praktiken 9 gånger av 10 30minuter.
10.30 Lunch
11.15-12.45 Middagsvila
13.30 Gröt
15-15.45 Eftermiddagslur, men precis som på förmiddagen så brukar det oftast vara 30 minuter som gäller...
17 Middag
18 Vällingslurk, brukar bara bli lite, max 150ml, men ofta mindre än 100ml
18.45 Sova natt
Jag hade tänkt korta eftermiddagsluren till 20 minuter i samband med att han blev 7 månader, men vet inte riktigt hur jag ska göra då han nästan alltid envisas med att sova en halvtimme? Det gjorde han alltså även innan han blev sjuk... Middagsluren blir ofta lite kort den med, 1 timme och 15 minuter är väl det vanligaste, då han envisas med att vakna, ofta både en och två gånger under den (sover oftast i spjälsängen då). Det som alltså tillkommit efter att han varit sjuk är att det blir kaos vid mellanmålet, han är ofta jättetrött och grinig, jag har även varit tvungen att lägga honom vid några tillfällen (som just nu, då han ligger i sängen, och troligen strax sover) för att han inte bara ska gallskrika. Och även om han får sin halvtimme på eftermiddagen (15-15.30) så är han så trött så trött så trött, från klockan 16 tills dess att jag lägger honom, vilket ofta blivit kring 18.20, senast 18.30.... Hur kommer jag ur det här? Det känns liksom som om vi fastnat i schemat, som vi inte riktigt får att funka?
Sommarbebis -08
-
Nancy
Hej olivia
Skönt att sonen mår bättre nu
Och nu är det "bara" schemastrulet som skall fixas till
Låter misstänkt likt mellanperioden då barnet håller på att växa ur sitt schema. Antingen tragglar man då vidare ett tag till eller gör slag i saken och ändrar med buller och bång. Oavsett vilket är det jätteviktigt att inte lägga in extra programpunkter lite hur som helst...
Sonen skulle säkert må bra av ett längre sammanhängande sovpass/dag. Som det är nu vaknar han alltid för tidigt och ligger således konstant minus på sömnkontot.
Det här att han "envisas med att vakna", hur hanterar ni det
Mitt förslag är att ge sig den på att få till omsomnande. Ge upplysande pangramsa direkt och avvakta därefter.
Hur man får till en 20-minutare då barnet vill sova 30 minuter
Man väcker helt resolut efter 20 minuter
Oavsett hur schemat ser ut är det viktigt att ta ledningen och inte överlåta ansvaret på sonen.
Nancy
Skönt att sonen mår bättre nu
Och nu är det "bara" schemastrulet som skall fixas till
Oavsett hur schemat ser ut är det viktigt att ta ledningen och inte överlåta ansvaret på sonen.
Nancy
Tack för svaret! Det är säkert den sönderhackade middagsvilan som är det stora problemet för lille sonen... Nu verkar han i alla fall kommit in i mer vanliga banor, och jag känner att jag faktiskt kan och orkar se till att han somnar om ordentligt (utan att störa för mycket). Har varit lite "i farten" i helgen, så han har sovit en del i rullande vagn vilket oftast gör att han sover bättre på middagsvilan. Så maten har funkat jättebra idag (trots en gigantisk kräkning igår kväll efter vällingen, vet fortfarande inte om det var antibiotikan eller en släng av magsjuka, normalt var det i alla fall inte
). Han somnade efter ett glatt pyjamasbyte på tom mage och sov sedan till 6, somnade om ett par gånger och jag tog upp honom 6.35, då jag tänkte att han lär ju vara utsvulten... Han kräktes alltså upp både kvällsvälling och middagsmat kunde jag lätt konstatera. Kräks gör han ju "normalt", och han har kräkts en hel del idag med, men är snarare hård än lös i magen, så jag tippar på antibiotikan. Oj, ett långt inlägg, bara för att säga att jag ska se till att detta funkar!
Och den där 20-minutaren, det jag väl egentligen funderade på var om man bör väcka efter 20 minuter även om 30 minuter verkar vara ett "normalt sömnpass" för honom? Han sover ju alltså normalt 30 på fm och 30 på em, och det blir ju totalt en timme det med (precis som 45+20)?
Och den där 20-minutaren, det jag väl egentligen funderade på var om man bör väcka efter 20 minuter även om 30 minuter verkar vara ett "normalt sömnpass" för honom? Han sover ju alltså normalt 30 på fm och 30 på em, och det blir ju totalt en timme det med (precis som 45+20)?
Sommarbebis -08
-
Nancy
olivia skrev:Och den där 20-minutaren, det jag väl egentligen funderade på var om man bör väcka efter 20 minuter även om 30 minuter verkar vara ett "normalt sömnpass" för honom? Han sover ju alltså normalt 30 på fm och 30 på em, och det blir ju totalt en timme det med (precis som 45+20)?
Hoppas sonen slipper kräkningarna snart
Nancy
Ok, då börjar jag väcka honom efter 20 minuter istället! Men vi spar det nog någon dag till... Hans kräkning visade sig vara magsjuka, och hela familjen har varit dåliga
. Lilleman har sovit nästan hela dagen idag efter att ha kräkts igår eftermiddag rejält, bara druckit lite vatten under natten och på eftermiddagen lite välling, och nu sover han igen... Hoppas nu att han blir frisk snabbt!
Sommarbebis -08
Plötsligt är vi där, jag vet inte hur det gick till, eller jo, det vet jag nog, pappa tog ett stort ansvar och tog över alla läggningar under ett par dagar, och så sov han idag, för första gången på jag vet inte när (förutom när han varit sjuk då, men då har han ju sovit hur mycket som helst periodvis), precis hela sina lurar
. Snälla mamman som buffat lillebror till sömns var ju inte så mycket att ha, medans pappa minsann kunde visa var "skåpet skulle stå". Idag har jag alltså själv lagt honom varje gång, och det har gått jättebra, och jag har som sagt fått väcka alla lurar! Kvällsläggningen som senast igår tog en halvtimme (men då var han nog inte så himla trött då han fick sova två lurar i bilen, och de blev betydligt längre än de vanliga 30 minutrarna...), och idag somnade han utan ett pip
. Åh vad lycklig man kan bli när man känner att det faktiskt gett resultat! Nu hoppas jag bara att hans lilla mage håller sig i schack inatt så vi slipper gå upp och byta bajsblöjoer klockan 4 och 5, vilket vi alltså gjorde föregående natt...
Sommarbebis -08
Tack
. Nu sover han sedan ett par dagar hela natten ut också!!! Ett eller ett par uppvak vid 5-tiden, men han somnar om efter en ramsa
. Hoppas på en lugn period ett tag nu
, UTAN sjukdomar, usch, tycker lilleman haft sin beskärda del för ett tag, både UVI och magsjuka innan 8 månaders ålder...
Sommarbebis -08
Så var han sjuk igen... Förkyld, vilket jag egentligen inte tycker ska behöva störa hans sömn så mycket. Men långlurarna är åter ett bekymmer. Han vaknar efter 45 minuter och somnar inte om. Idag gick jag in och buffade honom lugn
, vilket kanske inte var rätt taktik, men förkylningen gör att jag får "panik" och vill att han ska sova åtminstone "sina" timmar... Eller ska jag bara låta honom vara ändå? Ramsa + vardagsljud? Behöver hjälp igen, för nu dröjer det hela veckan innan maken är hemma och kan "ta över", vilket ju var det bästa sist.
Sommarbebis -08