Utslag å testiklar

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Cec

Utslag å testiklar

Inlägg av Cec »

Hej!

Elvis har fått utslag (röda prickar) runt magen, ungefär i höjd med resårbandet på blöjan. Första gången jag såg det så hade han fått en egen lite tallrik med lite majs, tomat, ost och rökt skinka att komplettera middagen med. När jag sett utslagen så slutade vi med tomaten och fortsatte med övriga, jag smorde även med Mildison och Miniderm. Utslagen är nu nästan borta.

Elvis har ju ätit tomat i mat utan att reagera, kan det vara färsk tomat som är boven? Men jag trodde nog inte utslagen skulle komma runt magen... Hans pappa är ju födoämnesallergiker (dock inte mot tomat) så en matallergi vore ju inte helt chockerande. Någon som har en teori?

Elvis var oxå till BVC idag och hans testiklar har fortfarande inte vandrat ner i pungen helt, de är där ibland och ibland inte. Vi fick nu en remiss till en läkare för att kolla upp detta. Är det någon annan som hört talas om detta och kan ge mig lite mer information? Det var hans pappa som var med och han har berättat det han kommer ihåg å fick veta men jag vill veta mer! :roll:

Hälsningar!
//Cecilia
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

hej.
Vill absolut inte ignorera risken för matallergi och har ingen erfarenhet av det, men skulle det inte helt enkelt kunna vara värmeutslag.
Man tenderar ju att klä på ganska mycket såhär på vintern och just runt blöjan blir det ju lätt lite instängt.

Bara en tanke.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Electrifying

Inlägg av Electrifying »

Hejsan!

Ta upp det med BVC är mitt tips. Jag är själv allergisk mot tomat, apelsin, kiwi, jordgubbar å lite annat. Jag har verkligen tagit det lugnt när jag har introducerat dessa för Anton. Kiwi gav utslag i nacken direkt men jag har inte sett någon reaktion på dom andra. Apelsin (värst efter kiwi) har han smakat för första gången i ren form förra veckan (13 månader) och vad jag kunde se fanns ingen reaktion.

För att försöka komma fram till något så serverar jag frukten separat i ett par dagar. Blandar man något man misstänker så är det ju svårt att veta om det verkligen är det som han reagerar på.

Hoppas att det går bra nu..

Antons mamma

Anton f?dd 20031219 sover gott utan kuren.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!

När det gäller testikeln som inte vandrat ner så är det inte helt ovanligt. Jag tror att det är ca. 5% av nyfödda pojkar som har det problemet. Vad jag har hört så kan testikeln finnas i buken eller i gången ner till pungen, vilket det verkar vara i hans fall. Har inte testikeln gått ner under de första 2 månaderna är det mindre chans att den vandrar ner av sig själv. I min sons fall gick den ner av sig själv strax efter 2 månader. Jag tycker dock inte den ser ut som om den är helt nere, men läkaren sa att den var det. Testiklarna kan sitta lite olika långt ner. Om testikeln inte vandrat ner bruker den opereras ner vid 2-3 år. Informationen ovanför har jag fått av en läkare på Astrid Lindgrens barnsjukhus.
Marie
Cec

Tack för svaren!

Inlägg av Cec »

Hej!

Ville bara säga tack för era svar! :heart:

Läste lite om matallergier idag och det verkar vara ovanligt med utslag runt magen då. Det är nog antingen värmeutslag eller något dylikt.
//Cecilia
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej igen!
Min son har också haft utslag på magen och även lite på armarna. Bvc-sköterskan sa att hon trodde det var torhetsfläckar. Jag smörjde in med miniderm och prickarna försvann. Jag har även hört att de kan få röda prickar när de har feber.
Marie
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej igen!
Min son har också haft utslag på magen och även lite på armarna. Bvc-sköterskan sa att hon trodde det var torhetsfläckar. Jag smörjde in med miniderm och prickarna försvann. Jag har även hört att de kan få röda prickar när de har feber.
Marie
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"