Idag har jag börjat med standardmodellen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Idag har jag börjat med standardmodellen

Inlägg av Emils mamma »

Hallåj!

Igår skrev jag och undrade lite om SHN-kuren mm. Jag läste här på forumet om hur viktigt det är med rutiner och att barnet är MÄTT, för att kunna sova längre pass (hela natten t o m). Då bestämde jag mig för att börja med standardmodellen till att börja med. Vi har nämligen inte haft några speciella rutiner, utan Emil har fått mat när jag trott att han behövt det och han har somnat när han har varit trött, alltid vid bröstet.

Enligt standardmodellen ska ju barnet ha mat precis när det HAR sovit - inte som jag har gjort - ammat FÖR att han ska sova. :oops:

Imorse vaknade han 7 och fick mat, ur B1 (bröst 1) och B2. Nästa mål åt han 9.40 och han somnade först 11.30 (han blev kinkig och när han var avslappnad mot min axel lade jag honom i vaggan och han somnade efter mindre än 5 min, med bara lite smågnäll!).

Det känns jättekonstigt att han klarat sig utan ammning så många timmar! Jag som brukar ha ammat honom minst 4 ggr innan 12. Nu har han sovit en timme och sover fortfarande, fast han vaknade efter 30 min, men med lite buffning och ramsa somnade han om igen. :wink:

Emil brukar bara äta i högst 10 min och sedan somna vid bröstet, men nu när jag sitter upp och ammar och låter honom rapa och äta från B2 också, så händer ju inte det. Jag trodde inte att han skulle kunna somna utan bröstet, men det gjorde han ju och han hade inte ens ätit på nästan 2 timmar när han somnade själv! :shock:

Jag återkommer med fler rapporter om hur det går med Emils mat-och sov-rutiner. :D

Ha en bra dag!
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Se där ja! :D
Jättebra jobbat!!!! :D :D :D

När dom är små GÖR det inget att amma till sömns, i standard-modellen gör man så till en början. Bröst 1, paus 30 min, bröst 2, paus, och sedan insomningsslurk.

Men nu ÄR han större, och insomningsslurken ska bort, så du har gjort alldeles riktigt!

Lycka till, och fråga på om du undrar något, här är vi många som gärna hjälper till :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Jasså!

Inlägg av Emils mamma »

Anna;

Jaha, se där! Skönt att höra att man inte är helt fel ute, då! :lol: Tack, Anna!
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Love
Inlägg: 156
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 12:10

Inlägg av Love »

Hej! Vill bara passa på att säga att det är mycket möjligt att du slipper köra shn-kuren om du nu börjat med standardmodellen och verktygslådan (buffa, vagna, solfjäderns etc.) när han är så liten. Det är stor chans att han börjar sova av sig själv hela natten när du nu börjat strukturera dagarna. Se gärna tråden "När ska jag börja med en kur" så får du mer information om hur du gör.

SHn-kuren är till för barn som man inte använt verktygen alls på.....då sover de oftast orligt och behöver en kur.

Lycka till! :D
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

Love:

Ja, det kan nog hända att vi slipper ta till SHN-kuren, för Emil har ju ändå sovit ganska bra tidigare, fast han ätit så lite. Ikväll matade jag honom rejält inför läggningen, så han borde sova som en stock i natt. Läggningen gick också jättebra, han somnade själv efter en kvart! :shock:

Ska kolla in tråden "När ska jag börja med en kur" också.

Tack för tipsen, Love!
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

Ja, jag ska rapportera vidare om hur dagen gick för Emil:

Han sov 1 timme och 45 min mitt på dagen. När han vaknade fick han mat från B1 och B2 med rapningar och påfyllningar. Sen var han pigg och glad i två timmar.

När han blev trött buffade jag honom lite när jag satt med honom i soffan (för att liksom få honom avslappnad inför läggningen). Sen lade jag honom i vaggan och ramsade. Han somnade på 10 min. Jag fick gå in 2 ggr och ramsa och sen slocknade han. Han sov i 45 min och sen var han pigg som en mört.

Efter en stund åt han rejält inför nattningen, vi lekte och bytte blöja och innan jag lade honom inför natten fick han en liten slurk (ville se om han ville ha lite till och det ville han), rap och sen lade jag honom i vaggan. Buffning och ramsa, fick gå in 3 ggr och sen slocknade han inför natten, kl. 18.30. Nattningen tog ca. 15 min.

Helt otroligt att jag bara behövde amma honom 4 ggr idag! Han var hur pigg och glad som helst och inget gnäll, som det brukar vara på eftermiddagarna när han är så där övertrött! :shock:

Vi får väl se hur han sover i natt.... Jag rapporterar mera imorgon! (Nu är kl. 22.10 och han har sovit hela tiden). :)
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Härligt att läsa :D
Visst är det skönt att få lite struktur på tillvaron samt få en så glad och nöjd bebis :D
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
kokos
Inlägg: 1031
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 08:48
Ort: Härnösand

Inlägg av kokos »

Hur har det gått i natt?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

God morgon alla pigga! \:D/

Tänkte rapportera om natten och morgonen här...

Emil somnade ju vid halv sju igår och sov som en stock fram till 3.40, då jag ammade honom tills han var mätt. Han hann bli ganska pigg under halvtimmen det tog att amma och byta bajsblöja på honom (mitt i maten skulle han ju såklart göra nr2). Jag lade honom i alla fall tillbaka i vaggan och efter en kvart sov han! Jag trodde att han skulle protestera vilt, men han verkade vilja fortsätta sova. 5.15 lät han lite i vaggan och jag såg att han var pigg som en mört. Han skulle aldrig somna om själv där... Så jag tog upp honom i sängen och där fick han en liten påfyllning och då somnade han igen, bredvid mig. 6.30 steg vi upp och han var glad som en lärka! :D

Nu imorse har han ätit kl. 7, men inte så mycket. Sen lekte vi och gosades, jag åt frukost och han lekte i babygymet. Kl. 8 fick han en liten påfyllning, för han verkade vara trött. 8.25 lade jag honom i vaggan och han somnade 8.35. :D

Vi får väl se hur dagen går...spännande... :)
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Annrik
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 26 nov 2004, 18:16
Ort: Stockholm

Inlägg av Annrik »

Hej!
Vad bra det går! Nio timmar i sträck - skönt :D
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

Hej!

Om jag ska rapportera färdigt gårdagen:

Emil sov 50 min på förmiddagen, men hade nog inte sovit riktigt klart, för han var lite gnällig när han vaknade, men fick inte honom att somna om heller. Han åt ganska lite igår, han ville inte ha påfyllning, så jag var orolig att han inte fick nog med mat i sig (att han skulle vilja äta oftare under dagen, som det har varit förut), men han åt bara under de tider som jag hade tänkt att han skulle äta. Han var lite kinkigare är i förrgår och ville inte somna själv, utan till slut somnade han vid bröstet och jag kunde lägga ner honom i vaggan.... :?

Så jag var inte helt nöjd med fredagen, ville att han skulle äta mer när han väl åt. På natten vaknade han första gången redan vid 1-tiden (det måste ju ha varit för att han åt så dåligt under dagen) och sen vaknade han vid 4 och var vaken till 5.30 i sängen (om jag kommer ihåg rätt..jag var ganska trött, så vi kan ha somnat till en stund också under den tiden... :oops: ). Sen sov han en stund och vi steg upp vid 7 på lördagen.

Lördag:

Åt:
kl. 8, kl.11, en slurk kl.12.30, kl.14.30, kl.17.30 och innan nattningen kl.18.30.

Sov:
förmiddag 40 min, mitt på dagen 20 (!) min och eftermiddag 35 min.

Han har ätit bra, men inte velat ha påfyllningar idag heller. Han har däremot inte velat sova så mycket. Vi har haft besök under dagen, kanske det rubbade hans sömn lite. Men han somnade som en stock efter kvällsslurken, behövde inte gå in och ramsa idag. DÅ var han trött! :) (idag gick vi inte ut med vagnen, därför sov han nog inte så bra på dagen).

Vi har inte kommit in i rutinerna riktigt än, men det känns ändå bra att ha någon sorts koll nu. Det känns skönt att han somnar vid ungefär samma tid på kvällarna som tidigare och att han lyckas (2 kvällar av 3 i alla fall) somna själv. :wink:

Vi fortsätter jobba med rutinerna! :D
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

Herr Emil är en gammal man - 4 månader snart! Så strukturera rejält, tycker jag :!: Du ser ju hur fint han "svarar". Äta inom en timme, alltså. Vaken c en timme till och då med social delaktighet och diverse kul. Hjälp att sova mellan varven 2 tim, 1,5 eller någon gång kanske bara 45 min - efter det schema du ledigt kan göra upp nu. Satsa på 10 tim nattsömn, det klarar han fint! Ju bätter sömn dess bättre aptit, dvs han äter mer i stöten på dagarna -men det tar honom några dygn att vända ännu lite mer på hungersteken :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

Hej!

Har fortsatt med standardmodellen... Emils mattider har varierat lite de här 4 dagarna.

Målen har varit:
kl. 7, 9.40, 13.15, 17, 18.15 (första dagen)
kl. 7, 10, 14, 17.15, 18.30 (andra dagen)
kl. 8, 11, 14.30, 17.30, 18.30 (tredje dagen)
kl. 8, 10.30, 13.15, 16.15, 18 (fjärde dagen)

Han har sovit lite, oftast bara 35 min per gång och sen går det inte att få honom att sova mer just då. Måste nog ut med vagnen oftare, för då sover han bra.

Ikväll har jag gett honom tillägg som sista kvällsslurk och han slocknade efter 100ml. Vi får väl se om han sover bättre på natten nu.

Fortsättning följer........... :D
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Du har varit jätteduktig, och han svarar bra! :D

Har du tänkt att ha schema på dagen?
Är det det du håller på att fasa in nu?
Eller kör du bara standardmodellens matning för att se vad som händer?

Om du vill ha bättre ordning på detta får du nog vara lite mer strikt.
Strukturera rejält som AW själv skriver till dig ovan! :wink:
Det är ju c:a tider, och det skiljer inte SÅ mycket på när han fått mat om dagarna, men du kan fixa till det så det är samma tider varje dag.
Skönt både för honom och dig! :D .
Det skiljer en hel timme på morgonen.
Jag tycker du ska bestämma en tid när han ska gå upp helt enkelt.
7 eller 8. Vilket du själv tycker känns bäst. Och en fast gå-och-lägga sig-tid.
Vill du inte ta tag i nätterna på en gång, så låt honom amma då, tills du känner dig redo att köra fullt ut :wink: Tillägg på kvällen som komplement är jättebra!

I Barnaboken står det att 4 månaders-bebbar ska ha 15-16 timmars sömn/dygn. Det ska du se till att han får.
Han ska inte upp efter 35 minuter, du ska hjälpa honom att sova.
Det ska heller inte behövas att du ska gå ut och gå med honom för att han ska sova - det blir lätt en dålig vana, och till slut somnar han inte om du inte gör det.

Det blir spännande att se vad som hänt imorgon!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Emils mamma
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 dec 2004, 21:12

Inlägg av Emils mamma »

Hej!

Igår fick Emil tillägg som sista slurk och han sov som en stock till 0.15, då han vaknade till, men jag vaggade bara spjälsängen (den har såna där vaggningstassar) och då somnade han om. :shock: Sen sov han som en stock till kvart i fem. Jag försökte få honom att somna om, men sen tog jag upp honom i sängen och fick mina sprängande bröst tömda! Han låg vaken en halvtimme och sen sov han en timme till innan det var morgon! \:D/

Under dagen har det gått bra, förutom att han sovit två korta pass. Sen läste jag om att jag måste hjälpa honom att somna om, även på dagen, så han får de sovtimmar han behöver. När han under sitt sista sovpass vaknade efter 30 min, vaggade jag spjälsängen och han somnade om. Då sov han en timme till! Jippi! :)

Han har inte ätit så jättebra idag. Snabba och korta amningar med inga eller jättelite påfyllningar. Hur ska jag få honom att äta mer? Han blir bara arg om jag trugar. :|

Idag fick han sin första smakportion. Potatis med bröstmjölk. Vilken syn när moset rann ut igen efter att han smakat på det först! :D

Jag fortsätter med mitt schema och ska försöka börja dagen samma tid varje dag, så då kanske schemat spikas. :wink:

Tack och hej!
Mamma till Emil, f?dd 7 augusti 04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"