Jag våndas fram o tillbaka hur vi ska göra med vårt lilla hjärta framöver.
Hon blir två om ett par veckor och vi har haft den stora förmånen att få vara hemma tillsammans alla dagar sedan hon föddes.
Min man har jobbat heltid fram tills i somras då det företag jag startade en tid efter att hjärtat föddes fått sån snurr att jag inte hinner själv. Nu jobbar vi båda med detta-lite mer än heltid skulle jag vilja påstå.
Nu till "kruxet"-anledningen till att jag haft möjlighet att vara hemma helt är ju just detta företag men nu är samma företag anledning till att vi faktiskt kommit till den punkten att vi är tvungna att ordna några timmars "barnvakt"/dag till gullungen..
Hon har hela tiden varit med mig och nu oss men börjar komma i den åldern att det inte är riktigt skoj att vara med på jobbet 8-9 timmar varje dag utom helg.
Hon vill gå ut, gunga, strosa, kasta kottar, spela boll o annat skoj och vi ha rhelt enkelt inte tiden på vardagarna längre..
Mitt hjärta blöder då jag ser att hon numera faktidskt inte trivs o gillar läget..på jobbet. HEmma är hon samma solstråle som alltid men det är tråikgt med att mamma o pappa har på tok för många kor att mjölka...
Mitt hjärta blöder också av tanken på att "lämna bort" henne flera timmar /dag men å andra sidan får hon ju då gå ut som hon älskar, rita och läsa men någon som har tid osv..
Å vad svårt detta är...
Dagis är det inte en tanke på men jag har en privat dagmamma som har en grupp på i dagsläget fyra barn. Är jag galen som väljer att ge hjärtat några timmar-kanske 4-5 /dag där?
Jag hinner jobba undan en del o har mera tid när vi sedan är hemma tillsammans..Hur skulle ni göra?
VAlet vore plättlätt om vi hade sån snurr att vi kunde anställa ngn på halvtid men det utrymmet finns inte just nu-kommer förhoppningsvis..
Tips? Råd?
HUr skulle ni göra?
Hej
Det är ett svårt val, men vad är alternativet? Att hon är med dig eller att du lägger firman på is? Är det egentligen något alternativ?
Dagmamma (om det är en bra och man kommer överens förståss) är bra. Det är några barn som är i hemmamiljö, de får (förhoppningsvis) göra riktiga saker som görs i ett hem, såsom hjälpa till med maten, duka, diska, kratta löv, sopa...
Vi har dagmamma, kommunal. Vera är där ca 6 timmar per dag. Det är klart att jag önskat att hon hade fått vara hemma mer, men jag måste erkänna att jag inte är någon hemmamamma och vi har kompromissat så vi jobbar 80 % var. Det fungerar och känns bra.
/LO
Det är ett svårt val, men vad är alternativet? Att hon är med dig eller att du lägger firman på is? Är det egentligen något alternativ?
Dagmamma (om det är en bra och man kommer överens förståss) är bra. Det är några barn som är i hemmamiljö, de får (förhoppningsvis) göra riktiga saker som görs i ett hem, såsom hjälpa till med maten, duka, diska, kratta löv, sopa...
Vi har dagmamma, kommunal. Vera är där ca 6 timmar per dag. Det är klart att jag önskat att hon hade fått vara hemma mer, men jag måste erkänna att jag inte är någon hemmamamma och vi har kompromissat så vi jobbar 80 % var. Det fungerar och känns bra.
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Fjällfolket
Hej!
OM du måste välja barnomsorg vill jag tipsa dig om denna "klistrade" tråd, där jag skrivit om vad jag tycker är viktigt att SE i valet av barnomsorg..
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373
Ditt val är inte lätt
/Fjällmor
OM du måste välja barnomsorg vill jag tipsa dig om denna "klistrade" tråd, där jag skrivit om vad jag tycker är viktigt att SE i valet av barnomsorg..
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7373
Ditt val är inte lätt
/Fjällmor
Dagmamma
Dagmamma!
Välj dagmamma. Förutsatt att hon är bra, så är det bästa alternativet.
Men varje dag är rätt mycket. Min son gå må-on 9-15. Det räcker gott för så små knodds. Med så kort vistelsetid borta, blir det mer som täta besök hos en extramormor varje vecka.
Välj dagmamma. Förutsatt att hon är bra, så är det bästa alternativet.
Men varje dag är rätt mycket. Min son gå må-on 9-15. Det räcker gott för så små knodds. Med så kort vistelsetid borta, blir det mer som täta besök hos en extramormor varje vecka.
Fanny m. Hampus född 041219 & bbb!
Oj vilket svårt dilemma
Vad är det egentligen ni gör på ditt företag? (det behöver du inte svara på naturligtvis!)
Har ni det hemma?
Går det att flytta hem annars? I alla fall bitvis?
Går det att jobba mer på helgerna, om ni går omlott?
Jag försöker mig på en del lösningar som inte innehåller dagmamma, så får ni spinna vidare...
Jag har mitt bästa "jobb-pass" när barnen sover på kvällen, efter 20.00.
Jobbar under dagen också, men allt hushålliga man gör tar ju också tid, och är viktigt för barnen att vara med i.
Nu pratar jag om min egen firma jag har.
Det är lätt och behändigt att gå ner i källaren och jobba när man har det hemma.
Jobbar även halvtid i butik, och då är barnen på dagis, men far i huset hämtar, så det blir bara 2,5 tim, 4 dagar i veckan.
Hur ser ert skyddsnät ut? Mormor? Farmor (nä, det var ingen bra idé vá...
Annan äldre släkting? Genast är två-tre dagar lösta kanske?
Det är hur svårt som helst detta, för barndomen kommer inte igen!
Samtidigt som det är NU firman blomstrar...
Kan ni dela på dagarna? Alltså, en börjar tidigt, medan den andra har flickan. En stund mitt på dagen är hon med på jobbet, kanske sover middag där, och den som började tidigt följer med henne hem.
Skulle det kunna funka?
Fundera, fundera, kanske det går att "rädda henne" ett år till?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
Tina-Stina
Hej!
Fick bara en tanke.."barnflicka" eller en "hjälpmormor" kanske?
Någon som kommer några timmar och "avlöser" er och tar ut lillan till lekplatsen, klippa klistra i hemmiljön? På så sätt slipper ni ju lämna hos dagis, dagmamma.
Bara en tanke.. 
Fick bara en tanke.."barnflicka" eller en "hjälpmormor" kanske?
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
-
gnillis
Haha nej farmor var nog ingen bra idé Anna..
Men det var skoj..
Skämt åsido så skulle jag gärna försöka hålla ut i minst ett år till,kruxet är bara att mion käre man o jag har lite olika syn på detta med att "ta barnen i bruk". Vi har med henne på jobbet-en barnbutik på nätet för den delen- en del av dagen. Jag o J är hemma en stund på morgonen medans pappa jobbar sedan hämtar han oss och vi jobbar alla tre
till lunch Efter lunch vila och då jobbar vi båda som galningar... Efter vila är det inte längre fullt lika skoj med de där nedra korna som ska mjölkas o jag får dåligt samvete att vi inte hinner ut mera..
"Problemet" är att vi börjar få så fart på företaget att timamrna inte räcker till.
Jag tar alltruntomkringmåsten med butiken på kvällarna-betsällningar,uppdateringar,fakturering etc men en trött mamma är inte heller en bra mamma..
Jag har mkt lättare än far i huset att ha med J i arbetet och samtidigt kunna koncentrera mig o få ngt gjort.. Det är nog en förmåga man antingen har eller inte..
Som sagt hemskt svårt- visst går det att "rädda henne" ett tag till men frågan är om hon faktiskt skulle ha det trevligare även hos en dagmamma några timamr i veckan än på ett stressigt jobb..
Det skär i mig när hon blir ledsen för att jag faktiskt måste jobba mot klockan med packningen för hämtning sker och hon vill gå o åka kana...
Svårt att förklara det där med korna då..
Hur man ön gör har man rumpan därbak..
Men det var skoj..
Skämt åsido så skulle jag gärna försöka hålla ut i minst ett år till,kruxet är bara att mion käre man o jag har lite olika syn på detta med att "ta barnen i bruk". Vi har med henne på jobbet-en barnbutik på nätet för den delen- en del av dagen. Jag o J är hemma en stund på morgonen medans pappa jobbar sedan hämtar han oss och vi jobbar alla tre
"Problemet" är att vi börjar få så fart på företaget att timamrna inte räcker till.
Jag tar alltruntomkringmåsten med butiken på kvällarna-betsällningar,uppdateringar,fakturering etc men en trött mamma är inte heller en bra mamma..
Jag har mkt lättare än far i huset att ha med J i arbetet och samtidigt kunna koncentrera mig o få ngt gjort.. Det är nog en förmåga man antingen har eller inte..
Som sagt hemskt svårt- visst går det att "rädda henne" ett tag till men frågan är om hon faktiskt skulle ha det trevligare även hos en dagmamma några timamr i veckan än på ett stressigt jobb..
Det skär i mig när hon blir ledsen för att jag faktiskt måste jobba mot klockan med packningen för hämtning sker och hon vill gå o åka kana...
Svårt att förklara det där med korna då..
Hur man ön gör har man rumpan därbak..
-
gnillis
-
Fjällfolket