Hej.
Jag har fått så mycket hjälp här och Ilja sover fint om natten.
Dagarna är oftast bra de med.
Gjorde en ny tråd nu, med ny fråga.
Men nu första luren vaknade han efter 45 min och började skrika, ramsade, men han skrek mer och mer. Helt galet skrik! Låg och försökte krypa och reste sig högt på armarna.
Vagnade en gång, men det blev bara värre. Ramsade ibland.
Så var sovtiden ute. Visste inte vad jag skulle göra, han bara skrek och då ska man ju inte ta upp honom. Gick in och pratade glatt och klappade, tog upp när han lugnat sig lite.
Jag har så svårt med skrik! Och nu var det så intensivt!
Schemat:
6.00 Amning
7.30 Amning (snart gröt)
8.00-9.30 Sova
ca 11.00 Morot+amning
12.00-14.00 Sova
14.30 Äpple+amning
16.30-17.15/18.00 Sova
18.00 Gröt och amning
20.00 Kvällsamning och sova natt
Jag har sista luren flexibel. 45 eller 90 min. Är det dumt?
Han är oftast väldigt trött när det är sovdags, både dag och kväll.
Är det viktigt att hålla schemat hårt? Igår vaknade ha efter 1,5 timme vid middagsluren (ska vara två) och då tog jag upp honom.
Är det därför det blir mycket skrik nu?
Det är också lite problem med lunchen vid 11 för då börjar ha redan bli trött. Det är ju kanske bäst med mat direkt efter sömnen, men jag har verkligen kämpat för att få till ett bra schema, och det här är det bästa som går.(Dagishämtning mm)
Tacksam om nån har bra råd!
Förresten så ammar jag ibland utöver schemat. Dumt?
Sara
SKRIK vid dagslur!
SKRIK vid dagslur!
Mamma till
Noa född i juli 2001
Viggo född i april 2004 (med Cri du chat syndrom)
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Hej Sara!
Du har givit svar på de flesta av dina frågor redan. JA, det är "dumt" att vara flexibel med sista luren, är den 45 min så är den. Likaså med amningen. Allt detta sänder otydliga signaler till sonen och han vet inte vad som gäller. SÅ skärpning nu, håll er till schemat BENHÅRT och använd ENDAST marginalkvart vid behov
Angående uppvaket med SKRIK, kanske drömde han något och var orolig. Det han då behöver är bertyggande svar från sin mamma=ramsa. Om han "fastnar" i skriket/gnället, gå in, lägg till rätta och solfjädra tills han lugnar sig och ut med ramsa. Dock endast EN gång. Låt honom sedan vara, nu har han fått betryggande svar.
Så ta ledningen nu Sara, du vet ju hur du ska göra
/Elle
Du har givit svar på de flesta av dina frågor redan. JA, det är "dumt" att vara flexibel med sista luren, är den 45 min så är den. Likaså med amningen. Allt detta sänder otydliga signaler till sonen och han vet inte vad som gäller. SÅ skärpning nu, håll er till schemat BENHÅRT och använd ENDAST marginalkvart vid behov
Så ta ledningen nu Sara, du vet ju hur du ska göra
/Elle
Hej, ja, visst vet jag
Det är så svårt bara, att gå från 20 amningar per dag till att våga tro på att det räcker med...sju blir det väl.
Gnäll=får suga lite.
Men nu är det ordning och reda som gäller
Det ÄR jag som bestämmer
För JAG vet vad som är bra
Bra att du säger åt mig, jag har så lätt att mesa iväg.
Nu vaknade han förresten efter en halvtimme in på middagsluren men somnade tyst om efter en ramsa!
Att det ska vara så svårt för mig att leda!
Men en fråga till:
när han tokgråter och jag ska in och lägga tillrätta med säker hand och solfjädra, ska han då sluta gråta menar du? Det tror jag blir svårt att få till med bara en solfjäder...
Sara
Det är så svårt bara, att gå från 20 amningar per dag till att våga tro på att det räcker med...sju blir det väl.
Gnäll=får suga lite.
Men nu är det ordning och reda som gäller
Det ÄR jag som bestämmer
För JAG vet vad som är bra
Bra att du säger åt mig, jag har så lätt att mesa iväg.
Nu vaknade han förresten efter en halvtimme in på middagsluren men somnade tyst om efter en ramsa!
Att det ska vara så svårt för mig att leda!
Men en fråga till:
när han tokgråter och jag ska in och lägga tillrätta med säker hand och solfjädra, ska han då sluta gråta menar du? Det tror jag blir svårt att få till med bara en solfjäder...
Sara
Mamma till
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006
Noa född i juli 2001
Ilja född i maj 2006