Några frågetecken om dagslurarna som behöve

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kokos

Några frågetecken om dagslurarna som behöve

Inlägg av kokos »

:?: Några små funderingar har vi allt trots att det mesta känns bra. Adrian sover gott på nätterna men det krånglar lite på dagarna vilket får oss att vilja tänka till lite:

:arrow: Adrian vaknar oftast vid 6 och det är svårt att få honom att somna om. Hur viktigt är det med 12 timmars nattsömn? Har man alltid det för barn i denna ålder eller är det viktiga det totala antalet sömntimmar?
:arrow: Han vaknar nästan alltid under sin långa lur nu för tiden, varför? Han har sovit som en liten gris förut?
:arrow: Eftersom han vaknar tidigt är han ofta supertrött redan vid 14-tiden och det är jättesvårt att hålla honom vaken till 15. Han är ju en liten glad unge så det gör ont i mamma när han blir trött och ledsen.
:arrow: Vi har ett mål för mycket nu. Men det känns inte som ett problem utan han är alltid hungrig. Bör vi ta bort ett mellanmål eller är det att göra ett problem av nåt som inte finns?
:arrow: Det känns som att det är något som inte stämmer i schemat. Till exempel funderar vi på om han bara ska få en 20 eller 45-minutare på förmiddagen och en längre lur efter lunch istället. Vad tror ni?

Schemat ser ut så här:
7 Vakna + 270 ml välling
9.15 Mellis (mosad banan)
10-11.30 Sova
11.30 Lunch (puréer)
14.15 Mellanmål (bröstmjölksersättning)
15-15.45 Sova
17 Middag (Gröt)
18.30 ca 220 ml välling
19 Sova

Schemat fungerar väldigt bra för oss andra i familjen men vi vill ju framför allt att det ska fungera bra för lille Adrian...
Senast redigerad av kokos den tis 01 feb 2005, 23:44, redigerad totalt 1 gånger.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
1. Om han bara vaknar och inte är ledsen så låt honom vara. Går det inte över på tre-fem dagar (när ni har låtit honom vara :!: ) så kör en pangramsa = ramsa så fort han vaknar, högt och tydligt och tala om att det inte är morgon än, sedan låt honom vara :!: . Tänk på att det viktiga inte är att han sover utan att han har möjligheten.

2. Ingen aning - samma där ramsa (med en attityd av självklarhet :!: ) och låt honom vara.

3. Precis! (du svarrade dig själv :!: )

4. Vårt schmea när vi gick över till två sovpass (vid åtta månader) så såg det ut såhär
Vakna och välling 7.30
Sova 10-11.30
Lunch
Sova 14-14.45
gröt
Mellis ca 17.30
Välling och godnatt till 19.30

Det var lång tid mellan sista sovpasset och natten, men hon var så trött på förmiddagen, och piggare på eftermiddagen, så det gick bra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

Tack LO.

Vi har ju hållit på ett tag nu och har haft vissa kortare perioder då ALLT fungerat: ofta ett par dagar efter en schemaändring. Men sen börjar det knasa lite då och då igen. Morgonen känner jag att jag kan stå ut med. Ofta ligger han och snackar mest men blir nästan alltid ledsen innan det är dags för morgon. Vi går just nu på linjen att inte göra någonting så länge han inte är ledsen men det tycks inte ta skruv. :shock:

Jag tycker att det är jobbigt när långa dagsluren strular för den går inte att hämta igen någonstans när man har en 45-minutare på eftermiddagen. Den får man ju inte marginalkvarta på!!! :( En 5-minutare hjälper bara en kort stund.

Egentligen har vi väl inga direkta världsproblem (som vanligt...) men tänkte ändå få lite tips om hur vi kan få det att fungera ÄNNU bättre än det redan gör. Man måste ju passa på att få tips av er fantastiska forumister. :heart: Fast jag antar att man helt enkelt får ge det ännu mer tid och inse, som Tranströmer, att man aldrig blir KLAR. Inuti oss öppnar sig valv efter valv oändligt.

(Men tålamodet är nog inte min bästa vän :lol: )
Senast redigerad av kokos den ons 02 feb 2005, 00:16, redigerad totalt 2 gång.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
kokos

Inlägg av kokos »

Några tips förresten: just nu bor vi på hotell och Adrian verkar inte fundera det minsta på vart han befinner sig. :heart: Vi har gömt spjälsängen bakom en lång mörk gardin vid fönstret (det fungerar superbra som avskärmning!). Där ligger han och snusar så gott (förutom på morgonkvisten då). Själv har jag öronproppar i öronen och hans pappa stänger av sig själv så vi sover gott allihop. Lättväckt som jag är vaknar jag av minsta rörelse eller pip i rummet, öronproppar är kanon!

Det är SÅ skönt att ha sina rutiner när man inte är hemma, säger jag ännu en gång, vi som är ute och reser en hel del. Lite strul här och där kan man verkligen leva med men jag VET ju att allt kan fungera, det är därför jag ställer dessa frågor.
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej Kokos :D

Hur går det för er med schemat?

Vi är i planeringsstadiet för ett nytt schema, och funderar på samma som ni kör ("a lá Mammut" :D )

:D
kokos

Inlägg av kokos »

Hallå!
Det har ordnat sig, kan man säga. Vi kom fram till att det var bästa schemat för hela familjen, så vi har tjurat på och det har gett resultat. Vi har bara justerat nån halvtimme: lagt middagen senare, så här:

7 Vakna + välling
9.15 Fruktstund: mosad banan, rårivet äpple och en liten smörgås
10-11.30 (blir ofta 9.45-11.45) Sova
11.30 (eller när han vaknar) Lunch med puréer
14 Mellanmål (bröstmjölksersättning/välling)
15-15.45 Sova
17.30 Gröt + frukt
18.15 Nattslurk
19 (blir oftast 18.45) Sova

Han har sovit några dagar ända till 7 men oftast vaknar han 6.30. Men det är helt OK tycker jag.
Senast redigerad av kokos den tor 10 feb 2005, 11:42, redigerad totalt 1 gånger.
JH

Inlägg av JH »

Men.... sover han bara en gång på dagen? Eller är jag blind och läser fel? :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Oj då jag missade eftermiddagssömnen, som han sover som en stock, hur kunde jag missa det? Nu har jag korrigerat det. Tack för att du såg det JH om nån vill inspireras av schemat.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"