Vaknar för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
NAN

Vaknar för tidigt

Inlägg av NAN »

Hej!

Kurade vår flicka (nu 7,5 mån) för 1,5 månad sedan. Vi har haft lite trubbel av olika sort under resans gång, först var det insomning på kvällarna med massa skrik som helt plötsligt en dag förbyttes i glatt joller i 30 min och sen somnar hon :-). På dagarna sover hon i vagn genom att vi vagnar henne, ett tag somnade hon själv men sen vart det ramaskri ett tag och ingen sömn alls dagtid. Eftersom vi alla var sjuka (och är fortfarande) här hemma orkade vi inte ta itu med det då, men kanske gör vi det om ett tag.

Vårt problem nu är att hon vaknar för tidigt. Det gjorde hon inte i början, det startade för 3-4 veckor sedan. Schemat ser ut:
7.30 vakna och frukost (amma)
9-9.45 sova (sover bara 30 min)
10.30 lunch (puré + amma)
12-13.30 sova
13.30 välling
15.30 amma
16-16.45 sova (sover bara 30 min)
18-18.30 middag (puré)
19.15 nattslurk (amma)
19.30 sova
Ibland ligger hon och snackar glatt först och sen skriker igång, då ramsar vi ganska direkt. Oftast tar hon ramsar fint, men det varar inte länge. Vi vet inte riktigt, men kanske somnar hon om ca 5 min åt gången för hon är tyst in emellan. Och så kommer det igång igen! Vi ramsar inte varje gång, men när hon låter riktigt trött och hjälpsökande. Idag vaknade hon ex.vis kl. 5.30 och snackade till 6, skrek till och från till 7 och somnade sen om när jag gick upp och duschade (ligger vägg i vägg).

Ja... är det någon som har något tips? Kanske är hon hungrig? Hon är nämligen ingen storätare om dagarna och har haft lite svårt att gå upp i vikt senaste 2 månaderna. Känns inte bra att det är så här så långt in i kuren.

Vänliga hälsningar, NAN.
Mor till flicka född april 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av annawahlgren »

NAN skrev:- - ett tag somnade hon själv men sen vart det ramaskri ett tag och ingen sömn alls dagtid. Eftersom vi alla var sjuka (och är fortfarande) här hemma orkade vi inte ta itu med det - -
:D Det gäller att förstå att sömn, god och vederkvickande, livgivande och hälsobefrämjande sömn, inte är någon påfrestning för lilla barnet. Det är en tillgång.

Så vad lilla barnet gör och inte gör är inte det riktigt intressanta här, utan det är vad du och ni gör. Om du förstår :wink:

Två lurar à 30 min är för lite, som du säkert förstår. Hon är för trött och försvagad. Då äter man heller inte särskilt mycket, för man orkar inte.

Så ta ledningen och en nystart, tycker jag. Läs på och läs på igen :!: Lägg inte ledningen och därmed ansvaret på lilla barnet. Släpp efter på fikandet efter godkännande nickningar och benägen medverkan från den lilla, och besvara betryggande hennes frågor :!: Återta din egen ledande funktion i det hela.

Läs Mammut Marias klistrade tråd om det helt avgöande förhållningssättet, och läs gärna också introduktionen "Vill du kura ditt barn? Läs detta först."

Om tidiga morgnar kan du läsa i "Tips på vägen". Men HUR man ska göra, VAD man ska göra, hjälper väldigt lite om man inte vet med sig att man förstår varför, vet exakt vad man gör och varför, och att det man beslutsamt tänker genomföra ligger i lilla barnets sannskyldiga, långsiktiga intresse :wink: :lol:

Det är det absolut grundläggande.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
NAN

Inlägg av NAN »

Tack för svaret, Anna.

Läste där du tipsade mig om tidiga uppvak, och imorse väntade jag inte tills hon skrek igång sig utan gick in vid första pipet och ramsade. Den tog hon och sov i princip i två timmar till :-)

Vet inte om du läste fel i vårt schema, men hon sover inte endast två ggr à 30 min, hon har ju en 1,5-timmaslur mitt på dagen också. Att hon sover 30 och inte 20 eller 45 är för att det förefaller vara hennes naturliga sömnpass, man kan i princip sätta en klocka efter henne. Så jag tror nog inte att hon är försvagad av sömnbrist, hon har förutsättningar att sova sina 14,5 timmar/dygn.

Vänliga hälsningar, NAN.
Mor till flicka född april 2006
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Aj aj, förlåt :oops: :D Missade alldeles långluren.

Då får hon den sömn hon behöver, förhoppningsvis. 30 min respektive 1 tim finns det faktiskt små älsklngar som envisas med att föredra framför de mer naturliga sömnrytmspassen. Och då får man ju leva efter det :roll:

Fin morgon :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"