Fjärde dagen, dagslurtrassel och sömnbehov?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Svantemamman

Fjärde dagen, dagslurtrassel och sömnbehov?

Inlägg av Svantemamman »

Hej alla!

Vi är inne på fjärde dagen nu med vår lilla kille (nästan 7-månader), och nätterna har börjat fungera!! :D Däremot är dagarna svåra, undrar om schemat är koko på nåt sätt?

07 Frukost (ammar)
8.30 - 9.15 Sova ute i vagnen
10.30 Lunch (mat fr burk + fruktpure)
11.45 - 12.30 Sova (inne)
14.00 Mellis (gröt/fruktpure)
15.00 - 16.30 Sova (inne)
17.00 Middag (gröt)
19.00 Pyjamas, nattslurk, bus
19.30 - 07.00 Natt

Till saken hör att han alltid varit en kortsovare, en halvtimme är hans vanligaste sovtid (33 min faktiskt), 45 min verkar inte alls vara det... Innan kuren har han oftast sovit ett par timmar för lite/dygn. Så har han samlat ihop sömnunderskott och sovit igen en del av det med varierande långa lurar under ett par dagar. Det enda regelbundna på dagarna har varit att han blivit trött efter ca 2 timmar (gäspat efter 1,5 timme på morgonen) och sen succesivt svårare att få att somna ju längre dagen går. Himla svårt att sätta schema efter :?

Frågan är nu - tycker ni att vi ska köra på med schemat veckan ut, han vaknar efter sin halvtimme alla lurarna (utom precis i början av kuren då han tog igen dålig första-natt...)?? Det tar ett tag innan han somnar sina dagslurar också, och protesterar i olika tonarten innan....
/Karin
Mamma till finaste busfröna födda april 06 och jan 08
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Härligt att nätterna börjar fungera. Ni går mot ett nytt och härligare liv :lol: :lol: :lol:

Du verkar osäker på schemat, och det är inte riktigt bra. Att du är osäker, alltså. Schemat bör vara alldeles kolossalt genomtänkt innan man börja kura, så att man verkligen kan hålla fast vid det utan att vingla (=släppa in orosvargar).

Och har man en gång bestämt sig för att genomföra SHN-kuren, gäller det att inte se tillbaka eller åt sidorna. Då finns inga "brukar", då finns bara raka spåret framåt mot målet, oavsett vad som gällde förut :wink: :lol:

Så har du tänkt dig att han ska sova 1,5 tim, så ska du ge honom förutsättningarna för det och inte ifrågasätta det. Och ge det hela tid, och odla, vid sidan av Attityden av självklarhet, ditt enkla, orubbliga tålamod. Rom byggdes inte på en dag. (Men det stod för evigheten :!: )

Schemat bör man alltså inte ändra det minsta när man väl "spikat" det, för lilla barnet måste få en sportslig chans att lära sig vad som gäller och att därmed bli sin egen lilla klocka. Men är du inte nöjd och inser att du inte har tänkt efter tillräckligt före, så ska du ändra, trots allt - och sedan verkligen inte tafsa det minsta på åtminstone två veckor.

Om du kommer fram till det, vill jag tipsa dig om scheman i Lathunden (som du bör läsa noga igen och igen och igen, i sin helhet) och även på mat- och schematråden som finns klistrad, där du kan få tips.

Det enklaste brukar vara att lägga en längre lur betydligt tidigare på dagen än så sent som du har din. 45 + 1,5 + 45 kan alltså vara en god idé.

Det är inte ovanligt att små älsklingar, ovanpå tolv tim natt, slokar redan efter en timme på morgonen, så det ska du inte ta något extra för. Så kan det verkligen vara. Även om man tycker det verkar orimligt.

Träna vagning med tyngd i vagnen (inte barnet) och läs på i Verktygslådan. Med effektiv, mycket kort vagning så som står beskrivet där, kommer du - han - snart över "skarven".

Och glöm vad han "alltid" varit (dvs vad du lärt honom förut...). Nu stundar nya tider :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Tack!
Ja, jo du har helt rätt. Jag grejade jättemycket med schemat innan men körde fast och kände inte att jag hade någon grund för tiderna. Nu kör jag på mitt första alternativ, som var just 45 + 1,5 + 45. Nu kör vi med nya tag och total övertygelse!! Det blir vagning på kortlurarna för att träna in omsomningen och så inget darr på manchetten! (lite lösa poletter som skramlade runt hos föräldrarna bara h :wink: )

En fråga om bekräftelseramsan; ska jag alltid vänta tills det är helt knäpptyst? Han har små sömnljud för sig, liksom hmmm:ar sig till sömns, så när han tystnar så sover han helt och kanske inte hör ramsan?
/Karin
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Karin!

Efter tredje natten behöver du inte ge någon separat bekräftelseramsa, då "bakar in" den i påminnelsen. Det gör inget att han "bökar och gnölar", låt honom vara då. Det är nog hans sätt att komma till ro och somna.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:wink: :lol:
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Hej o tack så mycket för era svar!
Idag tog jag nya tag och gick ut i mycket blött skånskt novemberregn klockan 8.30. Småprotester, småprat mm fram till 9.20 då han protesterade rejält. Efter vagning lugnade han sig och somnade 9.26. Jag väckte 9.45 för att få i alla fall 20 minuters sömn.
Luren 11.45 inne gick bättre fast jobbigare, han protesterade argt till förtvivlat, jag ramsade någon gång och gick sedan in och lade tillrätta 11.58. Hulkar under solfjädern, jag gick ut med vänlig och bestämd ramsa. Grät upp och ner och somnade sedan 12.05.

Jag har läst på som en galning bland alla kloka svar om strulande dagslurar, och förstått att det är Attityd, Tålamod, och Konsekvens som gäller för att få dem att sitta. Känns lite som man får se dagarna som en egen kur, som kräver lite annat användande av verktygen, nu när nätterna funkar bra. Jag försöker verkligen, och blir väl förhoppningsvis bättre på, att lyssna av när han mest är arg över att inte kunna (eller vilja) somna och när det sen övergår i förtvivlan och rop på hjälp...

Hej så länge
/Karin
Svantemamman

Taktik för att förlänga dagslurar inne?

Inlägg av Svantemamman »

Hej igen!
Är nu inne i uppföljningsveckan och gör framsteg med insomningen på dagarna :) , men har problem i andra änden. Middagsluren på 1,5 timme (11.45-13.15) inne vaknas för tidigt, idag efter ca 50 minuter. Då piper han lite först kanske fem minuter, blir arg och snart ledsen och upprörd. Jag har ramsat av och till för att träna in att det går att somna om igen, var det rätt?? Försökte vänta ut den ordinarie sovtiden, men gick in och tog upp honom i ett någorlunda tyst ögonblick strax innan, han blir ju bara svårare att lugna ju längre tiden går... Han hulkade när jag tog upp honom :(

Hur har ni som har kortsovare gjort för att förlänga daglurarna :?:
Ska jag vänta hela tiden ut för att träna in att det är tiden som gäller eller ta upp tidigare med marginalkvart om jag tror att han inte somnar om?!
/Karin
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det viktiga är inte att han sover varje minut han "ska". Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem, och försök mota bort din överkoncentration - den stör honom. Läs gärna om krogätaren i "Tips på vägen" :wink:

Mer förtroende för lilla barnet, alltså - och mer förtroende för dig själv. Hasta till de andra 17 bebisarna :wink:
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Nu gör vi framsteg med dagslurarna! :D Han sover längre och längre och ibland hela luren. Igår natt hade vi ett litet bakslag, han var vaken och protesterade vilt i 1,5 timme, men vi var pålästa och rustade och framhärdade i att alla människor självklart sover som grisar på natten :wink: Och mycket riktigt, inatt sov han heeela natten :D :D

Tack Anna för metoden! Och för engagemanget att hjälpa alla vilsna tröttisar här på forumet :heart:
/Karin
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat Karin :thumbsup: Ytterligare ett bevis på hur viktigt det är att var påläst.

/Elle
Svantemamman

Inlägg av Svantemamman »

Tack Elle! Dina kloka och uppmuntrande svar på alla möjliga frågor här på forumet har jag haft mycket hjälp av :D
/Karin
Elle

Inlägg av Elle »

Vad glad jag blir av dina ord Karin :D Det är så underbart att följa er resa och sticka in med lite coachning när det behövs :wink:

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"