Somnar argt skrikandes varje kväll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
finbom

Somnar argt skrikandes varje kväll

Inlägg av finbom »

Hejsan!

Vi är nu inne på tredje natten och det går inget vidare... Eller det går jättebra. Hon sover från 19:30 till 07:30. Problemet är nattningen.
Hon protesterar, är arg så hon nästan skakar, vrider sig och håller på.
Och när jag sitter utanför och ramsar så funderar jag på vad skillnaden är mot "5-minutersmetoden", jag menar.. Hon somnar skrikandes i bägge fallen.
Jag vill att hon ska vara lugn och somna av sig självt.

Men jag har tydligen inte fattat riktigt hur det fungerar här. Jag har läst hela boken flera gånger, men jag måse som sagt missuppfattat något.
Första natten somnade hon efter 10 minuter, Andra natten tog det 20, och nu tredje så gick en halvtimma... Lite motsatt resultat mot vad jag hoppades.
Och hon är mer arge för varje natt.

Jag vägrar ge upp, har ju varit vaken tre nätter nu och vakat henne.
Jag vill att den sömn hon får ska vara en skön somn, inte en man får av att skrika sig uttmattad...

MVH, Magnus & Linda med lilla Nelly

http://www.finbom.se/nelly
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit. Grattis till att ni påbörjat kuren.

Det vore bra att veta hur gammalt barnet är, men eftersom hon sover 12 timmar natt så gissar jag att hon inte är pytteliten.

Det är stor skillnad mot 5mm. Därför att den gör ingen skillnad på om barnet är argt eller ledset. Den ger inte den sista bekräftelsen på att barnet gjorde rätt som till slut lugnade sig och tystnade.

Du ska inte sitta utanför och ramsa, du ska gå bort från hennes rum med ramsan och sedan göra något annat. Du stör med din närvaro när du sitter där och vaktar henne istället för att vakta bort vargen.
Sedan ska du lyssna och lyssna. Avtar skriket det minsta, alltså går i vågor? Låt henne vara, ingen ramsa. Händer det inget utan det snarare stegras så ramsa x4 eller uppemot x8. Med KRAFT i rösten så att du överrösta och övertygar henne om budskapet. Lugnt, sakligt och kraftfullt. Låter hon lite ilsken kan du vara det tillbaka.

Sedan avvaktar du och lyssnar (någon annan stan än utanför rummet) igen - ännu längre tid än förra gången.
Skriker hon igen? Avtar det? Samma procedur.

När skriket avtar och hon tystnar ger du en försiktig ramsa x1 eller x2 som bekräftar att hon gjorde rätt som lugnade sig.

Det kommer att gå fint. Tänk på att om du stör så kan hon skrika lika mycket för det som om hon var riktigt ledsen.
Tänk på att förmedla rätt känsla. Attityden av självklarhet! Det är självklart att hon ska sova, ingen tvekan.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Somnar argt skrikandes varje kväll

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :wink: :D

:D Läs och begrunda, finbom, och välkommen är du :lol:
finbom skrev:[Jag vill att hon ska vara lugn och somna av sig själv.
Ja, det är dit vi vill komma. Det är dit Sova hela natten-kuren syftar, och det är dit alla når, som genomför kuren så som den ska genomföras. Det är liksom det som är poängen med det hela. Men Rom byggdes inte på en dag; det tog en stund. (Men Rom stod kvar ...)

Varför så bråttom :?: Läs gärna tråden "Vill du kura ditt barn? Läs detta först!"

Varör avlöser ni inte varandra? Tre nätter på raken är onödigt jobbigt och inte enligt instruktionerna, om man säger. Barnet behöver lära sig att den andra av er gör jobbet lika bra, dvs att ni båda vet exakt vad ni gör och varför. I lilla barnets intresse.

Du mailade mig och fick ett långt svar, på temat TÅLAMOD. Din trådrubrik är missvisande. "Varje kväll" finns knappast i början av kuren, som är en process. Gå framåt och läs på under tiden. Även om du har läst boken tre gånger, har du t ex missat en så enkel sak som att man går bort från dörren och inte hänger kvar, och att man alltid avslutar med bekräftelse, som man lämpligen från och med just tredje kvälllen / natten drar ihop med påminnelsen, under vilken barnet ju tystnar. Dvs man har under andra natten fått den underbara känslan av att man bedriver en dialog - kommunikation. Eller hur :?: Man får inte ge sig med mindre.

Otålighet har ingenting i barnavård att göra :!:

Förlåt att jag grälar en smula, men som sagt, jag svarade dig långt.

Hon ska inte alls somna skrikande. Hur kan du tillåta det :?: Din / er betryggande bekräftelse ska ha sista ordet och följa med henne skönt i sömnen. Läs Lathunden.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"