nu ska här sovas!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

nu ska här sovas!

Inlägg av fjällström »

Hej alla!
Har nu påbörjat en sju dundrandes sova hela natten-kur :!:
Nattningen gick över förväntan :) Lade lilla ungen tillrätta, ramsade mig ifrån sängen, varpå några missnöjesgnöl kom. Fick gå tillbaka en enda gång och upprepa proceduren :D Vår strid kommer väl inatt när lillan bestämmer sig för att hon ska äta (vilket hon gjort de senaste veckorna-mitt i natten :oops: ). Men nu är jag så laddad (fast jag inte sovit en natt på tre månader) :!: Det måste bli ett slut på dessa hemska nätter och dagslurar :!:
Meddelar imorgon vem som vann nattens strider :evil:
Här ska banne mig sovas i fortsättningen :!:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Lycka till :!:

Spännande att höra i morgon hur det gått :D

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

rapport natt 1

Inlägg av fjällström »

:D Ett enda uppvak under natten, varpå jag lade tillrätta och ramsade + bekräftade - ungen somnade om :!: En minut innan väckarklockan ringde vaknade en glad liten tjej efter en underbar natts sömn :!:

En liten fundering :roll:
Ska jag genomföra kuren helt innan jag börjar ramsa på dagen också :?: Det är tänkt att lillan ska sova inne i sin säng på dagen eftersom hon vaknar av varje traktor (bor på landet, bredvid en bondgård :? ) som passerar när hon sover ute i vagnen.
Efter förra kuren gick det några veckor innan jag började ramsa även på dagarna och det fungerade bra. Är rädd att jag ska förstöra nåt om jag ramsar innan det hela är "befäst".
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

andra kvällen

Inlägg av fjällström »

Ikväll var det några fler protester än kvällen innan... Lillan sov dock bara 20 minuter idag och gick ej att söva om :( Hon har hela eftermiddagen varit grinig och klängig, men vi har hållt tiderna ändå :wink:
Kvällen gick bra åndå, men hon protesterade vilt på varje bekräftelse, men mamma fick till slut sista ordet :roll: Känns så bra att äntligen vara på väg att ge sin lilla älskling 12-timmars natt igen :sleep: Och skönt för mamman och pappan också förstås :!:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra jobbat, fjällsröm =D>

Så roligt att läsa när det går bra, och attityden är den rätta, som ju är A och O för att fixa det här!

Hoppas ni får en bra dag :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
fjällström
Kontakt:

andra natten, andra dagen

Inlägg av fjällström »

Andra natten sov vi :!: 12 timmar, med ett uppvak som hon fixade själv och sen vaknade hon 45 minuter tidigare än planerat, men med ett tillrättaläggande och en ramsa somnade hon om och väcktes på utsatt tid :wink: Hon har varit en glad unge idag :D Roligt att man börjar få tillbaka sin "gamla" glada Sara :!:

Tredje nattningen blev det dock bakslag :cry: 30 minuter tog det innan hon somnade... Hon var arg och förtvivlad om vart annat, och protesterade vilt på varje bekräftelse :evil: Men mamma fick tillslut sista ordet :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ja, lite gropar måste det få vara på stigen :wink: Annars kan ni ju glömma bort att ni kurar :D

Kram Mia
edijay

hur gick det sedan?

Inlägg av edijay »

hej Fjällström!- Hur gick det sedan, eller hur går det nu för er? *nyfiken*
/edijay
fjällström
Kontakt:

alla ods emot oss

Inlägg av fjällström »

Hej igen!
Det gick inget vidare för oss med kuren.. Sara åkte på en rejäl magsjuka (trodde vi) och blev inlagd på sjukhus i fyra dygn med dropp, vätkeersättning varje kvart nattetid, sjukhuspersonal springandes in och ut ur hennes rum. Prover som skulle tas när den lilla somnat för natten osv :cry: Sen visade det sig att Sara fått ett virus i magen (ej magsjuka) som gav med sig efter ca en vecka. Men detta inträffade ju under vår uppföljningsvecka :!: Sara var så trött och slut att hon inte orkade sitta upp själv och var sovandes största delen av dygnet. Så man kan väl säga att kuren avtog där :? De flesta prover togs på kvällen och innebar att tre vuxna fick våldhålla henne när en fjärde person tog prover/satte droppnål. Detta misshandel pågick i 30-60 minuter :!: Efter en sån behandling var Sara så panikslagen att man inte kunde lägga ifrån sig henne :(

Men nu måste vi ta tag i det här på nytt :!:

Några funderingar:
:?: Sara har jättejobbigt i munnen :!: Sju tänder på väg :cry: Hon gnager på allt både natt och dag. Hur gör man då om man kurar... Kan man gå in och ge henne alvedon mitt i natten?

:?: Sara är ju "kurad" en massa gånger efter alla öroninflammationer och andra åkommor då vi inte kunnat hålla fast vid "regler och rutiner". Finns det ändå hopp om att vi ska kunna kura och få våra efterlängtade nätter tillbaka, eller har vi missbrukat ramsan och verktygen så att de tappat sin trovärdighet i hennes ögon/öron?

:?: När Sara blev inlagd på sjukhus missade vi hennes öronoperation. Är det dumt att kura innan operationen? Hon blir bara på sjukhuset över dagen och barnen brukar vara som vanligt igen till kvällen.

Tacksam för handfasta tips och råd :!:
Sara 0507 och Elin 0702
edijay

Tråkigt!

Inlägg av edijay »

Nejmen så jobbigt för er alla :( Jag har tyvärr inga handfasta tips som du efterlyste, men styrketankar skickar jag er! Jag kan dock säga att när vi nu kurade denna andra gång, hade vi helt klart nytta av den tidigar "misslycakde" gången... I min erfarenhet så är alltså det inte förlorat det jobb man gjort, så kanske kan man lika gärna börja- för även om man inte har något planerat, som ni har, så hade något annat kunna dyka upp och störa lika gärna...OK. verkligen INTE handfast :oops: men ändå...
kram
/edijay
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "