Hjälp med dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Wisteria
Kontakt:

Hjälp med dagslurar

Inlägg av Wisteria »

För ca 2 veckor sedan började vi vänja vår son (8,5 månad) vid att sova dagslurarna inomhus i spjälsängen, han har alltid sovit utomhus i vagnen tidigare. Problemet är att vi inte göra några som helst framsteg. Han skriker hysteriskt så fort vi går in i hans rum och ramsan tar inte över huvud taget. Oftast tar det minst en kvart, ofta 20 minuter innan han slutar skrika och somnar av utmattning. Det enda som hjälper är att buffa, men så fort han har blivit tyst vill man ju sluta buffa, och då börjar han bara skrika igen. Vill ju inte ta ett stort steg tillbaka och i princip behöva buffa honom till sömns, han vet ju egentligen hur det här funkar.
Kvällarna och nätterna fungerar hur bra som helst, där har det i princip inte varit några problem sedan uppföljningsveckan.
Någon som kan hjälpa? Vi har kört med tre dagslurar fram till nu, men det börjar kanske vara lite mycket? Problemet är att det inte riktigt går att få honom att sova längre än ca 45 minuter i stöten under dagtid, så det är lite svårt att lägga in två lite längre lurar istället för tre kortare.

Hjälp hjälp hjälp! något fel gör vi ju, men jag kan inte komma på vad bara.
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej!

Vi hade samma problem - vid samma tidpunkt... Någon lösning har jag inte - jag buffade helt enkelt tills hon en vacker dag somnade själv och sedan fortsatte med det - utan gnäll och skrik :idea: :!:

MEN :idea: Jag tror absolut det är dags för 2 lurar :!: Jag harvade också på med 3 lurar fram till 8½ månad, eftersom dottern sov så dåligt på nätterna innan vi kurade vid den åldern. Efter kuren var det fullständigt omöjligt att få henne att sova mer än 45 min och att öht somna den sista luren. Det nya schemat med två lurar togs emot med STOR tacksamhet :D - också av mamma. Så var inte rädd :thumbsup: !

Vi körde först 1½ + 1½ h, sen blev det 45 min + 2 h när hon började orka vara vaken längre på morgnarna.

Och nu, vid snart 12 mån... så sitter jag här igen med samma problem som för 4 månader sen och vågar inte gå ner till EN lur... :oops: :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Antonias mamma :wink: :D

Har han bekymmer med dagslurarna men inte på natten skulle jag nog ta det som att han vill sova ute, som han är van vid, och blir förvirrad och tror att det kanske plötsligt är natt (igen) när han läggs inne.

Du kan skaffa en större vagn (finns begagnade rynliga på nätet) och sela honom lätt i den, eller också ha tålamod och lägga honom inne men då väldigt tydligt markera skillnaden mellan natt och dag. Vanliga kläder, lätt filt, öppet fönster, ramsa på väg ut - x4, småhurtig och glad - och sedan låta honom vara i fred, med andra ljud i huset. Din oro är den värsta boven :roll:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Wisteria
Kontakt:

Inlägg av Wisteria »

Tack till både Antonias mamma och till Anna!

Vi vill verkligen lära honom att sova inomhus, eftersom vi bor uppe i norrbotten och hips vips är det fyrtio minusgrader en dag, och då är vi ju helt plötsligt tvungna att ha honom inomhus.

Ska snickra på ett nytt schema med två dagslurar och se om det börjar funka bättre då.

Återigen, tack för era svar!
Lua

Inlägg av Lua »

Men herreminje, Wisteria :!: Du bor ju i Älvsbyn! Det gör ju jag med! Om du vill får du gärna skicka ett pm om vem du är och så. Vill du inte så har jag all förståelse för det också!

Kram Anneli. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"