Samsova med farmor?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kajsa_rob

Samsova med farmor?

Inlägg av kajsa_rob »

Min dotter e numera 10 månader och vi har använt oss av verktygen sen hon var 3 månader och minikurade henne vid 9 månader då 8månaders ångesten hade fått övertaget helt. Numera sover hon toppen igen.

Hon somnar själv i sin säng men ibland blir hon upprörd och vi måste ramsa flera gånger men hon har alltid somnat inom 30 min (glad/pratar/upprörd om vartannat hi hi hi). På natten kan hon vakna max 2 gånger men ramsa + ev. lägga henne ner brukar fungera utan större problem.

Dock har hennes farmor mycket svårt att förstå vad vi håller på med och hon anser att barn mår bäst av att sova i samma säng hos sina föräldrar samt bäras till sömns i famnen.

Farmor och farfar har haft dottern en hel natt tidigare och det hela slutade med att hon bars till sömns samt sov i farmors säng (fick jag reda på när vi kom hem). Nu ska farmor och farfar passa igen om några veckor och jag börjar oroa mig för om det funkar att de gör så eller om det kommer att förvirra dottern till max.

Vad tror ni? :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej kajsa_rob!

Välkommen till Forumet :D Jag tycker det är dåligt av farmor och farfar att inte respektera ert sätt att uppfostra dottern. Om du är orolig och fundersam så prata ihop dig med din sambo/man och så tar ni ett snack med dem. Jag hade själv en diskussion när mina svärföräldrar skulle passa Olle första gången över natten. Jag sade: så här gör vi, det är Olle van vid och det fungerar kanon. Visst, de kanske inte la honom på minuten och tog upp honom ngt tidigare men överlag följde de vad jag sagt. De var så nöjda dagen efter och lite ställda över hur "lätt" det var att vara barnvakt till honom.

Orkar du inte ta diskussionen just nu så lovar jag dig att dottern inte kommer ta "någon större skada". Se det som en gång är ingen gång och natten efter är det ju som vanligt igen. Men om ni kommer be farmor och farfar om barnvkat fler gånger kan jag varmt rekommendera att prata med dem så slipper du oroa dig varje gång.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kajsa_rob

Inlägg av kajsa_rob »

Tack för svaret (och välkomnandet). Jo visst håller jag med dig om att vi måste ha SNACKET och det har jag försökt men kanske inte ordentligt... :oops:

Men grejen är att jag ju inser att farmor ALDRIG kommer ha attityden utan kommer att fråga dottern om ramsan duger och då duger den ju självklart inte. Svårt att säga till farmor att så här ska du göra fast hon skriker då jag inte är där och inte vet hur mycket hon faktiskt skriker... Ja ja, mycket funderingar. Jag får tänka igenom det lite mera och lägga upp en plan för SNACKET. :wink:

Ingen annan här inne som har liknande problem? Hur gör ni när barnen sover borta utan er?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej och välkommen :D

Jodå, jag har samma "problem" med min mamma och barnen - men jag ser det inte som nåt problem :wink:
De VET att när de är där, så sover de i samma säng, de äter inte välling, de har lampan tänd osv, precis tvärtemot hur vi gör det hemma, men de sover där, och de mår gott!
Och jag slipper vara med och lägga mig i, och det har aldrig varit några problem när de kommer hem, här har vi våra MYCKET inarbetade rutiner, och de skulle förmodligen få SLAG om jag ville ha dem med mig i sängen på natten, eller ha lampan tändåt dem, eller föreslå GRÖT istället för välling :roll:
Mina barn har sovit borta första gången runt 10-12 månader, och jag har bestämt mig för att när de är hos mormor eller farmor, då får de "styra och ställa", huvudsaken är att de mår bra!
När de är hos farmor, gör hon i princip som vi gör här hemma (nåja, lite modifierat blir det kanske) för att hon VILL det, och det funkar också hur bra som helst!
Kanske har det att göra med att min mamma är betydligt äldre, samt har haft väldigt många egna barn, min svärmor är nästan 20 år yngre och mer "modern" och har "bara" haft två barn...
Nåväl, JAG tror inte att det gör speciellt mycket om du låter farmor göra som hon känner är bäst, så länge tösen mår bra, och hela världen inte är upp och ner när hon kommer hem :!:

/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kajsa_rob

Inlägg av kajsa_rob »

Hej Mia och tack för svaret!!
Precis som du resonerar så resonerar min man oxå och även jag börjar luta mer och mer åt det hållet. Jag känner liksom att jag inte kan bestämma hur mina svärföräldrar ska göra eftersom jag inte har en aning om hur situationen är hos dem och hur dottern reagerar där i vissa situationer.

Precis som hos er har vi våra fasta rutiner och dottern har inte sovit i vår säng eller blivit buren till sömns sen hon var 3 veckor. Hon vill inte! Fattar inte hur farmor lyckas!!! Men men det är mycket jag inte förstår ang. hur det fungerar när dottern är hon mina svärföräldrar :roll: men enl. dem funkar allt toppen!! :lol: Ska börja slappna av och inse att dottern har det bra hos dem.

Tack igen för svaret! Skönt att höra att dina barn klarar detta utmärkt!!! :D
Spyro
Kontakt:

Inlägg av Spyro »

Hej! Jag kan bara säga: Samma här. Eller, jag vet ju inte om farmor samsover med min son, men jag misstänker det starkt... :lol: För mig gör det inget om hon vill göra det. Sonen sover oavsett, så länge ingen stör honom. Dvs så länge ingen plockar upp honom och börjar dansa mitt i natten, exempelvis. För annat vaknar han inte av! :lol:
* Ny adress! http://www.stilla-sinne.biz
* Mamma till :heart: "Skalman" :heart: född 21/12-05.
* Forumet är alltid Hem, även om jag är här rätt så sällan nuförtiden. :-)
kajsa_rob

LUGNARE

Inlägg av kajsa_rob »

Hej hej Spyro! :lol: Dans mitt i natten hade kanske min dotter tyckt var roligt - hon e en riktig partypingla! :lol:

Jo jag har tänkt en del sen jag skrev och jag måste ju inse att barnet mitt faktiskt e en smart unge! Hon förstår ju att det är annorlunda hos farmor och farfar och det där fungerar på ett annat sätt betyder ju inte att hon sen vill rubba på alla rutiner hemma, eller hur?! Och förresten vill hon det så får hon minsann sig en pangramsa och sen förstår hon nog att vi kör samma race som vanligt. :lol:

Jag tänker prata med min man så att vi tillsammans berättar för farmor och farfar en gång för alla hur vi gör hemma. Sen säger vi nog att de kan göra på det viset om de märker att det fungerar bra. Fungerar det inte så får de göra precis som de vill. Sover hon sämre så är det ju inte hela världen för henne eftersom det bara gäller en natt (och jag ska sova på hotell så jag behöver ju inte bry mig :wink: ).

Tack för era svar allesammans!
pia-lotta

Inlägg av pia-lotta »

Jag måste bara berätta om när min äldsta skulle sova över hos farmor :D
Dottern hade sovit över flera gånger förut, farmor hade följt våra instruktioner och allt hade fungerat utmärkt.

Denna gång stod resesängen brevid hennes säng och det var väl inte riktigt mörkt i rummet. Mitt i natten vaknar dottern, ställer sig upp och ser farmor! Hur kul som helst tyckte hon som då ville upp. Inte lika kul tyckte farmor som försökte få henne att somna om brevid sig, vilket inte fungerade, la ner henne i sängen igen med en docka brevid sig (!), vilket såklart inte heller fungerade. Trött efter 1-2 timmar la hon ner dottern, ramsade och gick ut och la sig på soffan :D Dottern somnade om :D

Vad jag vill säga är: Låt farmor och farfar göra som dom vill om det fungerar för dem. Fungerar det inte eller ni får jobbigt när barnet kommer hem igen - prata med dem, berätta hur ni gör och låt dem ta del av tipsen!
Dotter f?dd 031101, Barnaboksbarn fr?n 2 m?n
Dotter f?dd 051225, Barnaboksbarn fr?n start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"