NorrlandsTokar!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Fjällfolket

NorrlandsTokar!

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Det härjar ju en och annan "träfftråd" här på kackel, men de är mest för "sörlänningar" :wink: :D

Jag kände att det var dags för en egen för oss Norrlänningar :!:

Då vi p.g.a avstånden här inte kan ses så ofta är tråden fri för allehanda ämnen som kan beröra alla oss som lever i Moder Naturs allra vackraste famn....

Med Norrskensskimrande hälsningar :heart:
/Fjällmor
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:lol:

Ja jag måste väl höra till kategorin NorrlandsTokar, även om Östersund ligger precis mitt i landet. :D

Är inflyttad norrlänning, är född och uppvuxen i Småland, mina föräldrar och yngsta syster bor numer i Skåne, så jag har långt "hem" Ja hem är fortfarande hos mamma och pappa :wink: :wink:

Flyttade till Östersund 1997, så det är snart 10-års jubileum för mig. Jag trivs bra, även om jag fortfarande tycker att det är så lååångt till allt.

Bäst är vårvintern, oslagbart och icke-existerande i södra Sverige :lol:

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Myra

Inlägg av Myra »

Hej! Bor i Luleå så jag bor inte direkt så nära naturen som du Fjällmor men jag gillar verkligen de olika årstiderna som vi har här uppe. Håller med dig Linda om vårvintern. Att vara ute på isen en vårvinter dag med strålande sol och gnistrande snö det är oslagbart.

Måste ju bara få kackla lite om att IKEA ska öppna i Haparanda den 15 november! Fattar ni? Helt overkligt och så himla kul. En så liten ort men med ett enormt upptagningsområde. Norge, Finland, Ryssland och Sverige. Ska faktiskt försöka göra ett besök där i slutet av november när vi är på hemväg från Rovaniemi (Finland) där vi ska hälsa på Tomten!

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Halloj! :D

Åh - ja vårvintern... [-o< :heart: Upp me hela familjen på skotern och ut på pimpeltur i solskenet. Alla barna i byn ser ut som pepparkakor i ansiktet 8) :lol: heeela våren :wink:

Jo, jag läste om Ikea :!: Helt fantastiskt :lol:
Vi har närmsta Ikea i Sundsvall :roll: tur det finns internet...

Vi bor i Södra Lapplandsfjällen, paradiset på jorden!

/Fjällmor
Lua

Inlägg av Lua »

Tjihooooo! \:D/ Vilket initiativ av Fjällmor! Jag bor i Älvsbyn och jobbar i Luleå. Det är klart att det blir både pimpelfiske och IKEA i Happis. Återkommer när jag har mer tid!

Kram Lua. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Räknar mig också med stolthet som Norrlänning. Även om Gastsjön ligger i väldigt mycket södra Norrland.

Folk undrade ju väldans när jag flyttade hit hur jag skulle stå ut med den lååånga heeeemska vintern. Jag insåg mycket snart att om jag skulle flytta härifrån, till sydligare breddgrader, var det just vintern, den rena snön, den doftande snön, den klara himlen - stjärnhimlen och norrskenen - den ljusa dagen, trots mörkret (alla norrlänningar vet vad jag menar) var det jag skulle sakna mest och ha svårast att leva utan.

Till vårvintern ska vi ha ett Gastsjö Camp, tycker jag :!: Vad sägs om det :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
kokos

Inlägg av kokos »

Hallåj! Jag är också en norrlänning. Bor i Härnösand. Uppväxt i Härjedalen. Var på drift i Stockholm under ett antal år tills vi flyttade norrut igen för ett år sedan. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

annawahlgren skrev: Folk undrade ju väldans när jag flyttade hit hur jag skulle stå ut med den lååånga heeeemska vintern. Jag insåg mycket snart att om jag skulle flytta härifrån, till sydligare breddgrader, var det just vintern, den rena snön, den doftande snön, den klara himlen - stjärnhimlen och norrskenen - den ljusa dagen, trots mörkret (alla norrlänningar vet vad jag menar) var det jag skulle sakna mest och ha svårast att leva utan.
JO! :lol:
Den frågan får jag ofta - hur står du UUUUUT?!? :roll:
Samtalet fortsätter...
-och hur har ni det i södern...?
-mörkt, slaskigt, regnigt...Suck! NÄR kommer snön så det blir ljust!?

#-o

-no comments 8)

/Fjällmor
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla goa norrlänningar :D
Jag bor mittemellan LindaVega och kokos, tre mil från Sveriges mittpunkt, i lilla byn Alby med 350 invånare :!:

Visst gillar jag också snön och ljuset den för med sig, men ärligt talat tycker jag vi har väl lång vinter häruppe, och våren hinner vi liksom aldrig med - först är det vinter, sen blir det sommar - bara sådär :D

Det är ju synd att avstånden är så otroligt långa här, blir svårt att bestämma oss för att bara ses i parken, som stockholmare och göteborgare kan :wink:
Uh, vad avis jag känner mig :oops:

Det är tur vi kan umgås såhär :D
Ha de gott :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Jag är "sommaruppvuxen" i Mordviken (bräcke), Jämtland. Mina föräldrar har en sommarstuga där. Tyvärr blir det inte så ofta jag åker dit nu som "vuxen", men vi var där i somras i alla fall. Väsldigt varmt och knottigt var det just då, inte så lätt med en liten 4 månadersbebis. Hon gillade inte att bli knottbiten...
Jag har i alla fall ett väldigt speciellt förhållande till Jämtland, fast jag egentligen är smålänning.
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Puffis: Har varit på konferens flera gånger i Mordviken på Björknäsgården.
Var i Småland bor du? Är ju också smålänning, kommer från Anderstorp (7 mil söder om Jönköping)

Miar70, håller definitivt med om avstånden. Kommer aldrig att vänja mig. 18 mil till närmsta stad ( Sundsvall) är ju inte klokt :? Tur att Östersund är så trevligt i sig :wink:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

LindaVega:
Jag är från Västervik, det känns ju mera som Östergötland än småland, i alla fall om man lyssnar på dialekten :lol:
(Nu vet förmodligen alla som har nån koppling till Bräcke vem jag är :wink: :lol: eller åtinstone min mamma -det är ganska litet ställe om man säger så... :lol: )
Förresten ligger ju Björknäsgården i Åhn, eller är det Gimmån? Det är ju flera hundra meter från Mordviken :lol:

Jag har förresten varit på ridläger med Ånges ridskola (92 -93tror jag?) ute i bushen nån stans. Det var utedass och bad i en gulbrun bäck som gällde...

Min morbror och moster bor kvar i Mordviken, min momma gjorde också det tills hon dog för ett par år sedan. Nu vet ni :lol:
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Puffis skrev: Jag har förresten varit på ridläger med Ånges ridskola (92 -93tror jag?) ute i bushen nån stans. Det var utedass och bad i en gulbrun bäck som gällde...
AH! Björsjöbodarna :!: Där har jag också varit på ridläger, fast betydligt tidigare, -80-81 :!: Det hålls fortfarande läger där, med utedass och bäckbad :D
Jag bor bara två-tre mil därifrån!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Mindy

Inlägg av Mindy »

Sent om sider får väl jag också annonsera mig i den här tråden. :wink: 8) Vi bor i Umeå som ju passerat 110 000 invånare nuförtiden men som bara verkar ha EN :shock: familj i AW-sekten....? :wink: Fjällmor är nog närmast. :?
Har gett upp hoppet om en sommarträff i parken i alla fall. :( Tur att det här forumet finns säger jag bara. :D

Själv gillar jag fina höstdagar allra bäst! :D Vintern är alldeles för lång, även om den också har sina fördelar. Som hästmänniska tycker jag alltid att det är "nånting" som stör vintertid: Antingen snöar det småspik, är så "varmt" så att det klibbar under hovarna så att man inte kan rida och måste trava hela tiden när man kör :roll: , här i Umeå BLÅSER det mycket också, eller så är det 25 grader kallt. :roll: :lol: Få är de där dagarna när allt är så lagom och underbart :!:

:D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Myra

Inlägg av Myra »

Hej och suck....Vad är det här? :evil: Det regnar o regnar o regnar! Först fick vi ju 1/2 meter snö och julstämningen infann sig och det var så där mysigt. Massor med aktiviteter att göra ute, ta sparken till dagis, bygga snögrottor osv. Men nu är nästan all snö borta. Det har REGNAT i flera dagar. Inte som det ska vara, det håller på att hända något med klimatet.....

Blir nog tvungen att flytta längre in eller högre upp i landet om det här ska fortsätta för jag vill ha vinter men samtidigt klarar jag nog inte av att inte bo nära havet.....

/Myra
Mamma till Joel född 0205 och Johanna född 0509
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"