om dagslurar under kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mammajenny

om dagslurar under kuren

Inlägg av mammajenny »

Hej,
vill bara kolla så jag uppfattat rätt om dagslurarna. Vi ska börja kura imorgon kväll så sonens första dagslur blir alltså söndag fm, 1,5h. Redan nu brukar han ofta vakna tidigare, efter 45 el 60 min, och inte vara "färdigsoven" utan gråtig och vaknat-på-fel-sida. Jag får honom för det mesta att somna om med min handpåläggning och efter full tid är han go och gla :D

Men söndag då? Om han vaknar efter säg 45 min, det är ju inte i närheten av ngn marginalkvart. Ska jag gå in och ge besked/tillrättalägga såhär i början eller enbart köra ramsan? Samma princip som natten, så fort så möjligt och så ofta/länge det behövs?

Och om han antingen tar tid på sig att somna alt. vaknar alldeles för tidigt och inte somnar om blir ju resultatet att han sovit för lite och riskerar att bli trött innan det är dags för em-luren enl schemat. Men då tar jag till alla knep för att hålla honom vaken fram till utsatt klockslag, eller hur? Jag vet ju att barnen inte behöver sova hela den utsatta tiden om de väljer att vara vakna och sura istället :) och detta gäller väl också redan under kuren?

Jag läser o laddar för fullt - imorgon kväll kör vi!!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej igen,
vill bara kolla igen om ngn kan ge mig lite tips här, det är snart söndag förmiddag och jag är inte helt säker på ovanstående..?
BB-barn från start!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du tänker helt rätt! Ingrip "som på natten" och håll tiderna. Du får trixa så att han håller sej vaken till nästa pass. Själv har du såklart attityden att han sussat sååååå gott hela sömnpasset :P !
Stockholmsmor

Inlägg av Stockholmsmor »

Hej Mamma Jenny.
Jag har bara kurat i 4 nätter så jag är ingen expert på detta.
Men om du inte lyckas få honom att somna om så klarar han säkerligen att vara vaken till lunchpasset. Fast det kanske blir lite mer krävande förstås. På vår andra kurdag somnade inte vår tjej på första sovpasset (45 min), men för att inte störa schemat så tog jag upp henne och det fungerade över förväntan. Vid 11 åt hon och blev då så trött att hon nickade till i 5 min, fick lite nya krafter och orkade sedan vara vaken som vanligt till nästa sovpass. Hon var trött sen på kvällen, men det gick bra det också. Bli inte stressad över att han kanske inte somnar om (blir bara jobbigt för er båda), utan ta det för vad det är: Jaha, lyckades du inte somna (om)? Men vad kul att du är vaken nu!! Och använd marginalkvarterna.
FLICKA 28 JULI?2004
SHN 050126
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

liten rapport...

luren skulle vara 1,5 h, 1030-12. La honom i säng 1025, solfjäder rätt länge, ca 5 min för han snodde runt o vevade. Ut m ramsa. Lite protester men de avtog snabbt. Sen var han lugn, jollrade, "pratade" och gjorde ljud och pillade lite men var tyst emellanåt. Gav några bekräftelseramsor när han varit tyst ett tag och jag trodde han skulle sova men han fortsatte med sitt, fortsatt lugn så jag lät honom vara. Efter en timme blev det eskalerande klagan och en påminnelseramsa som efter ngn minut kunde följas av bekr.ramsa och tystnad. Somnade alltså 1130. Lät honom sova till 1215, la alltså till en marginalkvart så det blev ändå 45 min, helt ok!
BB-barn från start!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"