Massa frågor, nybörjare

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nybee

Hjälp !!!!!

Inlägg av Nybee »

Snälla någon hjälp mig, det känns som om detta är på väg att spåra ur. Jag känner mig som den sämsta mamman, hjärtlös :cry: .
Morgonen och nu vissa daglurar är helt hopplösa. Jag ramsar och gör allt enligt boken men hon går alltid upp i varv, börjar gråta och nästan skaka. Jag går då in buffar några gånger avslutar med en tryck över ryggen och ramsar ut. Kaos...ingen respons what so ever. Solfjäder funkar inte alls på henne. Hon bara gråter och gråter tills hon ger upp, känns det som, och somnar. Såklart undertiden ramsar jag varannan minut då och ramsar en bekräftelse ramsa oxå när hon slocknar. Men det känns som att hon lyssnar inte alls på ramsan utan skriker sig till sömns. Hon verkar hata denna ramsa och vill överösta den så fort hon hör den. :( . Går jag in och försöker lugna ner henne blir det bara värre när jag går därifrån.
Snälla någon lite hjäpt och stöd tack. Vad gör jag för fel.
PS Min man hatar detta och tycker att jag är så dum som utsätter henne för detta elende :( DS
mamma till en liten bestämd Esmeralda
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nybee :D

Gällande ramsan klistrar jag in ett utmärkt svar från SusanD där hon svarar Bitte. Frågan gällde nattliga uppvaknanden men själva "tänket" kring ramsan är detsamma även till kvällen :D
SusanD skrev:Då ger jag mig in i leken och ska försöka reda ut det här med ramsningen :)

Vad jag förstår av det du skriver har lilla dottern sovit gott länge och det är på senaste tiden de här nattliga skriken börjat. Om det är 8 mån ångesten som spöker, vilket jag tror, så gäller det för dig att stå stark och leda dottern rätt, ingen tvekan utan styr skutan rätt fram hela tiden med målet för ögonen - att hon ska sova gott hela natten.

När hon vaknar misstänker jag att du kan höra om det bara är ett skrik som hon fixar själv, då hon kanske inte ens är helt vaken eller om det är skrik där du måste ingripa. När det är ingrips-skrik så ramsar du omgående x 4 där sista versen är bekräftelsen, du går ner lite i tonläge och drar ut på orden. Avvakta och låt dottern få smäla informationen, det ska inte bli en kamp mellan skrikande dotter och tok-ramsande mamma där ingen lyssnar på den andra :) . Tro mig det är inte svårt alls att hamna i det träsket :oops: .

Fortsätter hon skrika så servera en ny ramsa x 4 där den sista versen är bekräftelsen, avvaktas. Så här får du hålla på ett tag de första nätterna, saken är den att dottern måste förstå och våga lite på dig att du verkligen vaktar hela natten lång.

Hör du att hon börjar snyfta lite, dra andan och pausa lite innan hon sätter igång igen med sitt skrik så ha lite is i magen och vänta innan du, om det behövs, serverar en ny ramsa x 4 där den sista versen är bekräftelsen.

Hoppas nu att jag lyckats reda ut ditt rams-bekymmer om inte får du hojta till så förklarar jag igen och igen och igen och igen.... :wink: :)

Kram på dig.

Susan
:arrow: I nuläget ger du din dotter dubbla budskap. Ramsan (sagd med hög och betryggande röst) förmedlar "du kan sova lugnt och gott nu lilla vän, jag lovar att ditt rum är fritt från vargar för mamma/pappa har bössan laddad här utanför". Då du sen upprepade gånger går in och solfjädrar/buffar "sviker" du ditt ditt löfte för du lovade ju att det verkligen var helt ok att sova lugnt.

:D Nancy
Nybee

Inlägg av Nybee »

Tack för en bra förklaring angående ramsan o vad jag gör för fel :oops: :) . Dock en fråga vad gör jag åt gråtande och hennes utbrott :?:

Om hon gråter ska jag inte gå in utan ramsa utanför eller :?: :-k Är det inte då att hon somnar ledsen till slut?

Och om jag ska ramsa när hon gråter ska jag "pausa" eller ramsa varannan minut till hon lugnar ner sig?
Nybee

Inlägg av Nybee »

PS Vill tillägga att när Esmeralda går upp i varv och börjar gråta så gråter hon så där hjärtskärande och är jätte ledsen. Hon är alltså inte bara arg. DS
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Och alla, stora som små, har rätt att bli ledsna när de inte riktigt förstår vad det är som gäller.

Du måste öva in ramsan ordentligt så att din ton inte påverkas av dotterns sinnestämning. Ramsan ska anpassas till dotterns sinnesstämning men inte påverkas av den :!: Förstår du vad jag menar :?:
Om hon är ledsen ska ramsan vara snäll, trygg och lugnande. Den ska inte vara tröstande med ett tonfall av åh lilla gumman vad eländigt det är och vad synd det är om dig.
Om hon är arg ska ramsan vara bestämd (mycket magstöd), trygg och punktsättande. Den ska inte vara med tonfall av snälla sooooov nu för annars tänker jag som mamma bryta ihop här på tröskeln :) .

Är det begripligt det jag försöker förklara :?: Vad jag vill komma fram till är att det är du som ska ta ledningen inte lilla barnet, det är henne du ska leda.

När hon börjar gråta går du INTE in, avvakta först, kanske är det en situation som hon kan reda ut själv och ändå somna glad eller så är det ett skrik som hon inte reder ut själv och då ramsar du utanför dörren till hennes rum. Ramsningen ska du tänka som en dialog med lilla barnet, du ramsar och därefter avvaktar du hennes reaktion, var inte för snabb med nästa ramsomgång för lilla barnet måste få reagera och smälta saker och ting.

Snart får du kläm på det men först måste du jaga bort hela vargflocken (och pappan :wink: ) så att du får lite lugn inombords och kan hantera situationen på ett bra sätt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nybee

Tack

Inlägg av Nybee »

Tack SusanD. Jätte bra stöd. Nu vet jag vad jag ska göra. Och när jag vet, då kan jag leda henne rätt också \:D/ .
Jag kommer nog fortare att jaga bort hela vargflocken än en jätte jobbig pappa som inte alls förstår sig på denna metod. Men det bryr inte jag mig om för att den funkar för mig och lillan. Tycker jag i alla fall. :lol:
Tack, få se hur det går morgonen som kommer. Det konstiga tycker jag att hon lägger sig som om det vore det bästa saken i världen :) . Inga problem alls \:D/ , men som sagt det är morgonen som krånglar.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Skriv ut alla sidor på Forumet som Anna har skrivit om kuren och servera till Pappan så han är syssellsatt och inte stör ditt och dotterns arbetet. Vill han sen lägga sig i säger du med sträng röst att det är han välkommen att göra så fort han läst på så han kan bistå med några vettiga inlägg i arbetet. :wink:

Kram på dig och du, du kommer få kläm på ramsan och dottern kommer sova hela natten utan problem, stressa inte bara utan jobba vidare precis som du gör nu.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nybee

Hjälp med schema please

Inlägg av Nybee »

Hej igen nu är vi tillbaka till Sverige, lite tråkigt faktiskt.
I alla fall efter mycket bök med morgonen i Tokyo har jag bestämt mig att förskjuta min schema samt införa lite ändringar i den. fick inspiration från en jätte bra "klistrad" :D . Anledning att jag byter schema är för att jag kommer ändå behöva väcka Esmeralda klockan 07 efter jul då jag ska börja plugga igen, istället för 08:30 som jag hade innan. Tänkte lika bra att ändra nu och köra den schema så den sitter tills dess.
Vill ha litte råd om denna schema som jag har gjort. Esmeralda fyller 8månader om en vecka och jag tror att jag börjar känna av lite av hennes ångest :roll:

07 God morgon! Amning
08:30 Frukost med mamma, välling ca 200ml och frukt
09-10:30Sova lur 1: 1 1/2h
11:30 Lunch gröt och efterrätt
12:30-13:15 Sova lur 2: 45min
14:30 Mellis, amning
16:20-16:40 Sova lur 3: 20min
17:30 Middag, hemlagat eller burk mat samt efterrätt
19 Natt slurk, amning
19:30 God natt

Undrar om sov och mattider är med en bra intervall. Har dock en liten dilemma. Vi ska gå på babysim en ggr/vecka som börjar 16:15-16:45 och jag vet inte vart jag ska lägga sovluren på 20minuter då. Lite förslag? :-k

PS Flyjet för lillan gick utmärkt. Det blev som en RIKTIGT låååång dag istället o så när vi kom hem vid sju på kvällen var hon deckad i sin säng :lol: DS
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkomna hem igen :wink: :lol:

Duktig liten Esmeralda på resan :lol:

Schemat ser ut som en tacksam klassiker. Men sätter dig alltså på prov redan på planeringsstadiet. Vad ska prioriteras, babysimmet eller e m-luren :?:

Minns när jag fick min första bvc-tid med första lilla barnet för vaccinering, kl 1.

"Men då sover hon middag!" sa jag.

"Då får ni väl väcka henne!" blev svaret. (Man var ni på den tiden.)

Jag gjorde det, mitt fä. Men bara den enda gången... :roll: :lol: Sedan lärde jag mig begära en ny tid. En som passade BARNET.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nybee

Inlägg av Nybee »

Jag förstår vad du menar. Har också fått byta tider på BVC. Men min lilla tjej ÄLSKAR att bada därför har jag flyttat fram sovlur 3 till 17:00-17:20. Det har gått bra nu dem här tre dagar hon orkar med det :D . Hittils har morgonen varit lättare :) , hoppas att det håller i sig då. Jag tror att det var för sent att vakna för henne 08:30.
Tack för svar hälsningar Nybee
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
Nybee

Dags för ett byte???

Inlägg av Nybee »

Hej igen...
Nu har det gått en tid sen jag började kuren och den har verkligen hjälp mig för att få ordning på mitt liv och våra rutiner. Lillan har tagit till sig den bra men hon har modifierat kuren lite på sitt sett 8-[ . Hon har fortfarande inte tagit till sig ramsan. Hon somnar jätte bra men ramsan (X4) men på morgonen är det som om hon inte vill höra på den. Och jag vet att jag har försökt med den ](*,) .
I alla fall, allt verkade fungera bra (vi har även överlevt hennes jobbiga 8-mån. kris) fram till ca 1 1/2 vecka sedan. Allt började med att dem ändrade tiden till vintertid o då pajade hela schemat. Jag lyckas inte få henne att sova till sju. Hon vaknar prick sex o är jätte pigg. Har låtit henne ligga kvar i sängen o hon babblar själv där på morgonen men ingen förändring till senare uppvaknande, fast hon lägger sig enligt dem nya tider. Sen har våra dags lurar krånglat något. Förut var hon som en klocka o var trött exakt då det var dags för en lur o hon somnade utan några problem. Nu kan hon vara arg och böla i evigheter ibland. Känns som om hon somnar då av utmatning o inte trötthet.
Vi har nu tre sovlurar, enligt schemat i tidigare inlägg. Hon sover 14h (bortsett att hon vaknar 1h för tidigt). Hon har även förigår vaknat mitt på natten o fått för sig att det är morgon jag kämpade med henne i 1h (för att nu kan hon resa sig bl.a.). Jag undrar om det är kanske dags för en lite förändring? Till två lurar kanske? Eller första luren kortare? Hjälp!!! :cry:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nybee :D

Hur gammal är Esmeralda :?: Skriv gärna in det i profilen :!:

Jag gissar av dina tidigare inlägg att hon är ca 9-10 månader nu :?: Tycker gott att du kan ändra till två lurar. Ta bort den sista 20-minutaren och flytta fram de övriga. Tror att ni snart får ordning på både morgnar och daglurar på så vis. Eftersom ni har 11,5-timmarsnatt istället för 12 "saknas" det lite sömntid men den extra kvarten kan du lägga tidigare till natten vid behov.

Lycka till :!: :D
annawahlgren

Re: Dags för ett byte???

Inlägg av annawahlgren »

Nybee skrev:Hon har fortfarande inte tagit till sig ramsan. Hon somnar jättebra med ramsan (X4) men på morgonen är det som om hon inte vill höra på den. Och jag vet att jag har försökt med den.
:D Tänk så här i stället: "Jag har fortfarande inte lyckats få ramsan att ta, men jag ska bättra mig. Jag ska öva upp den och inte ge mig förrän den sitter som en smäck. Jag fattar att det inte går att "försöka' med saker och ting utan att jag måste veta exakt vad jag gör och varför, och att det måste bottna i total övertygelse om att jag vet vad mitt lilla barn behöver. Vad mitt barn INTE behöver är mina frågor i retur, min osäkerhet och mina privata små vargar svansandes kring fötterna."

:lol: Du KAN :!: Och det vet du ju, egentligen. Eller hur :?:
Nybee

Inlägg av Nybee »

Esmeralda är tio månader den 24 november.
Då har jag fått det bekräftat att det behövs bara två lurar. Men jag undrar när Nancy säger att dem ska vara lite tidigare så undrar jag om första luren ska också vara tidigare. Det blir då en väldigt liten vaken stund efetrsom hon "går" upp sju.
Just nu ser det ut så här:
07:00 Morgon
09:30 Sovlur1 1 1/2h
12:30 Sovlur2 45min
17:00 Sovlur3 20 min

Förslag hur jag ska förbättra det?....Jag antar att total sömn ska vara oförändrad.

Angående ramsan så tror jag att jag har gett upp lite. Jag har trots allt ramsat o varit bestämd i 2månader nu...det är inte så att jag har slutat utan jag har slutat hoppas att jag ska se ljuset i slutet av tunnel på morgonen. Jag börjar också bli rädd att våra grannar kommer att anmäla mig då min lilla tjej är kapabel att åtstadkomma otrolig skrik på morgonen då hon absolut inte vill sova (går inte jämföra med skriket då hon är trött). Misshandel kommer dem att säga :^o . Jag vet inte vad jag ska göra mer. Har en bästämd röst, en mindre bestämd etc....har låtit henne vara eftersom inget händer på morgonen men no progress.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"