Sojamjölk

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Nybee

Sojamjölk

Inlägg av Nybee »

Hej.
Jag har läst inlägg om hemlagad välling där man skulle tillsätta sojamölk istället för vanlig mjölk. Vad jag förstog så var det bättre för barnet. Men min fråga är varför är sojamjälk bättre än vanlig komjölk till barn upp till ett år.
mamma till en liten bestämd Esmeralda
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Nybee!
Ska försöka svara på frågan.
Jag har gjort välling med sojamjölk i förut, men den började jag inte med förrän Karl var ett år ungefär.
Jag har slutat med sojamjölken och använder bara havredryck nu, för jag har blivit tveksam till om sojamjölken är så nyttig som "alla" påstår. Jag kan inte avgöra vad som är trovärdigast, de som säger att den är dålig eller de som säger att den är bra, så jag tog det säkra före det osäkra och slutade.

Anledningen till att jag använder havredryck istället för mjölk till vällingen är att jag inte vill överdriva med mjölk heller, Karl får ett par muggar om dagen till frukost och mellanmål, tycker att det räcker. Han äter gärna broccoli och grönsaker så jag oroar mig inte över hans kalciumintag. Barn under ett år ska ju inte ha så mycket komjölk för att det försämrar järnupptaget ur maten, men det gäller ju för alla. Därför får han den till mellanmålet.

Om man är allergisk eller har problem med hård mage kan det ju vara bra med mjölkfritt också.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vill bara tillägga att även Havredryck finns kalciumberikad (Oatly H+, röd förpackning) om man vill försäkra sig om kalciumintaget. :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"