Hjälp med schemat

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tuss

Hjälp med schemat

Inlägg av Tuss »

Hej!
Nu är jag här och behöver lite råd av er kloka människor igen.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med våra rutiner.
Vi har inte börjat med AW-metoden ännu (inga ramsor mm), då vi inte haft några rutiner alls förrän nu när vår tjej är två månader.
Vi tog ett par smekmånader helt enkelt. :)

Nu har allt börjat ta form, och vår tjej sover natt 7-8h, vaknar för frukost, och sedan sover hon ett par timmar till.
Hon är väldigt trygg och kan somna själv i spjälsängen inför natten.

Vi har alltså inga problem med sömnen än så länge.
Tycker ni vi ska börja med AW-metoden ändå, för att det är bra att ha den tryggheten i framtiden, t ex när det kommer jobbiga perioder med tandsprickning mm?
Ska vi vagna, ramsa, eller solfjädra, etc, fast hon redan somnar själv?

Sedan undrar jag om jag kan få lite hjälp att justera vårt schema?
Jag vet inte hur optimalt vi har gjort det för en 2-månaders.

En dag för oss ser ut UNGEFÄR som följer;

09.30 Mat, skötsel, mer mat, lek.
11.00 Sova 1-2h
13.00 Mat, lek.
14.00 Sova ca 3h
17.00 Mat, lek
19.00 Sova 1-2h.
22.00 Mat, gosa lite en stund hos mamma eller pappa, sova natt 7-8h
06.00 Mat, somna om.

Osv.

Hon sover ca 14-16h på ett dygn.

Vad tror ni om fördelningen?

Tack på förhand, återigen tar jag tacksamt emot de tips jag kan få.

Kram
Susanne & Miranda
(mamma till Miranda 060914)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Susanne!

Jag har en fråga till dig: Följer ni Standardmodellen? Här har du den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Mitt råd är att du försöker styra upp ett fastare schema där du använder dig av de tendenser dottern visat under dessa två månader. Är hon trött/pigg på morgonen, kvällströttis etc. Skissa på ett schema som täcker dotterns behov av mat( 4 dagsmål, nattslurk och ett nattmål), sömn (16h/dygn) och som passar er familj. Mitt råd är att du redan nu sätter den morgon du vill ha även när det är dags för 12 h natt. Det är lättare att tdigarelägga kvällen än att senarelägga morgonen. Tänk på att lägga in naturliga sömnrytmpass i schemat. Om jag vore du så skulle jag ha dottern sovandes i vagnen både dag och natt. Vagning är ett effektivt och kanonbra verktyg att ta till vid ev tidiga uppvak och sedan när det är dags att ta bort nattmålet. Öva vagningen innan med tyngd i vagnen så ni får till det rätta knycket, ingen mesvagning, det är så lätt att hamna i "vagningsträsket" :wink:

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tuss

Inlägg av Tuss »

Tack för ditt sakliga svar!

Men du, vet du vad jag såg, om jag tar standardmodellen, och skjuter på allt en timme, så blir det ju väldigt likt så som vi har det, förutom att vi tidigarelägger hennes natt då.
Skjuter en timme på det eftersom vi definitivt har både en kvällspigg bebis, och kvällspigga föräldrar i den här familjen (vi jobbar kvällskift båda två).

Så:

09.00: mat och vaken 1 timme. Bröst x2 eller x3 med byte och umgänge enligt Standardmodellen.
10.00-12.30: sova 2,5 timmar.
12.30-14.00: mat och vaken 1,5 timme.
14.00-16.30: sova 2,5 timmar.
16.30-18.30: mat och vaken 2 timmar.
18.30-20.30: sova 2 timmar.
20.30 mat.
21.00-05.30: sova natt 6 timmar
05.30-05.50: nattmål (i dunkel utan prat, bröst x2 eller flaska, ev. med snabbt byte emellan), 20 minuter.
05.50-9.00: sova 3 timmar till.

Enligt standardmodellen skulle man ju ta bort sista sena målet, vid två månaders ålder, och dra ihop med det tidigare målet.
Blir det då som jag har gjort på schemat här ovan, eller ska det vara nån vakentid med där nånstans runt 20-tiden?

Ser ju lite konstigt ut med att sova 2 timmar precis innan, och sen bara äta för att sova natt efter.
Då blir det ju nästan som att natten började 18.30, med ett tidigt bryt för mat..
Har jag missförstått nåt?

tack igen.
Elle

Inlägg av Elle »

Tösen klarar 8h nattsömn i sträck utan mat, bara hon får mat, mat och mera mat under dagen. Därför kan ni tidgarelägga kvällen mer. Jag skulle ge henne en 20-minutare vid 18.30 sedan bad, bus, nattslurk och godnatt. Det jag funderar över är om det kanske är svårt att ha morgon kl 9, det är ju ganska ljust ute då, hm har ingen erfarenhet av så "sen" morgon.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Ville bara säga att vi har haft natt 21-09 från det att Allis var 4 månader pga att pappa har så sena arbetstider och vill hinna träffa solstrålen. Det har gått jättebra. Man får vara lite extra uppfinningsrik med mörkläggningen för det är onekligen ljust klockan 9. Å andra sidan har ju vi här i Norrbotten ljust hela sommarnätterna.... :wink:

Kram Lua. :heart:
Tuss

Mer frågor

Inlägg av Tuss »

Tänkte på det, på sommaren är det ju ljust bra mkt tidigare än så!
Vi får skaffa en bra mörkgardin helt enkelt, eller en svart sänghimmel.
Jag vill inte heller stjäla någon pappatid.

Nu har jag fler frågor, och jag har förstått att man gärna ska fortätta i samma tråd. Jag hoppas ni ser ändå, och kan komma med lika bra hjälp igen.

Jag har fortsatt att läsa på forumen, och läst SHN boken.
(ej läst barnaboken eller tittat på shn-skivan)

Nu är tjejen 10v, och vi har fortf inte kommit igång. :oops:
Schemat har vuxit fram av sig själv, jag känner mig menlös och mesig som inte tagit tag och styrt upp det för vår älskling.
Allt går bra, så jag vet inte hur jag ska komma igång.

Nu gör vi enligt följande:

09.00: mat och vaken.
10.00-13.00: sova
13.00-14.00: mat och vaken
14.00-17.00: sova
17.00-19.00: mat och vaken.
19.00-22.00: sova
22.00-23.00: mat.
23.00-06: sova natt
06.00: nattmål, 20 minuter.
06.30-9.00: sova 3 timmar till.

Men eftersom jag inte styr det, så blir ju tiderna lite flytande här och där och kan skjutas en halvtimme.
Visserligen vore det lätt att optimera och spika schemat, men sen då?

Jag ramsar ju inte nu, ska jag börja med det innan hon somnar, så hon lär sig att det hör ihop?
Jag lägger henne i spjälsängen eller vagnen, och hon somnar in efter nån minuts "pratande", när hon bökat och gosat in sig.
Ibland sjunger jag eller maken en stund innan vi lägger henne om hon inte verkar sömnig, vilket hon oftast blir iaf.

Det funkar ju bra just nu, men ramsa, solfjäder, vagning mm, vore bra verktyg att ta till senare. Hon är ju inte så gammal, så om vi inte styr upp det kan det lätt ändras antar jag.

Det är väldigt svårt att finna motivationen, som är A och O, när allt går så bra ändå!!
Är nog ensam om att fråga, men hur jag ska bära mig åt?
Blev lite luddigt, hoppas ni förstår vad jag är ute efter. :oops:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Tuss :D

Jag blir inte klok på ert schema, sover tösen 19 timmar/dygn :?:

Du skriver att tösen är kvällspigg (som sina föräldrar) men ändå sover hon hela kvällen 19-22 :?:

Tycker att ni skall strunta i det där vakenpasset 22-23 och istället lägga natten tidigare. Kanske vid 21 (om det passar er alla) och ha ett rejälare vakenpass innan.

:arrow: Ramsan kan du "smyga in" genom att lägga tillrätta och sen gå därifrån med ramsa (1-2 verser) lite i förbifarten. Precis som du skriver lär hon sig att förknippa den med natt.

:arrow: Din flicka verkar ha en fantastisk sömn och om du vill hitta motivation: du vill ju att hon skall få ha det även fortsättningsvis :wink: (ser du, du hade svaret själv här med :lol: ).

Lycka till :!: :D
Tuss

Inlägg av Tuss »

Schemat stämmer inte riktigt, vi har ju lite flytande tider som jag skrev.
Det var bara ungefär hur våra dagar kan se ut.
Sammanlagt brukar hon sova ca 16 h per dygn (ibland lite mer eller lite mindre).
Men det kanske är mycket för en 10 veckors det med?

Första delen av Kvällspasset 19-22 ligger hon och har lite kvalitetstid med sig själv :D
Dvs hon ligger inlindad en filt på soffan och småslumrar och myser lite på egen hand.
När pappan kommer hem från jobbet där nånstans brukar han först leka lite 5-10 min med henne, allmänt sprattel och skratt, sedan ligger de och myser, eftersom han får så lite tid med henne annars.
Så det är ju inte som att hon sover rätt och slätt hela de timmarna.
Lite kvällmys helt enkelt, och mest för pappas skull ;)

Och det var det där med att hon skulle förknippa ramsan som jag undrade lite över, var inte säker på att den kunde funka så.
Men då ska jag definitivt börja ramsa lite.

Och det är givetvis jag vill att det ska fungera senare, men man söker ju oftast inte lösningarna förrns man redan har problemet tyvärr :)

Svårt att veta vad mer jag kan göra redan nu, förutom ramsan då, men jag börjar med den, så får väl jag med som alla andra, återkomma om vi skulle få något problem.
Tack så mycket för svaret. :thumbsup:

Toppen att man får så snabb hjälp, och vettiga svar, trots luddiga frågor.
(har amningsgröt i hjärnan tror jag)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"