HJÄLLLPP!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pepparkakan

HJÄLLLPP!!

Inlägg av Pepparkakan »

Allt har gått jättebra till nu i em. Har kurat och är nu inne på v efter uppföljningsveckan. Em luren har väl strulat lite hela tiden men inte så här. Han är jätte arg och jätte ledsen om vartannat. Har legat och gnölat, gråtit och skrikit i snart 45 min. Har kät mig tvungen att faktiskt buffa en gång!!!! JA det var PANIK! eller var det bata jag som fick panik men det var eftere 30 min och an eldade upp sig rejält!

Vad göra. Han somnar oftast INTE kl 16 som hans em lur börjar utan allt från 20-30 min senare. i början gick det mkt bättre. hjäälp!

HAn är 4,5 mån

schemat
natt 19.30-07
mat 07
sov 8.30-10
mat 10
sova 12-14
mat 14
sova 16.00-16-45
mat 17
nattslurk 19
sova natt 19.30

Tacksam för snabbt svar!
tove79

Inlägg av tove79 »

Hej!

Min Ivar är 5,5 månader och vårt schema liknar ert på nästan alla punkter. Ivar har också en kort eftermiddagslur vid 16 och han behöver den verkligen. Vi den tiden är vi oftast på väg någonstans, eftersom det sammanfaller med hämtning av storebror på dagis. Då sover Ivar i vagnen eller bilstolen om vi åker bil. Men de dagar vi är lediga kan han krångla rejält vid den tiden. Jag ser det som ett kvällstrassel, fast lite tidigare, dagen börjar gå mot sitt slut och han är övertrött. Kanske ett dumt förslag men prova att gå ut med honom i vagnen den tiden, några varv runt kvarteret, under kanske en vecka. Kanske har han lättare att somna då och när han sen har vant sig vid att somna klockan 16 kan du förlägga luren inomhus igen.
Tove med prinsarna; Gustav, född aug -02 , Ivar, född maj -06 och lillebror Axel född sept -11
Ivar kurades 22-26 mars 2007 i Gastsjön! <3
J och Å

Inlägg av J och Å »

Lugn lugn.

Sånt händer, vi har säkra sovare här. Tvillingarna är inte kurade utan kört standardmodellen från start. Igår håll Lisen låda i 45 min under lunchkuren på 2 tim. Ramsade, men var till slut tvungen att vagna. Så haka inte upp dig på det.

Våra är också exakt 4,5 mån, tror jag gett dig schemat förut
19-07
7-8.45

8.45-10.15
10.15-12.15

12.15-14.15
14.15-16.30

16.30-16.50
16.50-19

idag la vi dem redan 16.00, alltså en halvtimme innan, de bara orkade inte mer. Inga problem de sov i 35 min och sedan somnade de så gott kl 19.

Alla dagar kan man ju inte vara på topp, inte en som liten plutt :wink:
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Tack för svaren. prövade att lägga honom ivagnen under em luren. HAn somnade på 2 röda!! ':D'. En ny fråga:
Jag ska ju hålla detta schema ett tag:

19.15-07 sova
07 Mat ammar+ gröt+ katrinplommon
8.30-10 sova
10.30 MAt ammar+ smakportion
12-14 sova
14 mat
16-16.30 sova
16.45 mat GRÖT
19 nattslurk
1915 skratt o gonatt

Vid 6 mån när jag skall korta ner någon dagslur vilken är bästa tt börja med. Vill eg ha 12 h natt redan nu. ska vi bara köra det rakt av eller korta ner ngn dagslur redan nu? :?:

Plutten är 4,5 månad nu.
Pepparkakan

En 1/2 h för tidig morgon

Inlägg av Pepparkakan »

Vad göra. sonen, 4,5 mån, vaknar oftast 06.30 prick prick. är det då jag skall ge en "pangramsa":?:

När är man en säker sovare?

Hur gör ja för att aktualisera en tråd om jag har fler frågor som rörö samma barn?
Storfis 060622 (41+0). Kurad okt-06
Lillfis 090408 ( 38+6), SM-tänk från start
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Pepparkakan!

En säker sovare är man när natten liksom dagslurarna sitter säkert.

Det finns olika sätt att hantera tidiga mornar. Gå via search och läs.

Du fyller bara på genom att öppna tråden, klicka på besvara och skriv den nya frågan.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

:(. JA HA NU HAR DET GÅTT 3 V SEDAN VI KURADE. I lördags skulle vi för första gången ut och handla (ja vi var tvungna) under pågens långa middags kur. Vi planerade så att vi var framme när luren kulle börja (se schema ovan) kl 12. Han somnade i vagnen, sover alltid i vagn ute på dagarna) som en stock. Perfekt tycket vi det funkar ju. Men NÄ...han vaknar efter 30 min och ligger vaken, tyst men vaken, i 30 min somnar sedan sött i en timme till. Ja det var ju inte hela världen tänkte vi. Natten förflöt smärtfritt förutom ett uppvak vid 04 och vaknar kl 06.30 som vanligt.

Igår tänkte jag att nu testar jag igen, om det går bra att vara iväg under hans långlur. Sagt och gjort, planerade som förra gången och visst, han somnade bums kl 12 men vaknade efter 35 min och låg sedan vaken i 1,5 TIMME!!!!! Inte bra. var jätte trött sedan hela kvällen, fick iof en 20 min lur till. Natten har funkat bra, inget uppvak förrän 06.30, som vanligt.

:?: Hur skall jag göra för att lära honom att det går bra att sova i vagnen även om vi är ngn annanstans?. Ska sägas att detta har aldrig varit ett problem innan kuren! :?' Vad gör jag för fel???? Dagslurarna sitter som en smäck hemma och har alltid gjort.
Har dåligt samvete för att jag blev irriterad för att han vägrade somna.
Är det mina orosvargar 8-[ som spökar redan innan? Tycket att jag har en attityd av självklarhet, fast nä....inte när han låg vaken så länge.

:?: Hur gör jag för att han skall sova till 07 :?: Vaknar ALLTID 06.30. Vi går aldrig in, kör en hurtig ramsa så fort han vaknar (inte alltid) . Han får ligga kvar och snacka till 07. Har oftast bajjat då ocokså skall sägas, kanske besvärligt men inte omöjligtm´, att somna då. :wink: Allitd glad skall sägas:D Men :sleep: döööö trött kl 08 (skall inte sova förrän 0830 eg). :?

Tack alla ni som svarar på inlägg. Ni är guld värda.
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

behöver tips och råd angående föregående inlägg.
Sov inte under middagsluren idag heller när vi var iväg, trots att förutsättningarna fanns.

Tacksam för svar.
Elle

Inlägg av Elle »

Sover han på mage i vagnen? Om inte så häng för en luftgenomsläpplig filt så intrycken stängs ute. Ja, han känner säkert din oro och frustration. Attityden är som du skriver A och O :!:

Angående mornarna så är det bara att jobba på som ni gör. Tidiga uppvak kan hänga kvar ett tag efter kuren. Men jag lovar snart trillar poletten ner :wink: så ha tålamod.

/Elle
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Tack Elle för svaret. :)

Angående dagslurarna i vagnen sover han inte på mage.Rullar runt och bökar, men det fungerar jättebra hemma, eller borta för den delan bara vagnen står stilla.

Vi har , varje gång vi varit ivär, hängt för en filt för att stänga ute syn-intrycken. Han sover ändå inte. :roll: Nätterna har funkat jättebra ändå :D:Fast han varit trött coh gnällig på em/kväll. Fått en 5 min eller en 30 min vid ngt tillfälle.

Morgnarna artar sig. Så det är väl bara att köra på!! :wink:

Tack igen
:wink:
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle lägga honom på mage i vagnen med selen på, det gjorde vi och det funkar kanon.

Lycka till!
/Elle
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Samma sak idag. :? Var iväg under middagsluren. Pågen, nu snart 5 mån somnar som en stock prick 12, sover i 40 min, vakanr och somnar inte om. Jäääättte trött på kvällen, ville sova redan 18.30 , en halv timme tidigare alltså. Han fick det. Vägrar sova på mage i vagnen, rullar runt. Hemma , också ute, sover han som en stock i 1,5 h, på rygg (har ändrat middagsluren till 1,5 h och kör 12 h natt). vi täcker alltid för vagen nr vi är i väg, inte hemma docj, det är kanske det?. Fast han somnar ju bra med vagnen förtäckt. JA Ja han hade förutsättningarna iallafall.
Ändringen har gått rel smärtfritt förrutom att han är sååå trött. :sleep:
Tycker att vi använder oss av "kvartarna" hela tiden :!: :roll:

Ni skriver ofta som svar på "tidiga-morgnar-problem" att det kan ta tid. Hur lång tid :?: Det ärju en månad sedan vi kurade!!!!
Pepparkakan

Inlägg av Pepparkakan »

Behöver verkligen ett gott råd nu. När vi är hemma sitter dagslurarna perfekt . När vi är ute krånglar alltid middgsluren, Em luren går alltid jättebra.

Brottas fortfarande med tidiga uppvak. Igår vaknade plutten (nu 5 mån) 04.45 och låg och jollrade. Eftersom han nu i 2 v tid alltid bajsat järnet när hann vaknat på morgonen gick jag in och kollade och visst DET VAR BAJS ÖVERALLT. JAg skojar inte! Duktig som jag är bytade jag i sängen , tog väl 5 min, hade mörkt i rummet, pratade inte, ingen ögonkontakt. Gick sedan ut. Pågen låg och jollrade i 2 timmar altså tills jag gick in och gjorde morgon 0700.
Plutten vaknar oftast mellan 06-06,30 och somnar aldrig om. Jo en gång. Har prövat i en v tid att ge en kort hurtig ramsa vid första pip. Han tar ramsan men ligger där nöjd och jollrar utan att somna. Jag låter honom alltid vara och han får INTE komma upp förrän 07.00

har nu börjat prova med väckarklocka kl 07. är inne på 3 dygnet. FUnkar hitlls inte!

Ja jag kan ju inte tvinga honom att sova! Svårt att somna om själv bara när han ligger och snackar. Behöver råd och stöd.

Han är ju 5 mån nu, väldigt trött på morgonen och super trött på kvällen kl 19. Kan jag behålla hans schema ett tag till???

07 mat , frukost, egen lek
08.30-10 sova UTE
10 mat, soc delaktighet
12-13.30 sova middag UTE
13.30 mat
16-16.30 sova
16.30 Mat
1845 kvällsslurk
19 sova.

Ni säger ju att dagslurar och tidiga uppvak kan krångla länge men ad är länge?? 6 v har vi hållt på nu. :?: :?: :?'
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"